Foto: Autora kolāža
SS.lv domēna slēgšana spilgti atklājusi ļoti lielu Latvijas problēmu – sabiedrība nodokļu nemaksāšanu sāk uztvert kā pozitīvu rīcību. Šī iezīme ir ne tikai nepatīkami pārsteidzoša, bet arī ārkārtīgi bīstama.

Publiskā jezga ap ss.lv sākās tādēļ, ka Valsts ieņēmumu dienests (VID) nolēma apturēt SIA "Internet" darbību, kas ir šī sludinājuma portāla administrētājs. Protams, pirmā reakcija, lasot ziņu virsrakstus, ir gana mulsinoša – VID mēģina parādīt savu varu un pārākumu pār nodokļus maksājošu uzņēmumu.

Pavisam maz ir izskanējis tas, kas notika vēl pirms VID pieņēma šādu lēmumu. Proti, uzņēmumam pusgada garumā informācija ir prasīta dažādās formās, ka tas ir ignorējis pat piespriestos administratīvos sodus. Un kā vārdā? Man nav saprotama šī iespītēšanās, ņemot vērā, ka uzņēmums kā labs nodokļu maksātājs varēja sniegt savu ieguldījumu visaptverošu krāpniecības shēmu apkarošanā un nelikumībās, kas lietotu automašīnu nozarē sasniegusi kulmināciju.

Ir jāsaprot, ka cīņa ar šiem krāpniekiem ir cīņa pret valsts izlaupītājiem, un ar šo shēmu palīdzību tiek izlaupīta valsts, kurā dzīvo mūsu ģimenes, draugi, paziņas. Mēs pieprasām sakārtotu veselības sistēmu, kvalitatīvu izglītību bērniem, bet vienlaikus atbalstām to, ka tiek piesegtas nodokļu izkrāpšanas shēmas lielos apjomos. Tās nav kaut kādas abstraktas spekulācijas, tie ir simtiem miljoni eiro, ko mēs, šīs valsts iedzīvotāji, zaudējam tikai tāpēc, ka kāds vēlas dzīvot krāšņu, skaistu dzīvi, krāpjoties ar nodokļiem.

Auto asociācijas dati liecina, ka noteiktā cenu segmentā krāpšanās ar nenomaksātu PVN vai nedeklarētu uzņēmējdarbību, apejot visus nodokļus, jau sasniedz pat 80% no kopējā apjoma. Un kā lai šādā situācijā izdzīvo tie tirgotāji, kas nekrāpjas? Par kādu veselīgu konkurenci un uzņēmējdarbību mēs šeit varam runāt? Sabiedrība patlaban aizstāv vienu komersantu, kas ar savu rīcību atbalsta milzīgu ēnu ekonomikas daļu, bet tajā pašā laikā pat neaizdomājas, ka tieši šī lojālā attieksme pret krāpniekiem nodara pāri veselai nozare, kura godprātīgi maksā nodokļus.

Auto pārdošanas shēmas

Foto: Shutterstock

Pirmā specifiskā lieta ir tā, ka auto ir reģistrējams objekts. Kamēr tas ir reģistrēts kādas valsts transportlīdzekļu reģistrā, ir skaidri redzams un identificējams tā īpašnieks. Ja auto pircējs ir privātpersona, tad tiklīdz šis auto kādā valstī tiek noņemts no uzskaites, vairs nav iespējams izsekot nedz auto īpašniekam, nedz cenām, par kādām tas tiek pārdots, nedz arī cik reizes auto tiek pārdots starpposmā.

Tātad ir iespējams redzēt procesa sākumu un beigas, apmēram nojaust, kas ir noticis pa vidu, bet shēmotāju identificēt ir grūti. Tā ir klasika, kā darbojas nodokļu izkrāpēji autonozarē. Tātad pilsonis X iegādājas Vācijā auto par 10 000 eiro skaidrā naudā. Tur viņš paraksta pirkuma līgumu brīvā formā, samaksā naudu, paņem auto un dodas mājās. (Loģistikas risinājumi, protams, var būt dažādi.) Tālāk viņš ievieto sludinājumu ss.lv, kur norāda e-pastu, piemēram, labatacka@inbox.lv un priekšapmaksas telefona numuru, nosaka cenu 12 000 eiro un gaida pircēju. 90% gadījumu no Vācijas viņš brauc "atpakaļgaitā" un odometra rādījums būtiski sarūk, bet tas ir cits stāsts.

