Ceļu satiksmes likumā iestrādās Eiropas prasības par tahogrāfiem autotransportā, kā arī noteiks pasažieru komercpārvadājumos iesaistītajiem vieglajiem transportlīdzekļiem veikt tehnisko apskati reizi sešos mēnešos, paredz otrdien valdībā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.
Satiksmes ministrijā skaidro, ka grozījumu mērķis ir piemērot Eiropas prasības par tahogrāfiem autotransportā un izpildīt nosacījumus inspicēšanas institūcijas darbībai un tās uzraudzībai, noteikt pasažieru komercpārvadājumu veikšanā iesaistītajiem vieglajiem automobiļiem, autobusiem un taksometriem vienlīdzīgas prasības transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa atbilstības kontrolei, kā arī nodrošināt pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, paredzot, ka transportlīdzeklim, kuru izmantos pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili, valsts tehniskā apskate jāveic divas reizes gadā no ceturtā gada, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts Latvijā vai ārvalstīs.
Tahogrāfus uzstādīt, remontēt un inspicēt Latvijā atļauts tādai institūcijai, kura ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā. Kopš 2018. gada 1. marta nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas pilda un akreditācijas pakalpojumu sniegšanu atbilstības novērtēšanas institūcijām nodrošina Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs.
Grozījumos paredzēts, ka akreditācijas institūcija publicēs mājaslapā informāciju par inspicēšanas institūcijai piešķirto akreditāciju. MK noteikumos Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs tiks noteikts par akreditēto darbnīcu uzraudzību atbildīgā institūcija.
Tāpat ministrijā norāda, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par tahogrāfiem autotransportā, dalībvalstīm jāizveido skaidrs valsts procedūru kopums, kas nodrošinātu, ka tahogrāfus uzstāda, remontē un inspicē tikai tādas institūcijas, kuras ir kompetentas un uzticamas, kā arī nodrošina, ka tiek izpildīti kritēriji attiecībā uz personāla pienācīgu apmācību, institūcijai pieejamo aprīkojumu, kas nepieciešams tehnisku darbību veikšanai un institūcijas labu reputāciju.
Satiksmes ministrija skaidro, ka līdz ar to Ceļu satiksmes likumā jāiekļauj deleģējums MK noteikt kārtību, kādā īstenojama inspicēšanas institūcijas darbība un tās uzraudzība.
Tāpat no pērnā gada 1. marta Autopārvadājumu likumā ieviests jauns pasažieru komercpārvadājumu veids – pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili. Tā ir profesionālā komercdarbība, kuras veikšanai nepieciešams saņemt speciālo atļauju un licences kartīti transportlīdzeklim, kuru izmanto komercpārvadājumos. Atbilstoši Autopārvadājumu likumam pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili ir pārvadājuma pakalpojums ar vieglo transportlīdzekli līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru, kurš tiek piedāvāts, pieprasīts un apstiprināts, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, un par kuru apmaksa tiek veikta tikai bezskaidrā naudā.
Pašreiz Ceļu satiksmes likums nosaka, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam autobusam, taksometram un auto apmācībai paredzētam transportlīdzeklim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, otro - ne vēlāk kā gadu pēc pirmās valsts tehniskās apskates, bet turpmākās valsts tehniskās apskates - reizi sešos mēnešos, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Ņemot vērā to, ka Ceļu satiksmes likumā transportlīdzekļiem, kurus izmanto pasažieru komercpārvadājumos, noteikts regulējums par valsts tehniskās apskates veikšanas biežumu, nepieciešams precizēt likuma regulējumu, lai šādas pašas prasības noteiktu arī jaunajam pasažieru komercpārvadājumu veidam.
Tahogrāfs jeb reģistrācijas kontrolierīce ir ierīce, kas paredzēta uzstādīšanai autotransporta līdzekļos, lai automātiski vai pusautomātiski attēlotu, reģistrētu, drukātu, saglabātu un izvadītu datus par šādu transportlīdzekļu kustību, tostarp to ātrumu un ziņas par konkrētu to vadītāju darbības laikposmiem.