Tehniskās apskates nakts Rīgā
Foto: DELFI
Otrdien, 30.maijā, valdība apstiprināja Ministru kabineta (MK) noteikumus, kas pilnveidos kārtību, kādā tiek veikta transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate un transportlīdzekļu tehniskā kontrole uz ceļa.

Valdībā apstiprinātie MK noteikumi stāsies spēkā 2018.gada 1.martā. Kopumā tiks saglabāts šobrīd spēkā esošais tiesiskais regulējums attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtēšanu transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļiem ietvaros.

Ar noteikumiem "Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļiem noteikumi" tiek pārņemtas Eiropas Savienības (ES) Direktīvas, kā rezultātā tiek noteikta vienota defektu numerācijas sistēma ES. Šī priekšrocība attieksies arī uz tiem transportlīdzekļiem, kuri tiks pārbaudīti uz ceļa, tādējādi nodrošinot klientiem vienotu un saprotamu defektu numerācijas sistēmu.

Izstrādājot Direktīvas prasības, notika plašas diskusijas par drošību, tādējādi tika noteiktas stingrākas prasības būtiskākajām transportlīdzekļu sistēmām. Iestrādājot šīs prasības MK noteikumos, ir noteiktas nedaudz stingrākas prasības transportlīdzekļu bremžu sistēmai, piemēram, bremžu darbības nevienmērīgumam, bremžu efektivitātei u.c. Tāpat turpmāk apskatē tiks vērtēta riepu spiediena kontroles sistēmas darbības, kā arī precizētas prasības attiecībā uz priekšējiem aizsargstieņiem jeb "ķengursitamajiem". Tie paredz, ka transportlīdzekļi, kas ražoti sākot no 2017.gada, turpmāk drīkstēs būt aprīkoti tikai ar sertificētiem drošības stieņiem.

Tāpat kā līdz šim, noteikumi noteiks kārtību, kādā tiek veiktas transportlīdzekļu pārbaudes uz ceļiem. Ja Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim piešķirs 2.vērtējumu, tiks anulēta esošā atļauja piedalīties ceļu satiksmē, noņemta tehniskās apskates uzlīme un dota pagaidu atļauja.

Ja transportlīdzeklim piešķirs 3.vērtējumu, tā tālākā piedalīšanās ceļu satiksmē būs aizliegta. Šādā gadījumā inspektors aizturēs transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un anulēs atļauju vai pagaidu atļauju piedalīties ceļu satiksmē. To varēs atgūt, saremontējot transportlīdzekli un veicot tā pārbaudi tehniskās apskates stacijā.

Noteikumos pārņemtās ES Direktīvas paredz, ka Eiropas Komisijai (EK) līdz 2020.gadam Eiropas Parlamentā un Padomē ir jāiesniedz ziņojums par informācijas apmaiņas iespējamību starp ES dalībvalstīm par tehniskajās apskatēs konstatētajiem defektiem, odometra rādījumiem un informāciju par transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļa. VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" Latvijā jau vairāk nekā 10 gadus piedāvā klientiem iespēju pārliecināties par transportlīdzekļa odometra rādījumiem un tehniskās apskates datiem, un var šo informāciju nodrošināt gan EK, gan citām ES dalībvalstīm.

Tāpat noteikumos nostiprinātas tās prasības, kas jau šobrīd tiek īstenotas attiecībā uz tehniskās apskates stacijā izmantojamajām diagnostikas iekārtām, inspektoru kompetenci un apmācību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!