Vācijas autoražotāji "Volkswagen", "Audi", "Porsche", BMW un "Daimler" kopš pagājušā gadsimta 90. gadiem slepeni sadarbojušies dažādos jautājumos, tostarp saistībā ar piesārņojumu izraisošajiem izmešiem automašīnās ar dīzeļdegvielas dzinēju, piektdien vēstīja laikraksts "Der Spiegel".
"Volkswagen", kam draud miljardiem eiro vērti sodi un kompensāciju izmaksa pēc tam, kad kompānija 2015. gadā atzinās, ka ir manipulējusi ar izmešu mērījumiem, par karteli informējusi Vācijas varasiestādes vēstulē, kas nonākusi izdevuma rīcībā. Informāciju par karteli varasiestādēm sniedzis arī "Mercedes-Benz" ražotājs "Daimler".
"Vācijas autobūves rūpnieki slepenās darba grupās vienojās par tehnoloģijām savos transportlīdzekļos, izmaksām, piegādātājiem, tirgiem, stratēģijām un pat par izmešiem automašīnās ar dīzeļdzinēju," vēstīja "Der Spiegel".
Tāda visu Vācijas lielāko autoražotāju saziņa varētu nozīmēt "rīcību, ar kuru tiek pārkāpti antitrestu likumi", teikts "Volkswagen" vēstulē.
"Audi" un "Porsche" īpašnieka "Volkswagen" preses pārstāvis piektdien paziņoja, ka grupa nekomentēs "spekulācijas un pieņēmumus".
BMW un "Daimler" arī atteicās sniegt komentārus.
Vairāk nekā 200 darbinieku no šiem autoražotājiem veidoja 60 darba grupas, kas risināja "visas automašīnu, benzīna un dīzeļdegvielas dzinēju, bremžu, transmisijas un pārnesuma kārbu izstrādes jomas.., kā arī piegādātāju izvēli un detaļu cenas", liecina medija iegūtā informācija.
Kopš 2006. gada bijušas arī "neskaitāmas tikšanās" par dīzeļdzinēju izmešu sistēmas izstrādi, lai samazinātu kaitīgo slāpekļa oksīdu izmešus.
Autoražotāji arī vienojušies, ka tiks izmantotas tikai mazas tvertnes šķidrumam "AdBlue", kas tiek izmantots, lai pārvērstu gāzes nekaitīgā ūdenī un slāpeklī, jo lielākas tvertnes sadārdzinātu sistēmu.
"AdBlue" tvertņu izmērs, par kuru slepeni vienojās autoražotāji, bija pārāk mazs, lai attīrītu izplūdes gāzes daudzumā, par kādu bija panākta vienošanās, tādējādi "radās pamats dīzeļa dzinēju skandālam", vēstīja "Der Spiegel".
2015. gadā "Volkswagen" atzina, ka 11 miljoni automašīnu ar dīzeļdzinēju ir aprīkotas ar slēptām ierīcēm, kas ļauj manipulēt ar izmešu rādījumiem. Lai gan testos šādi aprīkotas automašīnas uzrādīja normām atbilstošu izmešu līmeni, reālas braukšanas apstākļos kaitīgo izmešu līmenis daudzas reizes varēja pārsniegt normu.
Nesen aizdomas par līdzīgu rīcību tika vērstas pret "Mercedes-Benz" un "Smart" ražotāju "Daimler". Maija beigās izmeklētāji veica kratīšanas šīs kompānijas ražotnēs.
Štutgartē bāzētā kompānija šonedēļ brīvprātīgi atsauca vairāk nekā trīs miljonus Eiropā pārdotu automašīnu ar dīzeļdegvielas dzinēju, lai atjauninātu programmatūru, kas paredzēta izmešu samazināšanai.
Savukārt piektdien "Volkswagen" meitasuzņēmums "Audi" informēja, ka brīvprātīgi atsaucis līdz 850 tūkstošiem automašīnu, paziņojot, ka tas palīdzēs samazināt dzinēja izmešus. Atsaukums attiecas uz automašīnām ar sešu un astoņu cilindru dīzeļdegvielas dzinējiem, kas atbilst izmešu standartiem "Euro 5" un "Euro 6", informēja kompānijā, tostarp dažas automašīnas ir māteskompānijas "Volkswagen" un māsaskompānijas "Porsche" ražojumi, kas aprīkoti ar "Audi" dzinējiem.