Foto: Shutterstock
Lai arī standarti attiecībā uz transportlīdzekļu kaitīgo izmešu apjomu Eiropas Savienībā (ES) ir vienādi, atsevišķas pilsētas noteikušas dažādus ierobežojumus, zonas un plānus emisiju samazināšanai nākotnē.

Šie ierobežojumi pilsētās ir atšķirīgi un bieži ietekmē arī ar benzīna dzinējiem aprīkotus transportlīdzekļus. Tomēr kopumā visi dīzeļautomobiļi, kas atbilst "Euro 6" standartam (piemērots jauna tipa automašīnām no 2014. gada septembra un visām jaunām automašīnām no 2015. gada septembra), var iebraukt jebkurā pilsētā ES.

Nākotnē vairumu regulējumu attiecībā uz iebraukšanu pilsētās paredzēts padarīt stingrāku, taču joprojām padarot ES pilsētas sasniedzamas ar "Euro 6" standartam atbilstošām automašīnām.

Eiropas Komisijas (EK) 2017. gadā veiktais pētījums liecina, ka sabiedrībā joprojām novērojams vispārējs izpratnes trūkums attiecībā uz noteikumiem par transportlīdzekļu piekļuvi pilsētām, tādējādi liela daļa dīzeļautomašīnu īpašnieku ir neizpratnē par to, kad un kur viņi drīkst braukt. Lai nodrošinātu pārskatu un reālistisku šīs situācijas un nākotnes redzējumu, "Volkswagen" apkopojis piecus svarīgākos faktus, kas cilvēkiem būtu jāzina par regulējošajiem noteikumiem un to radīto ietekmi.

Latvijas Centrālais statistikas birojs vēsta, ka 2018. gadā 34% Latvijas ceļotāju izvēlējās ārpus Latvijas ceļot ar automobili vai motociklu. Jaunie dīzeļautomobiļi atbilst jaunajiem emisiju standartiem, kā arī rada mazāku ietekmi uz vidi.

Vairāki globāla mēroga pētījumi, kā arī Rīgas Tehniskās universitātes eksperiments pierādījis, ka jaunie dīzeļautomobiļi rada par 20% mazāk CO2 izmešu nekā ar benzīna dzinējiem aprīkotie spēkrati, kuriem ir līdzīgi dzinēji un jauda, bet NOx izmeši benzīna un dīzeļdzinējiem ir gandrīz vienādā līmenī, pateicoties tādām jaunām izmešus samazinošām tehnoloģijām kā "Ad Blue", kvēpu filtriem (DPF) un citām, tādēļ mūsdienu dīzeļdzinēji var būt videi draudzīgāki.

Zemu emisiju zonas attiecas arī uz benzīna automobiļiem

Foto: Shutterstock

Zemu emisiju zonām (Low Emission Zones (LEZ)) Eiropā ir dažādi nosaukumi, bet to mērķis ir viens – ierobežot braukšanu ar veciem transportlīdzekļiem, kas rada vislielāko piesārņojumu (piemēram, "Euro 1", "2" un "3" dīzeļdzinēji vai benzīna automašīnas, kuras neatbilsts nevienai "Euro" emisiju normai). Parasti tas nozīmē, ka automobiļi, kuri rada vairāk izmešu (vecas automašīnas, kravas automobiļi) šajā zonā iebraukt nedrīkst.

Dažās zemu emisiju zonās transportlīdzekļiem, kuri rada lielāku piesārņojumu, par iebraukšanu šajā zonā ir jāmaksā. Svarīgi ir arī atcerēties, ka patiesībā potenciālais dīzeļautomobiļu aizliegums Vācijā (Diesel Ban) ir nekas cits kā ULEZ (Ultra Low Emission Zones) – īpaši zemu emisiju zonas –, kas ietekmē visus motorizētos transportlīdzekļus, ne tikai dīzeļdzinēju, bet arī benzīna dzinēju automašīnas.

Zemu emisiju zonas arī zināmas kā Vides zonas (Umweltzonen (Vācijā), Milieuzones (Nīderlandē), ZCR, Zone à Circulation Restreinte (Francijā), Lage-emissiezone (Beļģijā), Clean Air Zones (Anglijā), Miljøzone (Dānijā), Miljözon (Zviedrijā), Lavutslippssone (Norvēģijā), ZTL ambiente (Itālijā)).

