Bezpilota auto tehnoloģijas izmēģinājums Biķernieku trasē - 10
Foto: Publicitātes foto

"Latvijas Mobilais Telefons" (LMT) sadarbībā ar Rīgas Augsto tehnoloģiju izglītības biedrību uzsākuši darbu pie bezpilota auto tehnoloģiju izmēģinājumu trases izveides Latvijā. Pateicoties sakaru infrastruktūrai un līdzšinējām iestrādēm autonomo auto tehnoloģiju attīstībā, Latvijai ir labs pamats kļūt par starptautisku bezpilota auto izpētes un attīstības centru.

"Mums jau šobrīd ir iestrādes pašbraucošu auto vadības tehnoloģijai, kura pielāgojama jebkuras markas automašīnai un cita veida motorizētai tehnikai. Veiksmīgi noritējuši pirmie tehnoloģijas testi. Nākamais solis – izmēģinājumi publiskā vidē, piemēram, atvēlot konkrētu maršrutu, nodrošinot tajā nepieciešamo tīkla infrastruktūru un atbilstošu tiesisko regulējumu, lai nodrošinātu pietiekamu drošības līmeni testiem pilsētas satiksmei pietuvinātos apstākļos," apliecina Ingars Ribners, Rīgas Elektronikas un Datorzinātņu Institūta pārstāvis.

Rīgas Augsto tehnoloģiju izglītības biedrība, kurā apvienojušies Elektronikas un datorzinātņu institūts ar jaunuzņēmumu "Pilot Automative Labs", attīsta autonomo auto tehnoloģiju risinājumus. Savukārt LMT nodrošinās izmēģinājumiem piemērotu sakaru infrastruktūru un attīstīs arī 5G tīklu bezpilota auto vajadzībām.

"Latvijas valsts un uzņēmēju konkurētspējas priekšrocības turpmāk būs atkarīgas no prasmes attīstīt inovāciju un tehnoloģijas ar augstu pievienoto vērtību. Modernā ekonomikā ir nepieciešams elastīgs uzņēmējdarbības regulējums, kas ļauj efektīvi un gudri izmantot tehnoloģiju un mainīgās vides sniegtās iespējas," norāda ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V).

"No valdības puses aktīvi atbalstām uzņēmumu centienus investēt inovācijās un novatoriskos risinājumos, lai nestu Latvijas kā viedvalsts vārdu globālajā vidē. Jau šobrīd aktīvi veidojam jaunuzņēmumiem, inovācijām un pētniecības attīstībai pievilcīgu regulējuma ietvaru, tādēļ esmu pārliecināts, ka Latvijai ir potenciāls kļūt par autonomo auto tehnoloģiju kompetenču centru, arī starptautiskā mērogā," uzsver ekonomikas ministrs.

"Ir prieks par šādu inovāciju un iniciatīvu īstenošanu, ielecot straujajā nākotnes attīstības vilcienā. Šodien redzam ļoti spilgtu pierādījumu tam, ka Latvija var! Mums ir entuziasti, izcili prāti, nozīmīgas ambīcijas un vajadzīgā drosme riskēt, parādīt sevi pasaulei, lai sekmīgi piesaistītu nepieciešamās investīcijas," norāda satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

"Līdz ar to jāturpina mērķtiecīgi un pakāpeniski attīstīt šo jomu, nodrošinot tam arī tiesisko regulējumu. Pirmajam solim jeb testiem īpašās trasēs Latvija jau ir gatava. Ir izveidota darba grupa, lai virzītos tālāk un nodrošinātu bezpilota auto izmēģinājumus arī kopējā ceļu satiksmē. Tāpēc plānots izstrādāt autonomo auto testu un publiskās satiksmes tiesisko regulējumu, tai skaitā auto pārbūves, sertificēšanas kārtību un nosacījumus dalībai satiksmē. Tāpat nepieciešama ceļu infrastruktūras pakāpeniska pielāgošana, kas sekmēs jomas attīstību. Šī iniciatīva būs arī lielisks valsts pieredzes stāsts dalībai Starptautiskajā Transporta forumā," rezumē satiksmes ministrs.

"LMT mērķis ir partnerībā ar jaunuzņēmumiem stiprināt Latvijas inovāciju spēju. Tā kā bezpilota auto risinājumu izstrādē mobilajiem tīkliem ir būtiska loma, jāizmanto mūsu tehnoloģiju infrastruktūras līderpozīcijas pasaulē. Latvijai ir labas iespējas izveidot testu vidi, kur attīstīt gan vietējās kompetences, gan piesaistīt arī ārvalstu investorus un jaunuzņēmumus," uzsver LMT prezidents Juris Binde.

Bezpilota auto risinājumi ir mūsdienu ceturtās industriālās revolūcijas viena no aktuālākajām sadzīves inovācijām. Līdzīgi kā kosmosa industrija, tā ir katalizators jauniem risinājumiem arī citās nozarēs. Turklāt Latvija kā bezpilota auto izpētes un testu platforma ir saistoša, ne tikai pateicoties attīstītai infrastruktūrai, bet arī laika apstākļiem, kas ļauj izmēģināt jaunos risinājumus arī ziemas apstākļos un sniegā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!