Kad pircējs ir uzradies un atzinis auto par labu esam, pilsonis X viņam saka: "Klau, davai, saki, ka tu pats to mašīnu no Vācijas atdzini. Nopirki tur un tur no tā un tā." Varbūt arī kādu atlaidi pircējam iedod, ja šis uzreiz nepiekrīt. Kad pircējs piekrīt, tiek aizpildīts visnotaļ brīvi pieejams fiktīvs Vācijas parauga pirkuma līgums jau uz jaunā pircēja vārda. Pircējs CSDD aizpilda anketu, kur saraksta iepriekš sagatavotas atbildes uz jautājumiem – kā un uz kurieni viņš pēc mašīnas braucis, un lieta darīta!

Līdzīgi pilsonis X izdara ar 10 mašīnām, pats par sevi informāciju neuzrādot vispār nekur, izņemot sludinājuma portālu ss.lv. Tur ir ziņas gan par IP adresēm, gan arī par personu, kas sludinājuma izvietošanu ir apmaksājis, un arī informācija, cik vēl sludinājumus šī persona ir izvietojusi. Attiecīgi arī nodokļus par nopelnīto darbonis X nesamaksā. Papildus tam arī neuzņemas nekādu atbildību par pārdoto auto. Nauda kabatā, un visi gali ūdenī. Ja vien ss.lv šo informāciju nenodos VID. Un nedod, kā redzam.

Viena no izplatītākajām shēmām dārgākām lietotām automašīnām ir izvairīšanās no PVN samaksas, automātiski padarot auto par PVN tiesu lētākus tirgū salīdzinājumā ar godīgu komersantu piedāvāto. Shēma darbojas ļoti elementāri – auto ieved no citas valsts, iegādājoties no juridiskas personas bez PVN un tur tās fiktīva Latvijas uzņēmuma krājumā bez PVN, bet patiesībā auto tirgo tieši pircējam Latvijā bez PVN iesaistes. Tiek norādīts, ka auto iegādājas Latvijas pircējs, pats atvedot auto tieši no, piemēram, Vācijas privātā īpašnieka "Hansa", falsificējot iegādes līgumus, kas iesniedzami CSDD.

Otra regulāra shēma tiek īstenota, fiktīvi piemērojot PVN likuma 138. pantu kā komisijas darījumu lietotām precēm no privātpersonas, kaut gan patiesībā preces ir pirktas no juridiskas personas, un PVN ir jāpiemēro. Tādā veidā tiek tirgotas automašīnas bez PVN un vienīgais ar nodokļiem apliktais darījums ir starpniecības komisija par nebūtisku summu līdz 1000 eiro.

Krāpšanās ar PVN un nodokļu nomaksu tiek veikta visā lietoto automobiļu tirgū gan Talsos, gan Tukumā, gan Rumbulā un citos plačos.

Pamēģiniet paši

Foto: LETA

Ja kādam šķiet, ka tas viss ir muļķības, tad iesaku pamēģināt atvērt legālu un godīgu auto tirdzniecības vietu. Jau pirmajās nedēļās jūs nonāksiet pie slēdziena, ka kaut kas nav kārtībā ar jūsu auto cenām, jo Latvijā lietoto auto cenas ir zemākas par tām, ko varat atrast Vācijā un pat izsoļu lapās. Jūs jautāsiet, kā tas ir iespējams? Elementāri! Apejot PVN nomaksu valstij un neuzrādot uzņēmējdarbību.

