Šī gada pirmajā pusē Latvijas jaunu vieglo automobiļu tirgus uzrādījis izaugsmi 7% apmērā salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pirms gada. Tas ir vairāk nekā ekonomikas izaugsme kopumā, tomēr ļoti tālu no tā, lai pārskatāmā nākotnē sasniegtu 2007. gada tirgus līmeni. Lietuva to jau paveica pagājušajā gadā, Igaunija paveiks šogad, portālu "Delfi" informēja Auto asociācijā.
Šī gada pirmais pusgads ir noslēdzies ar 10 270 jaunu vieglo automobiļu reģistrāciju, no tiem 9070 pasažieru un 1200 komercauto. Vieglo auto tirgus kopā ir pieaudzis par 7%.
Vidējais reģistrācijas apjoms vienā mēnesī ir sasniedzis līmeni, kāds iepriekš bija vien 2006. gada pirmajā pusē. Tendence norāda uz to, ka gada rezultāts varētu mērķēt uz nedaudz vairāk par 20 000 jauniem auto.
Juridisku personu un privātpersonu dalījums ir saglabājies gandrīz nemainīgs, privātpersonu daļai tirgū pieaugot vien par 1% punktu no 29% pagājušajā gadā uz 30% šogad.
Tajā pašā laikā ir ievērojami pieaugusi līzinga finansējuma intensitāte – privātpersonas 73% automobiļu šogad iegādājās ar līzinga kompāniju palīdzību, bet juridiskām personas 61% darījumu veica ar līzinga starpniecību. Salīdzinājumā 2017. gadā tie bija attiecīgi 70% un 59%. Faktiski var teikt, ka tirgus pieaugumu ir nodrošinājis tieši līzingā finansēto darījumu pieaugums.
"VW Golf" apsteidzis līdzšinējo līderi "Nissan Qashqai"
Pasažieru automobiļu kategorijā pēc ilgstošas atrašanās topa 1. vietā to ir zaudējis "Volkswagen" (VW), nododot šo vietu savam tuvākajam sekotājam "Toyota". Tas gan ir noticis vien jūnija mēnesī, "Toyota" uzrādot savu labāko šī gada rezultātu, un būs interesanti turpmāk pavērot šo divu tirgus līderu savstarpējo cīņu.
Otrs vērā ņemams notikums ir jaunā "Škoda" dīlera "Green Motors" ļoti aktīvā ienākšana tirgū, savas darbības pirmajā pusgadā gandrīz dubultojot vairāku modeļu tirdzniecības apjomus.
Kopā pirmajā pusgadā ir reģistrēti 9070 jauni vieglie pasažieru automobiļi, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt klašu dalījumā vislielākais pieaugums ir reģistrēts kompaktajā klasē, kur absolūts līderis ir "VW Golf" ar 466 reģistrētiem automobiļiem, kas ir par 45% vairāk nekā pagājušajā gadā un ir ceturtā daļa no visiem kompaktās klases automobiļiem. Šāds panākums ir ļāvis "Golf" nonākt arī pirktāko jauno automobiļu modeļu topa pirmajā vietā, nobīdot līdzšinējo līderi "Nissan Qashqai" uz otro vietu.
Komerctransporta segments pārvarējis trīs gadu stagnāciju
Patiesi laba ziņa ir vieglā komerctransporta dinamiska izaugsme. Pēc segmenta samazināšanās un stagnācijas trīs gadu garumā, šogad pirmo reizi vieglais komercauto uzrāda stabilu izaugsmi 19% apjomā. Sešos mēnešos ir reģistrēti 1200 jauni N1 kategorijas auto, kas ir gandrīz tikpat cik 2014. gada pirmajā pusē.
Šādai tendencei ir vairāki skaidrojumi. Pirmkārt, uzņēmumu īpašumā esošais vieglais komerctransports ilgstoši nav atjaunots un vismaz pēdējo gadu tā vecums visu laiku ir pieaudzis, pagājušajā gadā sasniedzot 8,7 gadus, salīdzinot ar 7,1 2009. gadā. Tas ir vecums, kad defektu skaits sāk būtiski pieaugt, rodas dīkstāves vai arī izmaksas, lai nodrošinātu automobiļa aizvietotāju remonta laikā. Komercautomobilim ir jāstrādā, tā lietošanai ir jābūt prognozējamai un dīkstāvēm samazinātām līdz minimumam. Lai to varētu nodrošināt, ir svarīgi autoparku uzturēt pietiekami jaunu.
