Degvielas patēriņu ietekmē ne tikai motora tilpums, braukšanas stils un dzinēja temperatūra, bet arī laicīgi kopts un pareizi ekspluatēts dīzeļa motors.
Vecās paaudzes (līdz aptuveni 2000. gadam) dīzeļu sprauslām ir ļoti svarīgi, ar kādu spiedienu degviela tiek iesmidzināta dzinējā. Turklāt sprauslas smidzinātājam degviela ir jāiesmidzina degkamerā, veidojot smalku migliņu.
Ja smidzinātājs ir padilis, degviela tiek burtiski ielieta degkamerā par daudz, un mašīnas jauda samazinās, turpretī degvielas patēriņš pieaug un tiek bojāta virzuļu grupa.
Modernajām "Common Rail" tehnoloģijas sprauslām (sērijveida automobiļos nonāca, sākot ar 90. gadu beigām) svarīgi, lai tās visas strādātu atbilstoši ražotāja izstrādātajam testa plānam, kas sastāv no daudziem dažādiem parametriem un mērījumiem.
Ja kāda no sprauslām neatbilst testa plāna minimālajiem vai maksimālajiem parametriem vai ir pārāk liela degvielas atplūde no sprauslām, ļoti bieži mašīnu vispār nevar iedarbināt.
"Common Rail" sistēmas degvielas sūknim ir jāuztur vajadzīgais degvielas spiediens sistēmā. Ja netiek padots uz sprauslām vajadzīgais spiediens, mašīnai zūd jauda, palielinās degvielas patēriņš vai mašīnu vispār nevar iedarbināt.
Rotora tipa degvielas sūkņiem biežākā problēma ir degvielas noplūde no sūkņa, kas palielina degvielas patēriņu un izraisa nepatīkamo degvielas smaku mašīnas salonā.
Veicot automobiļa regulāras apkopes, degvielas filtrs obligāti jāmaina pie katras motora eļļas maiņas. Aizstājot veco filtru ar jaunu, jāpārliecinās, ka šim filtram ir pietiekoši smalka mikronu filtrācijas pakāpe, lai nodrošinātu vajadzīgo degvielas tīrību. Tieši tīra degviela ir viens no svarīgākajiem faktoriem dīzeļsistēmas ilgmūžībai un degvielas patēriņam.
Ja netiek laicīgi mainīti gaisa filtri, tie aizsērē un pasliktina degmaisījuma kvalitāti. Tādā gadījumā motoram pietrūkst gaisa, tas nespēj kvalitatīvi sadedzināt iesmidzināto degvielu, kā rezultātā zūd jauda un palielinās degvielas patēriņš.
Gaisa filtra uzdevums ir pasargāt dzinēju no gaisā esošajām cietajām daļiņām, kuras nedrīkst nokļūt dzinējā. Taču, ja filtrs nav savlaicīgi mainīts, auto paātrinās lēnāk, degvielas tvertnes līmeņa bultiņa krīt lejā ātrāk, dzinējs dilst straujāk un samazina turbīnas resursu.
Tikai automobiļi, kas ir pilnīgā tehniskā kārtībā, degvielu patērē tādā vai tuvu tam apmēram, kā noteicis automobiļa ražotājs.
Kā samazināt dīzeļa patēriņu ar pareizu braukšanu
Ja brauksi prātīgi, laideni uzņemsi ātrumu un akseleratora pedāli turēsi vienmērīgi, arī degvielas patēriņš būs krietni zemāks. Braukšanas ātruma uzturēšanā pēc iespējas zemāki dzinēja apgriezieni ir daļa no degvielas ekonomijas. Latvijā atļautais braukšanas ātrums ir optimāls gana zemiem motora apgriezieniem – pie lielāka ātruma arī motora apgriezieni ir augstāki, kas prasa vairāk degvielas.
Ja automašīnai nav noregulēta riteņu savirze, un spiediens riepās ir nepietiekams, tas apgrūtina ātruma uzņemšanu un braukšanu. Ja automašīnas dīzeļa motoram jāpieliek lielākas pūles, lai to kustinātu, tas ir tikai saprotami, ka degvielas patēriņš būs lielāks.