Ziemas riepu sezona jau klauvē aiz loga, tāpēc ir vērts pārdomāt, kā sagatavot automobili, pirms aiz loga parādās sniegs, lietus un ledus. Tādēļ "Toyota" eksperti sniedz atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, kas saistīti ar jaunu riepu iegādi vai lietoto riepu pārbaudi.
Neradžotas ziemas riepas labāk uzstādīt agrāk nekā vēlāk
Latvijā ziemas riepu sezona ilgst vismaz no oktobra līdz martam. Nav jāgaida uz pirmo lielāko snigšanu, lai uzstādītu ziemas riepas. Gan tāpēc, ka līdz ar sniegu rindas riepu maiņas servisos pēkšņi kļūst vismaz divreiz garākas nekā parasti, gan tāpēc, ka saprātīgs autobraucējs var uzstādīt ziemas riepas arī tad, kad vidējā temperatūra dienā vairs nepaceļas augstāk par 7˚C. Parasti tas notiek oktobra pirmajā pusē.
Arī pavasarī nav jāsteidzas ar ziemas riteņu maiņu, jo pēdējos gados nakts salnas vai sniegs ir izplatīta parādība pat līdz 30. aprīlim.
5 mm protektora dziļums var nebūt tik drošs, kā domājat
Ziemas riepas vislabāk darbojas, kad to protektora dziļums pārsniedz 5 mm. Intervāls no trim līdz pieciem milimetriem dziļa protektora ieteicams tikai apstākļos, kad tuvumā nav citu satiksmes dalībnieku un braucamā virsma ir perfekti gluda.
Tomēr uz šosejas, kas Latvijā nereti ir bedraina, kā arī gadījumos, kad pa riteņiem kuļas slapjdraņķis un ūdens, šādas riepas var radīt arī bīstamus braukšanas apstākļus. Ja pirms ziemas iestāšanās jūsu automobiļa riepām protektoru dziļums ir vairs tikai 5 mm, ir laiks iegādāties jaunas.
Arī pilsētā labām riepām ir milzīga nozīme
Tikai autovadītāji, kas dzīvo ārpus pilsētas, var izbaudīt braukšanu pa tīru sniegu. Pilsētniekiem jāizmanto brauktuve, kas bieži vien apstrādāta ar sāli, smiltīm vai dažādām ķimikālijām. Šie aspekti paātrina ne tikai protektora nodilumu, bet arī riepu gumijas sacietēšanu, padarot to stingāku un samazinot tās efektivitāti. Tāpēc pilsētniekiem jo īpaši jāpievērš uzmanība, kādā stāvoklī ir esošās ziemas riepas.
Kāpēc svarīgi, cik jaunas ir riepas?
Lielāko darba daļu paveic riepas protektora ārējie trīs milimetri. Kad šī daļa nodilst, riepa zaudē vairākas īpašības, kas sarežģītos laikapstākļos ir ļoti būtisks drošības aspekts. Līdz ar riepu nolietojumu pasliktinās saķere, bremzēšanas attālums un citas īpašības.
Riepu veiktspēju pilsētas ielās mazina piesārņojums
Pastāv teorija, ka automobiļa bremzēšanas attālums, ja tam ir jaunas riepas un ja tas brauc ar ātrumu 50 km/h, ir 25 m, tomēr jāņem vērā, ka reālajos apstākļos pilsētas ielās ziemas laikā šis attālums ir daudz lielāks.
Mūsu ielas ir pilnas ar smiltīm, sāli, būvmateriālu lauskām, ķimikālijām, riepu nosēdumiem, ielu seguma drupačām, krāsu daļiņām un visu citu veidu piesārņojumu – ar kokteili, kam ir nelabvēlīga iedarbība uz riepu veiktspēju.
Atcerieties pārbaudīt spiedienu riepās
Spiediens riepās jāpārbauda reizi mēnesī. Lai gan mūsdienu automobiļi ir aprīkoti ar riepu spiediena sensoriem, sistēma pati nevar to pieregulēt, un indikatorlampiņa iedegas tikai tad, kad spiediena novirze ir ļoti liela.
Tomēr spiediens riepās jāuztur ražotāja ieteiktajā līmenī. Kad temperatūra krītas zem 10 grādiem, spiediens riepās pazeminās par 0,1 bāru. Ja neesat pārliecināts par savam automobilim ieteicamo spiedienu riepās, varat konsultēties auto markas pārstāvniecībā.
Svarīga ir arī disku tīrīšana
Tīrs disks ir drošs un glīti izskatās. Taču tīrīšana nenozīmē vienkāršu noskalošanu ar tīrīšanas līdzekli un mazgāšanas ierīci – šajā nolūkā jādemontē ritenis, lai notīrītu diska aizmuguri. Netīram diskam vajadzīgi daudzi atsvari, kas var atdalīties, piemēram, braucot pa bedrainu ceļu, piesārņojot vidi. Turklāt nesabalansēts ritenis lielākā ātrumā var radīt risku drošībai.
Kur glabāt vasaras riepas?
Sezonas riepu uzglabāšana daudziem pilsētā dzīvojošiem sagādā krietnas grūtības. Lai gan riepu uzglabāšanas pakalpojumi kļūst arvien populārāki, riepas bieži tiek turētas garāžā, piemājas šķūnītī vai pat daudzdzīvokļu mājas balkonā. Šādās situācijās būtiska nozīme ir riepu aizsardzībai pret UV starojumu.
Turklāt ir arī citi apsvērumi, kas liecina, ka riepas glabāt dzīvoklī nav labākais risinājums – pirmkārt, tās sagādātu lielāku apdraudējumu ugunsgrēka gadījumā, jo īpaši būdamas atstātas ar diskiem, kad tajās ir spiediens. Arī vizuālais un lielās vietas aizņemšanas aspekts nav nesvarīgs.
Daudz labāks risinājums ir uzglabāt riepas vai riteņus riepu "viesnīcā", kur tās ir drošībā un apdrošinātas. Pat, ja kaut kas atgadīsies, jūs nepaliksiet bez riepām. Riepu uzglabāšanas pakalpojumā ietverta arī tīrīšana un balansēšana, kas ir liela priekšrocību riepu maiņas periodā, īpaši, ja lietojat atsevišķu vasaras un ziemas riteņu komplektu.
Radžotas vai neradžotas?
Pirmkārt, padomājiet, kāda veida apstākļos braucat lielāko daļu laika. Radžotas riepas ir paredzētas ārkārtējiem apstākļiem: piemēram, tās ir neaizvietojamas uz ūdeņaina ledus. Taču mūsdienu bezradžu tehnoloģijas ir pietiekami modernas, lai parastos Latvijas ziemas apstākļos radžotas riepas nebūtu nepieciešamas.
Otrs iemesls ir saistīts ar vidi. Radzes rada milzīgu daudzumu putekļu, ko mēs visi ieelpojam. Kad redzat grambas krustojumā un garas putekļu svītras gar ielu, tad ziniet – šo putekļu izcelsme ir tieši radžotas riepas. Tās ir viens no galvenajiem asfalta seguma grambu iemesliem pilsētās. Tādēļ par radžotu riepu lietojumu vajadzētu domāt tikai tad, ja katru dienu jābrauc sarežģītos apstākļos.