Foto: Shutterstock
No 2018. gada 1. janvāra transportlīdzekļi, kas aprīkoti ar drošības stieņiem virsbūves priekšdaļas aizsardzībai (tā saucamie ķengurstieņi jeb dugas), nevarēšot vairs iziet tehnisko apskati, vēstīja "rus.Delfi.lv" ar atsauci uz radiostacijas LR4 raidījumu "Doma laukums". Tomēr šī informācija ir tikai daļēji patiesa, jo no nākamā gada apskati nevarēs iziet ar Eiropā nesertificētajiem vai paštaisītajiem aizsargstieņiem.

Latvijā auto papildaprīkojums tiek pārbaudīts un regulēts saskaņā ar "noteikumiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem". Šī likuma pielikumā ir norādīts, ka "transportlīdzekļi drīkst būt aprīkoti ar sertificētu un marķētu frontālās aizsardzības sistēmu (aizsargrežģi, papildu buferi vai tml.)". Kokvedēji un paaugstinātas pārgājības automobiļi, kas pirmo reizi reģistrēti līdz 2015. gada 31. decembrim, drīkst būt aprīkoti ar nesertificētu un nemarķētu priekšējo vai pakaļējo aizsargrežģi (aizsargstieni) līdz 2017. gada 31. decembrim.

"Ņemot vērā iepriekšminētos likumus, kā arī mūsu sarunu ar CSDD darbiniekiem, mēs neredzam nekādus ierobežojumus lietot Eiropas Savienībā sertificētus aizsargstieņus uz Latvijas ceļiem, tā kā to dara visās Eiropas valstīs," portālam "Delfi" medijos izskanējušo pārpratumu par it kā visu aizsargstieņu aizliegumu precizē šī auto papildaprīkojuma nozarē strādājošā uzņēmuma "ML-Serviss" pārstāvis Aleksandrs Novikovs.

Kā norāda Novikovs, ES sertificētie un ar "E" marķētie aizsargstieņi tiek izstrādāti un ražoti atbilstoši drošības standartiem. To formas, izliekumi un stiprinājuma kronšteini ir projektēti tā, lai sadursmes gadījumā mazinātu cilvēka traumu gūšanas risku.

"Lai aizsargstienis tiktu sertificēts, tam ir jāiziet garš cikls. No sākuma aizsargstienis tiek uzprojektēts, tad uzražots, pēc tam tiek sūtīts uz sertifikācijas institūtu. Institūta speciālisti pārbauda to uz automašīnas, veicot "crash testus" vismaz trīs reizes. Pēc tam, ja viss atbilst standartiem, tiek piešķirts EU sertifikāta numurs, kas ir unikāls un kas ir tehniskajam dienestam pārbaudāms EU datubāzēs," skaidro "ML-Serviss" pārstāvis.

Savukārt nesertificētie aizsargstieņi ir vai nu paštaisītie, vai arī ražoti valstīs, kur aizsargstieņu sertifikācija nav nepieciešama, piemēram, Turcijā, Krievijā, Austrālijā u.c. Ar šādiem aizsargstieņiem nedrīkst braukt Eiropas Savienībā un tieši šādi aizsargstieņi (paštaisītie vai bez "E" marķējuma) ir tie, ar kuriem no 2018. gada Latvijā vairs nevarēs iziet tehnisko apskati.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!