Foto: DELFI.ee

ASV prezidenta transportēšana ir viens no sarežģītākajiem loģistikas uzdevumiem pasaulē. Katru gadu šim nolūkam tiek atvēlēti 350 miljoni dolāru jeb 2614 dolāri minūtē. Interesantu video ieskatu ASV prezidenta Donalda Trampa transportēšanā publicēja producentu apvienība "Wendover Productions".

ASV prezidenta pārvietošanai izmanto ne tikai limuzīnu, bet arī lidmašīnu un helikopteru. Tomēr tieši limuzīns ir sabiedrībai acīmredzamākais prezidenta transportlīdzeklis, jo svinīga pasākuma norises vietā pie sarkanā paklāja piebrauc tieši ar to.

Portāls "Delfi" apkopojis sarakstu ar dažādu pasaules līderu izmantotajiem limuzīniem.


Trampam bija jāiztiek ar Obamas veco auto

Foto: Reuters/Scanpix

Jaunievēlētajam ASV prezidentam Donaldam Trampam prezidentūras sākumā bija jāiztiek ar iepriekšējā prezidenta Baraka Obamas limuzīnu, kas tika izmantots vēl no 2009. gada. Šo limuzīnu speciāli prezidentam izstrādājusi amerikāņu luksusa marka "Cadillac", un tas patiesi ir burtiski "seifs uz riteņiem", kas ne velti ieguvis neoficiālo nosaukumu "The Beast" (zvērs – tulk.).

Aptuveni miljonu vērtajam limuzīnam ir vairāk nekā 20 centimetru biezas durvis, un šīs bruņas pasargā gan no dažāda kalibra šāvieniem, gan arī granātu sprādzieniem. Tāpat "The Beast" ir hermētisks ar autonomu skābekļa padeves sistēmu, ļaujot pasargāties no ķīmiskā uzbrukuma. Ja tomēr ļaundarim izdodas savainot prezidentu, limuzīnā vienmēr ir līdzi asins krājumi atbilstoši prezidenta asins grupai.

Jauno ASV prezidenta limuzīnu autoražotājam "Cadillac" varasiestādes pasūtināja jau pirms diviem gadiem. Sākotnēji bija plānots, ka tas būs gatavs uz jaunā prezidenta Donalda Trampa inaugurācijas pasākumu, tomēr tagad termiņš jaunā limuzīna nonākšanai ASV prezidenta dienestā atlikts līdz gada otrajai pusei.

Pēc provizoriskas informācijas, jaunais limuzīns vizuāli un tehniski īpaši neatšķiras no iepriekšējā, jo jau 2009. gadā ieviestais modelis bija milzīgs tehnoloģiskās attīstības lēciens salīdzinājumā ar iepriekšējiem. Visticamāk, prezidenta jaunais limuzīns iegūs vizuālos elementus no pašreizējā "Cadillac Escalade" apvidnieka. Savukārt būtiskākie jauninājumi tā interjerā – limuzīna salons tiks pārvērsts par modernu mobilo biroju ar visjaunākajām tehnoloģijām.


Putins izvēlas klasiskās vācu vērtības

Foto: AFP/Scanpix

Kamēr Kremļa kontrolētie mediji Krievijas sabiedrībai cītīgi borē smadzenēs, cik sapuvuši un brūkoši ir Rietumi, tikmēr prezidents
Vladimirs Putins
brauc nevis ar "plaukstošās dzimtenes" GAZ vai ZIL limuzīnu, bet gan klasisku vācu luksusa etalonu – "Mercedes-Benz" S-klases īpaši pagarināto un bruņoto modifikāciju.

Ja pirms tam Jeļcins un Medvedevs izvēlējās "Mercedes-Benz" S-klases limuzīnu, ko pagarināja un nobruņoja šajā jomā specializētais Beļģijas uzņēmums "Carat Duchatelet", tad Putina limuzīns no A līdz Z tika pasūtināts paša "Mercedes-Benz" autoražotāja bruņoto limuzīnu nodaļā "Guard".

Ņemot vērā, ka citu lielvaru pirmā persona brauc ar vietējā ražojuma limuzīnu, Krievija ir vienīgā, kura izmanto citas lielvaras ražotu limuzīnu, jo pati šajā jomā ir nespējīga. Pirms pieciem gadiem ZIL izgatavoja savu piedāvājumu importa aizvietošanai, tomēr tas bija gan morāli, gan tehniski novecojis, vēl nenobraucis pat vienu kilometru, – pārbūvēts padomju ZIL limuzīns ar "Volvo S80" aizmugurējiem lukturiem un bēšu ādas salonu.

