BMW 326 restaurācija
Foto: Publicitātes foto

Aizvadītā gada nogalē pabeigti un Rīgas Motormuzeja apmeklētāju vērtējumam nodoti divi pagājušā gada nozīmīgākie restaurācijas projekti – 1938. gada "BMW 326" un 1930. gada reprezentācijas auto "Cadillac Fleetwood V8 All Weather Phaeton" kabrioleta no jauna izgatavotā jumta mīkstā daļa.

Šie abi spēkrati ir tapuši muzeja restaurācijas darbnīcā, kurā regulāri tiek īstenoti dažāda apjoma un sarežģītības restaurācijas projekti. Restaurācijas procesus jau kopš muzeja pirmās pastāvēšanas dienas vada Gunārs Dortāns.

"BMW 326" restaurācija

Gandrīz gadu muzeja darbnīcās tika renovēts 1938. gadā Rīgā oficiālajā BMW dīlera salonā iegādātais spēkrats – "BMW 326".

Auto ir teju vienīgais 20. un 30. gadu Latvijā iegādātais un lietotais auto, kas oriģinālā un nenolietotā stāvoklī saglabāts līdz mūsdienām. Virsbūvei par 75% saglabājies oriģinālais krāsojums, kas restaurācijas procesā bija jāatbrīvo no vēlāk uzklātiem diviem krāsu slāņiem. Salona tapsējums un daudzās interjera sīkdetaļas bija saglabājušās labā stāvoklī, turklāt restaurētajam auto bija oriģināla balstiekārta un motors.

Restaurācijas procesā tika atjaunots virsbūves krāsojums no auto priekšdaļas līdz priekšējām durvju ailēm, kā arī novērsti atklātas liesmas radītie bojājumi motortelpā, akumulatora skābes noplūdes radītā korozija, kā arī dažādi laika gaitā radušies defekti. Papildus veikta netīrumu slāņu un rūsas tīrīšana no visām automobiļa detaļām. Auto uzstādītas oriģinālas un mazlietotas 1930. gadu "Continental" riepas atbilstoši rūpnīcas katalogam.
Foto: Publicitātes foto

BMW restaurācijas projekta galvenais virzītājs - restaurators Ivars Dortāns norāda: "Pateicoties restauratoru profesionalitātei, pacietībai un mūsdienu tehnoloģiju iespējām, ir sasniegts ļoti labs rezultāts. Tomēr vienmēr var tiekties uz ideālāku rezultātu, kas tiek sasniegts, veicot skrupulozu spēkrata zinātnisko izpēti un minētā laikmeta tehnoloģiju analīzi."

"Cadillac" kabrioleta jumta atjaunošana

Otrs nozīmīgs restaurācijas projekts, kas pērn īstenots motormuzeja restaurācijas darbnīcā, ir prezidenta Kārļa Ulmaņa auto dvīņubrāļa 1930. gadu reprezentācijas limuzīna "Cadillac Fleetwood V8 All Weather Phaeton" jumta mīkstās daļas atjaunošana.

Lai gan savu debiju auto piedzīvoja muzeja atklāšanā 2016. gada 1. jūlijā, līdz pilnīgi pabeigtam auto pietrūka svarīgs restaurācijas posms – mīkstā jumta atjaunošana atbilstoši 20. gadu tehnoloģijām un materiāliem. Tagad auto jau atgriezies ekspozīcijā un aplūkojams ar paceltu atjaunoto jumtu.

Kopumā motormuzeja speciālisti atzīst, ka "Cadillac" atjaunošana bija viens no izaicinošākajiem muzeja restaurācijas projektiem pēdējā desmitgadē, kas iesākās ar sarežģīto auto transportēšanu no Kalifornijas, ASV, uz Latviju.
Foto: Publicitātes foto

"Cadillac" restaurācija ilga trīs gadus. Spēkrata šasija un balstiekārta bija labi saglabātas tādēļ, ka auto bija pamatīgi būvēts, turklāt maz lietots. Virsbūves skārds bija salīdzinoši labā stāvoklī, ko sekmēja Kalifornijas sausais klimats. Taču visvairāk cietis bija virsbūves koka karkass, tādēļ restaurācijas procesā muzeja metālspeciālistiem bija jāpārtop par galdniekiem.

Kabrioleta jumta konstrukcijas alumīnija daļas bija stipri cietušas dziļās korozijas dēļ. Savukārt jumta mīkstā daļa bija pilnīgi zudusi. Transmisija un motors restaurēts ASV, taču arī šie agregāti prasīja no muzeja speciālistiem veikt uzlabošanas darbus. Visas sīkās un lielizmēra detaļas pirms galvaniskās pārklāšanas bija maksimāli jāsagatavo, atjaunojot to sākotnējās gludās formas. Restaurācijas procesā tika izgatavoti pilnīgi jauni "triplex" (stikls, līme, stikls) logu stikli, atbilstoši oriģinālajam biezumam un formai.

2018. gada projekts – "GAZ 11-73"

Sagaidāms, ka šajā gadā muzeja restauratoru komanda pabeigs 1941. gada automobiļa "GAZ 11-73" restaurāciju. Auto Rīgas Motormuzeja kolekcijā nonāca vēl PSRS laikā, tas tika atvests no Ļeņingradas (tagadējās Sanktpēterburgas). "GAZ 11-73" bija populārākais auto Padomju Savienības virsniekiem Otrā pasaules kara laikā, bet tikai nedaudzi eksemplāri pārdzīvoja karu. Pēc restaurācijas auto nonāks Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā.

Paralēli norisinās arī citu muzeja spēkratu restaurācijas darbi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!