SIA "Rīgas Autobusu Fabrika, RAF" īpašnieks, Ukrainas pilsonis Kirils Šumeiko TV raidījumam norāda, ka vēlējies radīt ekoloģisku transportu, kas būtu kluss un manevrētspējīgs šaurās ielās Eiropas vecpilsētās. Noskaidrojis, ka RAF marka ir brīva, viņš nolēma atvērt ražotni uz vecās bāzes.
Pēc viņa vārdiem, prototips tiks izveidots Lietuvas galvaspilsētā Viļņā, bet pie transportlīdzekļa konstrukcijas strādās Harkovas autosatiksmes institūts. Raidījuma "Personīgā lieta" žurnālisti sazinājās ar šo institūtu Ukrainā un noskaidroja, ka tur par šādu projektu dzird pirmo reizi.
Jaunā RAF dizainu, pēc Šumeiko vārdiem, izstrādājusi Svetlana Mirzojana, kura 50. gadu beigās radīja veidolu "RAF 977" sērijveida mikroautobusam. Šobrīd viņa dzīvo Sanktpēterburgā un arī ar viņu sazinājās LTV7 žurnālisti.
Vienā no skicēm transportlīdzeklim ir redzami trīs pedāļi, kamēr elektromobiļiem tie ir tikai divi. Kā komentārā raidījumam "Personīgā lieta" pieļauj Latvijas vienīgā auto izstrādes uzņēmuma "Dartz" vadītājs Leonards Jankelovičs, tas varot nozīmēt tikai vienu – šos automobiļus nemaz nav plānots ieviest ražošanā. Pēc viņa vārdiem, iespējams, Šumeiko vēlas savākt naudu projektam, bet pēc tam paziņot, ka nekas nav izdevies.
SIA "Rīgas Autobusu Fabrika, RAF" pamatkapitāls ir tikai 10 eiro, bet juridiskā adrese norādīta kādā pamestā ēkā Rīgā. Kā noskaidrojis LTV7 raidījums, pašlaik Šumeiko nodarbojas ar ukraiņu konsultēšanu, kā pareizi atmuitot automobiļus ar Eiropas Savienības (ES) reģistrācijas numurzīmēm. Ukrainā pēc jauno noteikumu ieviešanas automobiļu imports no ES kļuvis ļoti dārgs augsto muitas tarifu dēļ.
Jau rakstījām, ka par ukraiņa plāniem Jelgavā atjaunot mikroautobusu RAF ražošanu nav informēta ne Jelgavas pašvaldība, ne pilsētas industriālā parka vadība. Minēto teritoriju pašlaik apsaimnieko "NP Jelgavas biznesa parks", un tā pārvaldniece Arta Nordmane stāstīja, ka neviens nav interesējies par iespēju parkā ražot transportlīdzekļus. Arī pašvaldības pārstāve Egita Veinberga apgalvoja, ka pašvaldībai nav informācijas par iecerēm pilsētā atjaunot transportlīdzekļu ražošanu.
SIA "Rīgas Autobusu Fabrika, RAF" tika reģistrēta 2018. gada augustā. 10 eiro pamatkapitāla uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Kirils Šumeiko. Ukrainis solījis, ka prototips būšot gatavs 2019. gadā un ka ražošana uzsākta 2020. gadā.
Atgādinām, ka 1949. gadā Rīgas 2. autoremontrūpnīcā tika izveidota autobusu virsbūvju rūpnīca, kuru 1955. gadā pārsauca par Rīgas eksperimentālo autobusu fabriku jeb saīsinājumā RAF. No sākuma tā atradās Rīgā (līdz 1975. gadam), pēc tam tai tika uzbūvēti jauni korpusi Jelgavā, un rūpnīca tika pārcelta uz turieni.
Ražošana RAF rūpnīcā tika pārtraukta 1997. gadā. Interesanti, ka pēdējais no RAF konveijera noripojušais eksemplārs bija katafalks "RAF-3311" četru līķu vienlaicīgai nogādāšanai morgā.