Tomēr Krievija domu par "importa aizvietošanu" nav metusi malā. Finiša taisnē ir projekts "Kortežs", kas paredz pašu spēkiem izstrādāt ne tikai limuzīnu prezidentam, bet arī dienesta automobiļus, tostarp apvidniekus, valsts augstākajām amatpersonām. Pirmās šo automobiļu dizaina skices no patentu pieteikumiem liecina, ka tie vismaz vizuāli būs stilizēti "Rolls-Royce Ghost" un "Mercedes-Benz GL" pakaļdarinājumi. Tiek solīts, ka prezidenta jaunais limuzīns debitēs Krievijas nākamā prezidenta inaugurācijas pasākumā 2018. gadā.

Britu karalienes speciālais ‘Bentley’

Foto: Publicitātes foto

Britu karaliskā ģimene
vienmēr ir izvēlējusies individuāli pielāgotus limuzīnus jau kopš karaļa Edvarda VII laikiem. Sākotnēji karaliskās ģimenes Nr. 1 izvēle bija "Daimler" limuzīni. Tomēr šobrīd, jau kopš 2002. gada, karaliene
Elizabete II
oficiālajās vizītēs dodas ar viņai speciāli izgatavoto "Bentley State Limousine".

Pavisam karalienes vajadzībām ir izgatavoti divi "Bentley State Limousine" eksemplāri. Limuzīnam ir ne tikai oriģināls dizains salīdzinājumā ar veikalā nopērkamajiem sērijveida "Bentley", bet tas ir arī bruņots auto.

Savukārt ārvalstu vizītēs Elizabete II izvēlas "Range Rover" apvidus automobili. Tādā viņa tika vesta arī Latvijā, kad šeit viesojās 2006. gadā.

Ķīnas vietējais rollsroiss ‘Hongqi’

Foto: Reuters/Scanpix

Automobilizācijas laikmetā Ķīnas līderi vienmēr ir braukuši ar vietējā "Hongqi" ražojuma automobili. Izņēmums vienīgi ir Mao Dzeduns, kurš pārvietojās ar Staļina dāvināto "ZIL-110".

Šobrīd Ķīnas prezidenta izmantotais limuzīns ir bruņotais "Hongqi HQE" jeb "L9", kas debitēja 2009. gadā. Vietējā ražojuma limuzīns ir aprīkots ar 470 zirgspēku jaudīgu V12 dzinēju, ko arī izstrādājuši ķīniešu inženieri.

Ārvalstu vizītēs Ķīnas līderis izmantoja limuzīnu, ko tam sagādā uzņemošā valsts. Tomēr šo tradīciju pašreizējais Ķīnas prezidents Sji Dzjiņpins lauza 2014. gadā, kad vizītē Jaunzēlandē līdzi bija paņēmis arī savu "Hongqi" limuzīnu.

Japānas imperatora speciālā ‘Toyota’

Foto: ラハール / CC

Japānas imperators oficiālajām vizītēm izmanto "Toyota Century Royal" limuzīnu. Šo limuzīnu "Toyota" izstrādājusi četros eksemplāros speciāli imperatoram, un tā izstrādes un izgatavošanas izmaksas esot bijušas ap pusmiljonu ASV dolāru par vienību.

Interesanti, ka ar ādu pārvilkti ir tikai šī limuzīna priekšējie sēdekļi, kuros sēž šoferis un miessargs, kamēr imperatora dīvāns ir pārvilkts ar vilnas audumu. Savukārt griesti šim limuzīnam ir iztapsēti ar rīsu papīru, bet kāpšļi tam ir no granīta. Motortelpā tam ir pieclitru V12 agregāts ar 280 zirgspēku jaudu.

No 2006. gada "Toyota Century Royal" limuzīns imperatora autoparkā aizstāj līdz tam 40 gadus godam nokalpojušo "Nissan Prince Royal" limuzīnu. Savukārt pirms vietējā ražojuma limuzīna līdz 1967. gadam Japānas imperators tika vizināts ar "Cadillac", "Mercedes-Benz", "Rolls-Royce" un "Daimler" markas limuzīniem.

