Nīderlande atļauto braukšanas ātrumu uz automaģistrālēm diennakts gaišajā laikā samazinās līdz 100 kilometriem stundā, lai tādā veidā ierobežotu kaitīgo izmešu daudzumu un risinātu piesārņojuma krīzi, trešdien paziņoja premjerministrs Marks Rite.
Valdība cenšas rast risinājumus, kā samazināt slāpekļa un amonjaka izmešus. Tiesa šogad nolēma, ka Nīderlandes pašreizējā politika izmešu samazināšanas jautājumā pārkāpj Eiropas Savienības (ES) tiesību normas.
Gaidāms, ka braukšanas ātruma ierobežojums spēkā stāsies 2020.gadā un atļautais ātrums būs viens no mazākajiem Eiropā līdzās Kiprā noteiktajam. Pašreizējā maksimālajā ātrumā – 130 kilometri stundā – pa Nīderlandes automaģistrālēm automašīnas varēs traukties vakarā un naktī laika posmā no pulksten 19 līdz pulksten 6.
"Nevienam tas nepatīk," atzina premjers, bet uzsvēra, ka tas ir nepieciešams, lai "Nīderlande neapstātos".
Maijā Nīderlandes tiesa nolēma, ka valdība pārkāpj ES tiesību normas, kas uzliek par pienākumu aizsargāt dabas resursus no gāzēm, piemēram, amonjaka un slāpekļa oksīda.
Eirozonas piektajā lielākajā ekonomikā lielākie ceļu un lidostu būvniecības projekti ir apturēti, valdībai meklējot iespējas izpildīt tiesas spriedumu.
Nīderlandes valdība noteikusi izmaiņas arī lauksaimnieku darbā, piemēram, dzīvnieku barošanā, kas izraisījis plašus protestus ar tūkstošiem traktoru, turklāt viena protesta akcija izraisījusi valstī visu laiku lielāko sastrēgumu.
Jaunais ātruma ierobežojums daļēji izstrādāts ar mērķi apliecināt lauksaimniekiem, ka arī citām sabiedrības grupām ir jānes upuri krīzes risināšanai, vēstīja Nīderlandes mediji.
Ātruma ierobežojuma samazinājumam iebilda Rites labēji centriskā Tautas partija par brīvību un demokrātiju (VVD), kas 2012. gadā veiksmīgā kampaņā panāca nacionālā maksimālā braukšanas ātruma paaugstināšanu līdz 130 kilometriem stundā.
Tomēr Rite piekāpās partijām, kuras vairāk iestājas par vides aizsardzību, lai saglabātu trauslo valdības koalīciju.