Foto: Shutterstock

Oglekļa dioksīds (CO2) un citas siltumnīcefekta gāzes tiešā veidā ietekmē vidi, veicinot klimata pārmaiņas un radot piesārņojumu. Gandrīz 30% Eiropas Savienības (ES) kopējā CO2 emisiju apjoma rada transporta nozare, no tiem 72% rada autotransports. ES ir definējusi vairākus mērķus, kas palīdzēs sasniegt CO2 neitralitāti, tostarp apņēmusies līdz 2050. gadam samazināt transporta radīto emisiju apjomu par 60% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni.

Skaidrs, ka visi auto nerada vienlīdz lielu izmešu daudzumu – starp lielākajiem vides piesārņojuma vaininiekiem Latvijā ir tieši vecie auto modeļi, kuri tiek plaši ekspluatēti ikdienā un kuri ražoti līdz 2001. gadam – jo īpaši ar dīzeļa motoriem. To negatīvā ietekme uz vidi ir daudz lielāka nekā to, kas ražoti pēc 2001. gada. Piemēram, 1997. gadā ražots auto var radīt pat desmit reizes lielāku vides piesārņojumu nekā 2011. gadā ražots automobilis.

Tādēļ, ja vēlamies efektīvi risināt vides piesārņojuma problēmu un izpildīt ES noteikto mērķi, tas jādara pakāpeniski un iespēju robežās. Visupirms Latvijā ir jāmazina līdz 2001. gadam ražotu auto ekspluatācijas apmēri, ko var panākt, piemēram, ar ekspluatācijas atvieglojumiem motivējot autovadītājus izvēlēties vismaz nedaudz jaunākus, vienlaikus finansiāli pieejamus un dabai draudzīgākus modeļus. Ja kritiski novecojušo autoparka daļu nomainīs dažus gadus jaunāki auto, CO2 un citu izmešu apmēri var ievērojami sarukt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!