Otrkārt, Latvijas ekonomika aug, turklāt atsevišķi tās segmenti aug ļoti strauji, piemēram, būvniecība. Tas veido dabisku pieprasījuma pieaugumu komerctransporta segmentā.
N1 kategorijas automobiļiem topa virsotnē atrodas "Renault", kas uz otro vietu ir novirzījis iepriekšējo gadu līderi VW. "Renault" aizņem vairāk nekā 20% no visa komerctransporta segmenta, un lielā mērā tas ir pateicoties savam dižpārdoklim "Renault Master".
Lielākais vieglā komercauto pircējs šī gada pirmajā pusē bija "Latvijas Pasts", kas savu parku atjaunojis ar 64 "Renault Master" markas spēkratiem. Otro vietu ieņem pilna servisa nomas uzņēmums "ALD Automotive", kas nodrošinājis vairākus Latvijā strādājošus uzņēmumus ar komercautomobiļu pilna servisa nomu. Trešajā vietā ir "Latvijas Valsts meži", kas autoparku papildinājuši ar 24 "Mitsubishi L200" pikapiem.
"Luminor" kļuvis par līzinga tirgus līderi
Par auto līzinga tirgus absolūtu līderi ir kļuvis "Luminor" līzings, vienīgajam sasniedzot 30% (kopā ar "Luminor Līzings Latvija") tirgus daļu. Tālāk seko "Swedbank" līzings ar 24,1% un trešajā vietā populārāko līzinga kompāniju topā atrodas "SEB Līzings" ar 23,5%. Trīs vadošās līzinga kompānijas kopā aizņem 77% no jaunu automobiļu līzinga tirgus.
Analizējot līzinga kompāniju mērķauditoriju, var secināt, ka "Luminor" un "Swedbank" līzinga aktivitāte privātpersonu finansēšanā ir augstāka nekā juridisko personu finansēšanā. Turpretim SEB līzings izteikti fokusējas uz juridisku personu finansēšanu un pamatā lielo klientu apkalpošanu, kur vienā darījumā tiek finansētas vairākas automašīnas. Piemēram, "OP Finance" apkalpo tikai juridiskās personas un tikai trīs automobiļi no kopā 335 darījumiem ir finansēti privātpersonām.
Aktīvāk pērk automobiļus ar benzīna dzinēju
Interesants ir fakts, ka 2018. gada pirmā puse ir nākusi ar izmaiņām degvielas izvēlē. Šī gada pirmajā pusē par 3% vairāk nekā pērn ir reģistrēti automobiļi ar benzīna motoru, un benzīna motora popularitāte jaunu auto iegādē ir gandrīz 55%.
Skaitliski maznozīmīgs, bet uz pilsētvides tīrību orientēts fakts ir elektromobiļu iegāde. Šī gada sešos mēnešos ir iegādāti 39 elektromobiļi, kas ir par 14 auto vairāk nekā iepriekšējā gadā. Interesanti, ka 11 no šiem elektromobiliem ir redzami ielās kā taksometri, ko iegādājies uzņēmums "SerGi & partners invest", lai nodrošinātu taksometru pakalpojumus.
Lietuva apsteigusi Latviju jaunu auto realizācijā
Jaunu vieglo automobiļu reģistrācijas datus starp valstīm salīdzina, aprēķinot auto skaitu uz 1000 iedzīvotājiem. Saskaņā ar šī gada tirgus tendencēm Igaunijā tas būtu 20,1, Lietuvā 10,0 un Latvijā 9,2 auto uz katriem 1000 iedzīvotājiem.
Igaunija gan vienmēr ir Baltijā bijusi ārpus konkurences, toties līdz pat 2016. gadam Latvija vienmēr bija atradusies stabili priekšā Lietuvai. Kopš pagājušā gada šī situācija ir manījusies, un mēs esam nonākuši iedzinējos. Lietuva piedzīvo strauju, vairāk nekā 20% auto tirgus izaugsmi jau vairākus gadus pēc kārtas un ir nonākusi 10 auto klubiņā uz 1000 iedzīvotājiem. Igaunija jau ir augstāka līmeņa klubiņā – 20 automobiļu uz 1000 iedzīvotājiem, kurā ir arī Somija un Portugāle ar 21,5, kā arī Nīderlande ar 24,4.