Foto: Shutterstock
Formula 1, rallijkrosa un "MotoGP" jaunā sezona ir sākusies, nu uz starta laiks stāties traktoriem! Un, nē, tas nav aizkavējies 1. aprīļa joks.

Pasaulē lielākā smagās un speciālās tehnikas tirdzniecības platforma "Mascus" skaidro, kā sekot traktoru sporta pasaules notikumiem.

Traktorvilkšanas sacensības


Zemnieki vienmēr ir bijuši lepni ļaudis un, kad radusies iespēja, labprāt mērojušies spēkiem. Runa nav par kaušanos ceļmalas krogā – lai gan pēc smagas dienas ražas laikā to varētu saprast, bet, piemēram, par sacensībām ar zirgiem, liekot tiem vilkt smagumus un tā izrādot, kuram brašāki rumaki.

Visā pasaulē četrkājainos palīgus aizstājot tehnikai, vēstures gaitā mainījās arī sacensības, un, kā vēsta leģenda, pagājušā gadsimta divdesmito gadu beigās ASV "auzu mašīnu" vietā pirmo reizi uz starta stājās traktori.

Pa īstam populāras traktoru sacensības kļuva 50. un 60. gados, šī perioda beigās izveidojoties arī entuziastus apvienojošām organizācijām un noteikumiem, kas aprakstīja traktoru konstrukciju un sacensību norisi.

Traktoru sacīkstes mēdz dēvēt par jaudīgākajām sacensībām pasaulē un savā ziņā tā ir balta tiesa. Gan sportistu, gan skatītāju acīs sacensības īpaši pievilcīgas padarīja un turpina padarīt traktoru ekstrēmā pārbūvēšana. Sākotnējo standarta dzinēju forsēšanu nomainīja vairāku dzinēju uzstādīšana, bet vēlāk konstruktori rada iespēju pielietot pat radiālos dzinējus un aviācijas turbīnas.

Protams, lai izturētu milzīgo jaudu, jābūvē oriģinālas konstrukcijas šasijas, galu galu liekot uzdot jautājumu, kāds liesmas metošajam, rēcošajam monstriem sakars ar traktoru, bet tāpat varētu jautāt arī par Pirmo formulu un ielas auto.

Mūsdienās sacīkšu traktori ir iedalīti piecās klasēs: 0,95, 2,5, 3,5, 4,5 tonnu, kā arī "Super Stock" un "Pro Stock". Vēl atsevišķi izdala "Garden Pulling" un "Farm Pulling" klases. Spēcīgākās tehnikas jauda sasniedz 4000 ZS, bet teorētiskais maksimālais ātrums – neomulīgus 200 km/h.

Atsevišķi, protams, jāpiemin "arkls" jeb bremze, kas traktoriem jāvelk 100 m distancē. Būtībā tā ir savdabīga divasu puspiekabe, uz kuras novietots balasts ar svaru līdz 24 tonnām. Starta brīdī balasts atrodas virs riteņiem, bet, uzsākot gaitu, mehāniski tiek pārvietots traktora virziena, tādā veidā puspiekabi pārvēršot par tādu kā arklu.

Interesanti, ka, tāpat kā citās motoru sporta disciplīnās, traktorvilkšanā sportista karjeru var veidot jau no bērnības: ir atsevišķa dārza traktoru klase, kurā var piedalīties nepilngadīgie censoņi.

Pašlaik traktorvilkšanas sacensības ir populāras daudzviet pasaulē. Protams, ASV, Brazīlijā, Austrālijā un Jaunzēlandē, dažādās Eiropas valstīs, jo īpaši Vācijā, Dānijā, Nīderlandē, Lielbritānijā, un tās rīko arī mūsu tuvākie kaimiņi – somi, zviedri un krievi. Iespējams, parocīgāka vietne papildu informācijas iegūšanai ir Eiropas traktorvilkšanas komiteja (www.tractorpulling.com).

Trakais krievu traktorkross


Bet ne jau katram traktortehnikas fanam tuvs dragreisa formāts, un tā, šķiet, domā arī sacensību "Бизон-Трек-Шоу" rīkotāji.

Šogad visā Krievijā un arī aiz tā robežām ievērību ieguvušās sacensības notiks 4. jūnijā un Rostovā pie Donas norisināsies jau piecpadsmito reizi.

Startam pielaidīs traktorus ar dzinēja darba tilpumu līdz pieciem litriem. Krosa trasē tiem vienā iebraucienā jāpaveic 15 km distance, kā arī jāpārvar metru dziļi ūdens šķēršļi un tramplīni, kas traktorus uzmet 1,2 m augstumā. Citiem vārdiem, pilotiem ir nepieciešama liela izturība un dūša.

Līdztekus cīņām, kas notiks trasē, paredzēti arī dažādi ekstrēmi paraugdemonstrējumi. Pavērojot aizgājušo gadu video, nav šaubu, ka kaimiņu traktoristu kaislīgais raksturs, tehnikas īpatnības un publikas atsaucība rada lielisku šovu.

Meistari var samērīties arī Latvijā


Lai gan Latvijā nav tik ekstravagantu traktorsacensību tradīciju kā citās valstīs, vietējiem vadītājiem tomēr ir savas iespējas salīdzināt spēkus.

Piemēram, no 24. līdz 26. aprīlim Biķernieku kompleksajā sporta bāzē norisināsies "Valtra meistarkausa 2017" starptautisko sacensību 1. posms: vadītājiem savs ātrums un precizitāte būs jādemonstrē kompaktā, līkumotā trasē.

27. maijā notiks ikgadējās Traktordienas, kur līdztekus jaunākās tehnikas izrādīšanai būs arī sacensības: vairākās klasēs atbilstoši traktoru dzinēja jaudai pret kalnu būs jāvelk piekabe.

Savukārt rudenī notiks sacensības ar krietni nopietnāku ievirzi – kooperatīva "LATRAPS" organizētā pasākumā savas prasmes rādīs Latvijas labākie arāji.

Starp citu, Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma audzēknis Kristers Krauze, divkārtējais vietējo arāju sacensību uzvarētājs jauniešu grupā un vienreiz absolūtajā ieskaitē, piedalīsies Pasaules čempionātā aršanā, kas šogad notiks Kenijā. Krauzem pat sarūpēts speciāls sacensību arkls, ar ko slīpēt prasmes, gatavojoties arāju lielsacensībām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!