Piektdaļa (21%) autovadītāju tuvākā gada laikā plāno iegādāties automašīnu, pārsvarā (17%) apsverot lietota auto iegādi, liecina "Swedbank" aptaujas dati. Zīmīgi, ka trešdaļa jeb 31% no potenciālajiem auto pircējiem plāno iegadāties savu pirmo auto.
Savukārt pārējiem būtiskākais apsvērums jau esoša auto nomaiņai ir tā vecums – 28% iedzīvotāju, kas apsver auto iegādi tuvākā gada laikā, vēlas to darīt, jo esošajam auto ir jau vairāk nekā 10 gadi. Tāpat par sava spēkrata nomaiņu vēl liek domāt esošās automašīnas tehniskie defekti (16%), liels nobraukums (12%) vai vēlme mainīt auto vismaz reizi trīs līdz piecos gados (12%).
Par automašīnas iegādi visbiežāk domā jaunie autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem (49%), kuriem lielākajai daļai plānotais pirkums būtu sava sapņa īstenošana par pirmo auto. Lai arī jaunie autovadītāji biežāk nekā citi sapņo par pilnīgi jauna auto iegādi, tomēr iecerējuši pirkt spēkratu, kas vecāks par pieciem gadiem.
Interesanti, ka arī iedzīvotāji (48%) ar vidēji augstiem ienākumiem (700 – 900 eiro mēnesī), kuri plāno iegādāties spēkratu tuvākā gada laikā, visbiežāk tomēr sliecas domāt par lietota auto iegādi un tikai 5% lūkojas jauna auto virzienā.
"Izbraucot ielās redzam, ka Latvijas lielāko pilsētu iedzīvotāju autoparkā aizvien dominē tādas auto markas kā "Volvo", "Volkswagen", "Audi" un BMW. Tieši šo ražotāju automašīnas stabili saglabā pozīcijas lietoto auto segmentā," norāda Kaspars Sausais, "Swedbank" privātpersonu auto finansēšanas atbalsta nodaļas vadītājs.
"Analizējot "Swedbank" datus redzam, ka vidējais automašīnas kalpošanas laiks vienam īpašniekam ir pieci gadi. Auto nomaiņas procesu nevar atlikt ilgstoši, jo ar gadiem būtiski palielinās auto remonta izmaksas, un kādā brīdī jauna auto iegāde ir racionāli pamatots lēmums," skaidro "Swedbank" pārstāvis.
"Tā līdz ar iedzīvotāju optimisma atgriešanos, tirgū vērojams arī jauno auto skaita pieaugums. "Swedbank" dati rāda, ka 2017. gada pirmajā ceturksnī jauno auto līzinga tirgus audzis par 30%. Līzingā iegādāto auto izvēli aizvien pamatā nosaka tādi racionālie kritēriji kā tehniskā komplektācija, uzturēšanas izmaksas un cena," precizē Kaspars Sausais.
"Kopumā jauno auto segmentā savu uzvaras gājienu turpināja apvidus automašīnas, kas par populārāko iedzīvotāju izvēli kļuva jau 2012. gadā. Pieprasītākie jaunie auto ir šogad tā dēvētie pilsētas džipi – "Nissan Qashqai", "Nissan Juke" un "Toyota RAV4"," rezumē "Swedbank" pārstāvis.
VW (25%) un "Audi" (14%) ir auto zīmoli, kuru iegādi Latvijas iedzīvotāji apsver visbiežāk. Taču iecienītākās auto markas mainās atkarībā no tā, vai autovadītāji iecerējuši iegadāties jaunu vai lietotu automašīnu. Lietotu auto potenciālie pircēji izteikti biežāk lūkojas VW un "Audi" markas automašīnu virzienā. Savukārt jaunu auto potenciālo pircēju simpātijas ir dažādas – piektdaļa (19%) velētos iegādāties VW zīmola auto; 18% – "Toyota"; bet katrs desmitais – "Volvo", "Nissan" un BMW markas auto.
Sievietes biežāk nekā vīrieši dod priekšroku VW un "Nissan" automašīnām (attiecīgi 31% un 17% sieviešu pretstatā 22% un 3% vīriešu). Savukārt vīrieši labprātāk brauktu ar "Audi" vai "Volvo" markas automašīnām (attiecīgi 18% un 8% vīriešu pretstatā 8% un 4% sieviešu).
Iegādājoties auto, kā svarīgākos izvēles kritērijus iedzīvotāji min auto marku un izlaiduma gadu (69%), ekonomiskumu jeb motora jaudu un degvielas patēriņu (69%), automašīnas nobraukums (iegādājoties lietotu auto – 55%), cena un ikmēneša līzinga maksājums (53%), kā arī ekspluatācijas izmaksas (49%).
Interesanti, ka tieši sievietes auto iegādes jautājumam pieiet krietni racionālāk nekā vīrieši. Izvēloties auto, dāmas primāri pievērš uzmanību spēkrata ekonomiskumam – motora jaudai un degvielas patēriņam (74% sieviešu pretstatā 66% vīriešu), kamēr vīriešiem svarīgākā ir auto marka un izlaiduma gads (73% vīriešu pretstatā 62% sieviešu). Tāpat sievietes divreiz biežāk nekā vīrieši pievērš uzmanību tam, cik auto ir kompakts – viņuprāt, jo mazāks un ekonomiskāks auto, jo labāk (atzīmē 17% sieviešu pretstatā 8% vīriešu).
"Swedbank" iedzīvotāju aptauja veikta 2017. gada aprīlī sadarbībā ar "Snapshots", aptaujājot 706 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem Rīgā, citās Latvijas pilsētās un lauku rajonos.