Kriminālprocesā no ceļu satiksmes negadījumā vainīgā var tikt piedzīti tie zaudējumi, kuri netiek atlīdzināti saskaņā ar OCTA likumu, vai tādi, kas pārsniedz tajā noteikto apdrošinātāja atbildības limitu, lēmusi Augstākā tiesa.
Augstākās tiesas (Senāta) krimināllietu departaments janvārī izskatīja krimināllietu par ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanu, kā rezultātā cietušajam nodarīti vidēja smaguma miesas bojājumi. Senāts atcēla Latgales apgabaltiesas spriedumu daļā par kompensācijas par morālo aizskārumu un fiziskajām ciešanām noteikšanu un nodeva lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesā. Pārējā daļā apelācijas instances tiesas spriedums atstāts negrozīts.
Ar Senāta lēmumu grozīta tiesu prakse, sakārtojot jautājumu par cietušā iespējam saņemt kompensāciju par ceļu satiksmes negadījumā rezultātā nodarītiem materiāliem un nemateriāliem zaudējumiem, visupirms apdrošinātājam sedzot to apmērā, kas atbilst Satversmes tiesas spriedumā noteiktajam.
Kaitējuma kompensācijas saņemšanas kārtības regulējums cietušajiem, kas par tādiem atzīti noziedzīgajā nodarījumā, kas saistīts ar ceļu satiksmes noteikumu un transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu (Krimināllikuma 260. pants), būtiski atšķiras no vispārējās Kriminālprocesa likumā noteiktās kārtības, jo šajos gadījumos kaitējuma kompensācijas veidu, apmēru un saņemšanas kārtību regulē arī speciālais likums – Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (OCTA likums) un saskaņā ar to izdoti Ministru kabineta noteikumi. OCTA likums attiecas gan uz personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem, gan nemateriālajiem zaudējumiem.
Līdz ar Senāta lēmumu ir sakārtots process, kad cietušais kompensāciju par materiālajiem un nemateriālajiem zaudējumiem saņem no apdrošinātāja. Minētais atbilst arī Eiropas Savienības tiesas judikatūrai, kur atzīts, ka kompensācijas prasījums ir jāvērš pret apdrošinātāju vai Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju arī gadījumos, kad konstatēti apstākļi, kas var būt par tiesisku pamatu regresa prasībai pret transportlīdzekļa vadītāju.
OCTA sistēmas mērķis ir aizsargāt negadījumos cietušos pret transportlīdzekļu izraisītiem zaudējumiem, kas tiek īstenots, izveidojot tam īpaši paredzēto kompensācijas mehānismu – iespēju saņemt kompensāciju no apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja.
Savukārt kriminālprocesā no vainīgā var tikt piedzīti tie zaudējumi, kuri netiek atlīdzināti saskaņā ar OCTA likumu, piemēram, atlīdzība par advokāta palīdzību kriminālprocesā, vai kuri pārsniedz OCTA likumā un saskaņā ar to izdotajos normatīvajos aktos noteikto apdrošinātāja atbildības limitu.
Pārējos gadījumos kaitējuma kompensāciju kriminālprocesā nenoteic. Nosakot apdrošinātāja atbildības limitu, jāņem vērā Satversmes tiesas 2014. gada 29. decembra spriedumā lietā noteiktais par Ministru kabineta 2005. gada 17. maija Noteikumu Nr. 331 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem" attiecīgo punktu darbību laikā.
Senāta izskatītajā lietā (SKK-1/2020; 11181142713) apsūdzībā norādīts, ka apsūdzētais, vadot automašīnu un tuvojoties neregulējamam krustojumam, pirms kura bija izvietota ceļa zīme "Dodiet ceļu", nedeva ceļu mopēda vadītājam. Notika sadursme, un mopēda vadītājs guva traumas – miesas bojājumi atzīti par vidēji smagiem.
Ar Latgales apgabaltiesas spriedumu apsūdzētais atzīts par vainīgu Krimināllikuma 260. panta 1.1 daļā paredzētajā noziedzīgajā nodarījumā un sodīts ar naudas sodu piecu minimālo mēnešalgu jeb 2150 eiro apmērā. No apsūdzētā cietušā labā piedzīta 2073,11 eiro kompensācija par morālo aizskārumu un fiziskajām ciešanām un 944 eiro kompensācija par mantisko zaudējumu sakarā ar pārstāvju sniegto juridisko palīdzību kriminālprocesā. Pārējā daļā pieteiktā kaitējuma kompensācija nav noteikta.