Vairumu šo zonu kontrolē satiksmes videokameras, kas pārbauda, vai zonā iebraucošais transportlīdzeklis atbilst vietējiem izmešu kontroles noteikumiem.

Atsevišķās pilsētās arī mainās ierobežojumi atkarībā no piesārņojuma līmeņa. Ja gaisa kvalitātē kādu apsvērumu dēļ pasliktinās, piemēram, augsta gaisa temperatūra, ugunsgrēki utt., tad tiek piemēroti ārkārtas standarti, kas ierobežo ne tikai konkrētu "Euro" emisiju standartam atbilstošu automašīnu pārvietošanos, bet arī atļauto braukšanas ātrumu.

Piemēram, šī gada 1. jūlijā Francijas dienvidaustrumu pilsētā Grenoblē, kas atrodas pie Alpiem, tika izziņota "N2" piesārņojuma trauksme, kas paredzēja ierobežot visu transportlīdzekļu, kuri neatbilst vismaz dīzeļa "Euro 4" standartam, iebraukšanu pilsētā, kā arī tika noteikts ātruma ierobežojums – ne vairāk kā 70 km/h uz ceļiem, kur atļautais ātrums ir lielāks par 80 km/h.

Ikdienā Grenoblē ir zemu emisiju zona tikai kravas transportlīdzekļiem (smagajiem kravas transportlīdzekļiem un vieglajiem kravas automobiļiem), bet piesārņojuma gadījumā ierobežojums tiek piemērots arī vieglajiem transportlīdzekļiem.

Jaunākajiem dīzeļauto ierobežojumu nav

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Emisiju zonas ietekmē tikai dīzeļautomobiļus, kuriem ir zemāks izmešu standarts par "Euro 6". Īsumā, ja motorizētajiem transportlīdzekļiem ir atļauts iebraukt zemu emisiju zonā, tad tās lielākoties ir pieejamas dīzeļautomobiļiem, kas atbilst "Euro 6" standartam.

Vairums pilsētu pārslēdzas uz zonu ierobežojumiem un aizliegumu noteikšanu vecākiem, vidi piesārņojošākiem automobiļiem – gan benzīna, gan dīzeļdzinēju, kas atbilsts vecākiem "Euro" emisiju standartiem, tādējādi cenšoties veicināt videi draudzīgāku automašīnu, piemēram, "Euro 6" modeļu ieviešanu.

Dažviet dīzeļauto iebraukšanu ierobežo noteiktos diennakts laikos

Foto: Shutterstock

Eiropā ir tikai dažas vietas, kas noteiktos laikos ierobežo visu motorizēto transportlīdzekļu iebraukšanu noteiktā pilsētas zonā. Piemēram, Edinburgā visu transportlīdzekļu kustība ir aizliegta katra mēneša pirmajā svētdienā no pulksten 12 līdz 17, bet Turīnā katra mēneša pirmajā svētdienā ir Ekoloģiskās svētdienas no pulksten 10 līdz 18, kad pilsētā aizliegta visa veida transportlīdzekļu iebraukšana.

Arī Nīderlandes pilsēta Groningena savu centru pārvērtusi par lielu zonu, kurā nedrīkst iebraukt automobiļi. Šis ierobežojums liedz motorizētiem transportlīdzekļiem izbraukt caur pilsētas centru. Tāpat šādiem transportlīdzekļiem atsevišķās zonās noteikti arī citi ierobežojumi noteiktos laika periodos, piemēram, sastrēguma stundās vai brīvdienās.

Piemēram, Londonas rajoni Izlingtona un Haknija plāno vairumam transportlīdzekļu ieviest papildu laika ierobežojumus no pulksten 7 līdz 10 un no pulksten 16 līdz 19 no pirmdienas līdz piektdienai. Piekļuve netiks ierobežota īpaši zemu emisiju transportlīdzekļiem, piemēram, pilnībā elektriskajiem un ūdeņraža automobiļiem.

