"Katram autovadītājam būtu jāzina, ka atbilstošs gaisa spiediens riepās nodrošina ne tikai automašīnas stabilitāti un ekonomiskumu, bet arī vienmērīgu nolietošanos. Jaunāku automašīnu vadītāji gaisa spiedienu riepās redz ierīču panelī, vecāku automašīnu vadītājiem tas jāpārbauda pašiem; to ieteicams darīt vismaz reizi pāris nedēļās," iesaka "Goodyear" vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Grīnbergs.
Pārbaudīt nav grūti
"Goodyear" pārstāvis uzsver, ka gaisa spiediens riepās ir būtisks faktors, un, ja ir vēlme braukt pie vislabākajiem nosacījumiem, ir svarīgi uzturēt pareizu – ne pārāk lielu, ne pārāk mazu – gaisa spiedienu riepās.
"Apkope nepieciešama daudzām lietām, bet riepās būtisks faktors ir spiediens. Reizi pāris nedēļās taču nav grūti iegriezties degvielas uzpildes stacijā un to pārbaudīt," saka Grīnbergs.
Ražotāja rekomendēto gaisa spiedienu parasti var atrast uz autovadītāja durvju sliekšņa uzlīmētā uzlīmē, reizēm tas norādīts degvielas bākas vāciņa iekšpusē. Ja automašīna ir vairāk nekā 10 gadus veca un uzlīmes ir noberzušās, informāciju par pareizu gaisa spiedienu riepās var atrast internetā. Protams, pirms tam jāpārliecinās, ka automašīna aprīkota ar oriģinālajiem riteņu lokiem, ar kuriem tā izbraukusi no rūpnīcas.
"Pareizs gaisa spiediens ir svarīgs ne tikai drošības dēļ. Tikai pareizi piepumpēta riepa pret ceļu balstās ar vislielāko virsmu un nodrošina maksimālu saķeri. Turklāt tikai šāda riepa ir efektīva ilgtermiņā un vienmērīgi nolietojas visas tās daļas. Tas attiecas gan uz ziemas, gan vasaras riepām," skaidro riepu speciālists.
Par nepareizu spiedienu var liecināt ne tikai saplakusi, bet arī nevienmērīgi nodilusi riepa. Ja kāds sāns vai vieta ir norīvēta vairāk, tas liecina par nepareizu spiedienu vai problēmām balstiekārtā.
Automašīnas stabilitāte uz ceļa ir atkarīga tikai no tiem četriem nelielajiem laukumiņiem – riepām. Nekādas atšķirības, vai automašīna ir jauna vai veca, autovadītājam ir 20 gadu vai divu mēnešu pieredze – ja riepas ir sliktas, par daudz nolietotas vai gaisa spiediens riepās nav atbilstošs, automašīna būs nestabila.
Iemesli ir vairāki
Kāpēc mainās gaisa spiediens riepās? Vai nepietiek vienu reizi piepumpēt riepas, un viss – līdz nākamajai riepu montāžas reizei vairs neko nedarīt? Grīnbergs apgalvo, ka nekādā gadījumā: gaisa spiedienu riepās ietekmē temperatūra – piemēram, gaisam sasilstot, spiediens riepās paaugstinās, bet atdziestot – krītas. Arī ilgu laiku braucot lielā ātrumā, gaisa spiediens riepās pieaug, tāpēc nav ieteicams spiedienu pārbaudīt garu braucienu laikā – to labāk darīt no rīta, kad riepas nav uzkarsušas.
Spiediens var kristies nolietotu vai montāžas laikā nenomainītu ventiļu dēļ, protektorā ielīdušas naglas vai citu bojājumu dēļ. Tos autovadītājam ne vienmēr ir viegli pamanīt, taču atbilstoša spiediena svarīgumu pierāda Eiropas Savienības prasības. Riepu spiediena kontroles sistēma (angļu val. Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) ir viens no pirmajiem drošības elementiem, kas ir padarīts par obligātu visās jaunajās automašīnās, kuras tiek pārdotas ES. Ikvienam modelim, kas ražots kopš 2014. gada novembra, šī sistēma jau ir iekļauta standarta aprīkojumā. Tikai tādas sistēmas, kā bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS) un elektroniskā stabilitātes kontroles sistēma (ESC), par obligātām kļuva jau iepriekš.
"Pateicoties TPMS sistēmai, pēdējos gados izgatavoto automašīnu vadītāji degvielas uzpildes stacijā var iegriezties, tikai lai uzpildītu bāku un nopirktu kafiju. Taču vecāku automašīnu īpašniekiem, kuru automašīnas nav aprīkotas ar TPMS sistēmu, gaisa spiedienu vajadzētu pārbaudīt regulāri – vismaz pāris reižu mēnesī. Tas nodrošinās riepu ilgizturību un pašu autovadītāju drošību," saka "Goodyear" pārstāvis.
Ja pamanāt, ka spiediens vienā riepā ir samazinājies uz pusi, bet pārējās palicis nemainīgs, derētu nekavējoties doties uz servisu. Riepai, visticamāk, ir bojājums (piemēram, nagla), kas ir jānovērš, bet, ja tas netiks izdarīts, riepa var palikt bez gaisa visnepiemērotākajā brīdī.