Ziemeļkorejas diktators brauc ar kontrabandas auto

Foto: Reuters/Scanpix

Ikviens nodreb bailēs, izdzirdot Kima Čenuna vārdu, izņemot bijušo NBA zvaigzni Denisu Rodmenu, kurš pēc vētrainas uzdzīvošanas Ziemeļkorejā amerikāņu žurnālistiem atbildēja, lai visi atslābst, jo nekādas koncentrācijas nometnes tur neredzēja un Čenuns vispār ir foršs čalis.

Ziemeļkoreja ir no ārpasaules noslēgta valsts, tādēļ par tās elites izvēlētajiem oficiālo pasākumu automobiļiem var spriest tikai pēc fotoaģentūru attēliem. Visbiežāk Ziemeļkorejas parādēs tiek izmantoti vēl līdz 1980. gadam ražotie "Mercedes-Benz 600 Landaulet" limuzīni ar nolaižamu auduma jumtu virsbūves aizmugurējā daļā.

Tomēr jaunākie auto Ziemeļkorejas līdera autoparkā ir pagarinātie "Mercedes-Benz" S-klases limuzīni (attēlā), kas pirmo reizi tika pamanīti kādā no 2014. gada parādēm. Ārvalstu mediji bija izbrīnīti, kā sankciju ietvaros Ziemeļkorejai izdevies pie tādiem tikt. "Mercedes-Benz" ražotāja pārstāvji taisnojās, ka nekādus darījumus ar Ziemeļkoreju nav slēguši. Visticamāk, šos limuzīnus ar kādas trešās personas vārdu iegādājās draudzīgajā Ķīnā vai Krievijā un slepus nogādāja Ziemeļkorejā.

Garīgais līderis Romas pāvests kļuvis pieticīgāks

Foto: AP/Scanpix

Daudzus gadus Romas pāvestu automobilis Nr. 1 bija "Mercedes-Benz", no kuriem populārākais bija baltais G-klases apvidnieks ar bruņu stikla būri virsbūves aizmugurējā daļā, kur pāvests parāžu laikā stāv kājās un māj ar roku.

Tomēr pašreizējais Romas pāvests Francisks vēlas būt tuvāks tautai un pārbraucienos izmanto pieticīgākus automobiļus. Pirmkārt, no 2014. gada viņš parādēs izmanto atvērta virsbūves tipa dienvidkorejiešu autoražotāja "KIA" spēkratu, lai cilvēkiem nebūtu jāmāj caur biezu bruņu stiklu.

Šobrīd pāvesta oficiālais automobilis ir "Hyundai Santa Fe", bet, piemēram, ASV vizītē viņš brauca ar "FIAT 500L". Savukārt vasaras rezidencē pāvests pārvietojas ar elektrisko "Renault Kangoo".


Mūsu pašu Vējonis ar pasaulē populāru izvēli

Foto: Publicitātes foto

Kopš Latvijas neatkarības atgūšanas prezidentu oficiālais auto lielākoties bijis "Mercedes-Benz" S-klases limuzīns, izņemot pašu pirmo un jaunāko – attiecīgi Zviedrijas dāvināto 900. sērijas "Volvo" un Vējoņa šībrīža "Lexus LS".

Valsts prezidents Raimonds Vējonis ar pagarinātās riteņu garenbāzes "Lexus LS" brauc no pagājušā jūlija beigām. Šī limuzīna noma četros gados valstij izmaksās 119 tūkstošus eiro. Līdzšinējais "Mercedes-Benz" tika nomainīts, jo tas astoņos gados bija pamatīgi nolietots un tā uzturēšana nebija vairs ekonomiski izdevīga. "Lexus LS" automobilis tika izvēlēts, jo tas iepirkumā bija piedāvājums ar viszemāko cenu.

"Lexus LS" ir mūsdienās visai populārs valsts amatpersonu limuzīns. "Lexus LS" kā oficiālo valsts vadītāja limuzīnu izmanto vēl Bolīvija, Čīle, Dānija, Īslande, Monako un Peru. Bet vēl daudzās citās valstīs "Lexus LS" ir premjera un citu augstu amatpersonu dienesta auto.

Igaunijā prezidentes limuzīns ir pagarinātais "Audi A8", bet Lietuvā – BMW 7. sērija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!