Jau piecu gadu laikā daļa pilsētu benzīna un dīzeļautomobiļiem plāno ieviest bargākus ierobežojumus, piemēram, Parīze no 2030. gada, taču joprojām tikai darbadienās un noteiktos laika periodos.

Jāreģistrē savs automobilis, lai iebrauktu zemu emisiju zonā

Foto: Publicitātes attēli

Pirms ceļošanas ir svarīgi pārbaudīt informāciju par vēlamo galamērķi, lai reģistrētu transportlīdzekli un garantētu piekļuvi pilsētai, kā arī izvairītos no naudas soda.

Atsevišķās valstīs nepieciešams iegādāties pirms iebraukšanas īpašas uzlīmes, lai nodrošinātu piekļuvi konkrētām zonām un ceļiem. Sīkāku informāciju par vides zonām un uzlīmēm iespējams iegūt mājaslapā Green-zones.eu.

Piemēram, lai iebrauktu Briseles galvaspilsētas reģionā, reģistrāciju iespējams vienkārši veikt mājaslapā. Šī reģistrācija ir derīga trīs gadus, taču nosacījumi dažādās pilsētās ir atšķirīgi.

Lai iebrauktu vairākās pilsētās Francijā, Austrijā (attēlā), Dānijā, Vācijā un Beļģijā, nepieciešams iegādāties īpašu uzlīmi, kas tiks izsniegta, ņemot vērā automobiļa "Euro" emisiju standartu, un kas norādīs iebraucamās zonas.

Francijā tā tiek dēvēta par "Crit'Air" uzlīmi, kas maksā 29,65 eiro, Austrijā tā tiek dēvēta par Vides uzlīmi un maksā 39,90 eiro, Dānijā tā ir "Eco" uzlīme, kas maksā 39,75 eiro, Vācijā – Vācijas Vides uzlīme un tā maksā 31,90 eiro, bet Beļģijā reģistrācijas nodeva par šādu uzlīmi ir 19,90 eiro.

Konkrēta uzlīme tiek piešķirta atkarībā no transportlīdzekļa dzinēja tipa un atbilstības noteiktam "Euro" emisiju standartam. Londonā iespējams papildus obligātajai sastrēguma maksai par braukšanu konkrētās zonās no pulksten 7 līdz 18, no pirmdienas līdz piektdienai (sastrēgumu maksa ir 11,50 sterliņu mārciņas – aptuveni 12,80 eiro) samaksāt 12,50 sterliņu mārciņu dienas maksu (aptuveni 13,90 eiro), lai automobiļi, kuru dzinējiem ir zemāks standarts par "Euro 6", varētu iebraukt ULEZ zonā.

Automobiļi, kas neatbilst zemu emisiju zonas iebraukšanas kritērijiem, Briseles galvaspilsētas reģionā drīkst iebraukt, iegādājoties dienas atļauju, kas maksā 35 eiro dienā. Pirms katra ceļojuma vienmēr pārbaudiet, vai ir nepieciešama atļauja, lai piekļūtu konkrētam galamērķim.

Jauniem dīzeļauto Eiropā ir nākotne

Foto: Publicitātes foto

Nākotnē būs iespējams braukt ar jaunu dīzeļautomobili, kas atbildīs ES emisiju standartiem. Šobrīd pilsētas vairāk koncentrējas uz piesārņojuma samazināšanu, ierobežojot pilsētu centros kravas automobiļu kustību un cenšoties ieviest videi draudzīgāku sabiedrisko transportu.

Taču svarīgi ņemt vērā, ka pašreizējiem noteikumiem un normām ir termiņš, un tie ik gadu mainās. Šobrīd pieejamā informācija par pilsētu nākotnes plāniem liecina, ka "Euro 6" dīzeļautomobiļi drīkstēs pārvietoties pa Eiropas ceļiem. Šajā laikā spēkā stāsies jauni ierobežojumi, taču arī dīzeļdzinēji būs krietni progresīvāki, jo šīs tehnoloģijas ik gadu attīstās.

Nākotne jauniem dīzeļautomobiļiem Eiropā ir gandrīz tāda pati, kā automašīnām ar benzīna dzinējiem.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!