Diemžēl vēla rudens un ziemas apstākļos ir virkne faktoru, kas redzamību apgrūtina. Nokrišņi, dubļi un sāls, diennakts tumšais laiks ir apstākļi, no kuriem mēs nevaram izvairīties, taču varam parūpēties par šo apstākļu ietekmes samazināšanu, tādēļ šajā rakstā tiks apskatīti vējstikla tīrīšanas elementu uzturēšana labā darba kārtībā.
Vējstikla slotiņas ir automobiļa elements, kuru bieži nepamatoti atstājam novārtā, taču pēc būtības tas ir viens no regulārās apkopes punktiem, turklāt ar ievērojamu ietekmi uz satiksmes drošību.
Slotiņu gumija ar laiku zaudē savu elastību un tiek arī mehāniski bojāta. Pat ar vienu vēzienu pār apledojušu stiklu slotiņu gumija var tikt neatgriezeniski sabojāta, tādēļ pirms braukšanas uzsākšanas ziemā vējstikls ir jāatbrīvo no apledojuma. Šim mērķim var palīdzēt izsmidzināmi vējstikla atkausēšanas produkti, kā arī dažādi apledojuma noņemšanai paredzēti skrāpji.
Slotiņu tehniskā stāvokļa pārbaude ir pavisam vienkārša. Pirmkārt, tās jānovērtē vizuāli, jāpārliecinās, vai nav redzami mehāniski tīrošās gumijas un stiprinājuma bojājumi. Otrkārt, jāpārliecinās, ka vējstikla slotiņas slapju stiklu spēj vienmērīgi noslaucīt ar vienu pilnu vēziena ciklu, neatstājot nenotīrītus segmentus vai švīkas.
Prakse rāda, ka Latvijas klimatiskajos apstākļos logu slotiņas var būt jāmaina divas un vairāk reizes gadā. Tieši ziemas apstākļi ar apledojumu un smilšu un sāls maisījuma nonākšanu uz vējstikla ir galvenais slotiņu nolietošanās iemesls.
Gandrīz katrs autovadītājs ir sastapies ar vējstikla slotiņu čīkstēšanu vai vibrēšanu. Lai gan šo nepatīkamo parādību var izraisīt slotiņas nolietošanās, tomēr pastāv vēl kāds apstāklis, kas to ietekmē.
Ja, uzstādot jaunas slotiņas, tās joprojām čīkst vai neslīd vienmērīgi pār stiklu, jāpievērš uzmanība slotiņu turētāja svirai. Kad slotiņas sviras mehānisms novietots darba pozīcijā (slotiņa piespiesta pie stikla), skatoties uz slotiņu no gala, tai jāatrodas perpendikulāri pret stikla virsmu. Ja tas tā nav un slotiņa vienā pusē veido šauru, bet otrā platu leņķi, tad vienā virzienā slotiņa slīdēs brīvi, bet otrā "pret spalvu", nenodrošinot optimālu tīrošās gumijas novietojumu un radot slotiņas čīkstēšanu vai lēkāšanu.
Vējstikla šķidrums ir otra būtiskā sastāvdaļa redzamības nodrošināšanā ziemas apstākļos. Ziemas vējstiklu šķidrumam bez pazeminātas sasalšanas temperatūras jānodrošina arī labas mazgājošās īpašības, jābūt saudzīgam pret automobiļa apdares plastikāta un gumijas detaļām, polikarbonāta lukturu virsmām un krāsojumu, jānodrošina sistēmas neaizkaļķošanās, kā arī jābūt nekaitīgam cilvēka veselībai un videi.
Kvalitatīva ziemas vējstiklu mazgāšanas šķidruma nesasalšanu visbiežāk nodrošina bioetilspirta un ūdens šķīdums, kuram pievienotas mazgājošās piedevas, piedevas pret strauju spirta iztvaikošanu un smaržvielas nelielā koncentrācijā.
Rūpējoties par lietotāju veselību un vidi, ieteicams pārliecināties, ka produkts nesatur kaitīgas izejvielas, piemēram, metilspirtu, acetonu, IPA, EDTA, fosfātus, amīnus un nitrītus. Tāpat tam jāpiemīt pilnīgai bionoārdīšnās spējai atbilstoši likumdošanai.
Jāatceras, ka sasalšanas temperatūra, kas norādīta uz dzesēšanas šķidruma iepakojuma, norāda uz produkta nesasalšanu tvertnē. Uzsmidzinot šķidrumu uz vējstikla, spirts sāk iztvaikot un sasalšanas temperatūra pakāpeniski paaugstinās. Šī faktora ietekmi samazina, bet ne pilnīgi novērš piedevas. Efektīvākais veids, kā samazināt šī faktora ietekmi, ir vējstikla slotiņu tehniskais stāvoklis – jo ātrāk tās noslauka vējstiklu, jo mazāka iespējamība stikla apledošanai.
Pirms ziemas ieteicams pārliecināties, ka visas vējstikla apskalošanai paredzētās sprauslas darbojas un nav aizsērējušas. Tāpat būtiski, lai tās būtu pareizi orientētas un optimāli apskalotu vējstiklu. Biežāk sastopamajā lodveida izpildījumā apskalošanas sprauslu orientācija ir viegli regulējama, ievietojot adatu sprauslas caurumā un pagriežot to vēlamajā virzienā.