Jūsu atvērtais placis bankrotēs pirmajā mēnesī, protams, ja jums nebūs liels optimisms dedzināt savu personīgo naudu eksperimenta turpināšanā. Ja jūs vēl šaubāties, tad iesaku ieiet un salīdzināt ss.lv mazlietotas auto cenu kategorijā no 7000 līdz 20 000 eiro un pat dārgākas, kur redzēsiet, ka Latvijā auto ir lētāki nekā Vācijā pieejamie.

Latvijā ir pagājusi ēra, kad lietoto auto tirgus bija pārpludināts ar lētiem "labiem" auto no Lietuvas, kas vairumā bija "frankenšteini", kad no diviem auto uzbūvēts viens vesels. Šodien tas vairs nav nepieciešams, jo lietā tiek liktas finanšu mahinācijas ar PVN nenomaksāšanu, kur labs auto tiek padarīts lētāks uz PVN nenomaksāšanas rēķina. Šis fakts kropļo jebkādu legālu komercdarbību un atklāti degradē konkurenci padarot godīgiem uzņēmumiem neiespējami tirgot lietotas mašīnas.

SS.lv ir platforma, kas lielā apjomā paslēpj šos negodīgos komersantus, kuri izmanto interneta vidi auto tirdzniecībai, pat neeksponējot sevi fiziski dabā, slēpjot pat savus auto krājumus no publikas acīm. SS.lv veiksmīgi kā bizness, atrodoties Latvijas sludinājuma portāla monopolstāvoklī, arī ir kļuvis par atbildīgu spēlētāju, aptverot lielu ekonomikas naudas aprites zonu. Un tā ir atbildība.

Šo situāciju var pielīdzināt analoģijai ar dzīvokļa izīrēšanu. Jūs zināt, ka īrnieki jums piederošā dzīvoklī veic narkotisko vielu ražošanu, pie jums atbrauc policija ar lūgumu iesniegt datus par īrnieku, kas veic kriminālu darbību, un jūs viņiem atbildat, ka klienta datus nesniegsiet, jo aizsargājat klienta intereses. Vai šis fakts jūs gadījumā nepadara par līdzdalībnieku kriminālās darbībās?

Kāds būtu ieguvums, ja ss.lv sadarbotos

Foto: F64

Ja ss.lv uzturētāji sadarbotos ar varasiestādēm, izbeigtos 20 gadus ilgušais auto biznesa nodokļu nemaksāšanas laikmets. Rumbulas impēriju piemeklētu noriets, beidzot auto pārdevējiem būtu jāatbild par to, ko viņi tirgo.

Apkarojot krāpniecības shēmas, valsts atgūtu vismaz, pēc pesimistiskiem aprēķiniem, 20 miljonu eiro gadā izkrāptos un nenomaksātos PVN nodokļus, nerunājot par citiem ar uzņēmējdarbību saistītiem nodokļiem.

Eiropas Savienībā šāda informācijas nodošanas prakse un pārskatāmība ir pilnīga norma.

Risinājumi lietotu auto tirdzniecības shēmu apkarošanā

Foto: Picjumbo

Masveida tirdzniecības vietu kontrole, līdzīgi kā Igaunijā tika ar to galā. Kontroles rezultātā iestājas divas konsekvences: automobiļu konfiskācija tajos gadījumos, kad tas nav pieņemts tirdzniecībā vai nav veikta numuru salīdzināšana. Patiesie īpašnieki pēc tam var pieteikties, taisnoties un uzrādīt iegādes dokumentus, ko atkal var pārbaudīt.

Publiska informēšana par negodprātīgiem tirgotajiem - automobilis ir fiziska prece un nevajadzētu iedomāties, ka tirgū esošās problēmas var atrisināt tikai virtuālā vide, piemēram, slēdzot ss.lv.

Vēl risinājums būtu sistemātiski kontrolpirkumi no VID puses. Tāpat nepieļaut gadiem ilgstošu PVN likuma interpretēšanu auto importa gadījumā. Viss joprojām notiek – tiek reklamēti automobiļi no Eiropas bez PVN. Un visbeidzot – reversā PVN ieviešana automobiļu tirdzniecībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!