Vācu autoražotāja "Audi" leģendārā pilnpiedziņas sistēma "quattro" šogad svin 40 gadu kopš tās prezentācijas "Audi quattro" modelī 1980. gadā. Šo četru desmitgažu laikā "quattro" pilnpiedziņu novērtē vairāk nekā astoņi miljoni autobraucēju visā pasaulē.
"quattro" satricināja rallija pasauli ar diviem braucēju un diviem ražotāju ieskaites čempiontituliem, vienlaikus radot vienu no visu laiku ikoniskākajiem rallija auto. Valters Rols uzstādīja rekordu leģendārajās Paikspīkas kalnābraukšanas sacīkstēs, tieši pateicoties "quattro".
Savukārt Mišela Mutona arvien ir vienīgā FIA WRC posmu uzvarētāja, un "quattro" ir nozīmīga daļa no "Audi" uzvaras Lemānas 24 stundu sacīkstēs. "quattro" vēsturi vēl košāku dara drosmīgi eksperimenti ar tramplīnlēkšanu, stāvākās Austrijas slēpošanas trases pievarēšana un pat Mēness rovera izstrāde.
“quattro” pirmsākumi
Jau pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu nogalē "Audi" inženieri atskārta, ka pilnpiedziņas sistēmas, kas līdz tam tika izmantotas tikai apvidus automobiļos, kā arī smagajā un militārajā tehnikā, priekšrocības iespējams pārnest uz sportisku pasažieru auto, tādējādi braucējiem uz ceļa sniedzot stabilitāti, drošību un veiktspēju.
1980. gadā starptautiskajā Ženēvas autošovā tika prezentēts "Audi quattro" (zināms arī kā "ur-quattro"). Sportiskā kupeja ar visu riteņu piedziņu, piecu cilindru motoru un 200 ZS jaudu strauji iemantoja auto entuziastu sirdis visā pasaulē un lika stabilus pamatus "Audi" pilnpiedziņas sistēmu nākotnei. Pirmais "quattro" modelis ir kļuvis par motoru pasaules ikonu un sastopams daudzu entuziastu kolekcijās un auto muzejos.
Rallija leģenda
Līdz ar "quattro" prezentāciju tika pavērtas vēl līdz tam neizmantotas iespējas autosportā. 1981. gada ziemā "Audi quattro" piedzīvoja rallija debiju "Jänner Rallye" Austrijā, kam sekoja arī starts FIA pasaules rallija čempionātā (WRC) un pirmās uzvaras atsevišķos rallijos.
Jau gadu vēlāk "Audi" svinēja uzvaru ražotāju ieskaitē. 1983. gadā soms Hannu Mikola ar "Audi quattro" nodrošināja sev uzvaru braucēju ieskaitē, bet gadu vēlāk – 1984. gadā – "Audi" un "quattro" svinēja dubultu uzvaru, izcīnot uzvaru gan ražotāju ieskaitē, gan Stigam Blumkvistam kļūstot par čempionu pilotu konkurencē.
Daudziem autosporta cienītājiem spilgtākās atmiņas ir no WRC B grupas laikiem, kad noteikumi ļāva ražotājiem izpausties ar dažādiem tehniskiem risinājumiem. 1984. gadā "Audi" uz starta lika "Sport quattro" modeli ar īsāku riteņu bāzi un ievērojami lielāku jaudu. Vēl gadu vēlāk tika pilnveidoti arī aerodinamiskie elementi, radot vienu no atpazīstamākajām automašīnām rallija vēsturē.
Pirmā sievietes uzvara rallijā
Līdz ar rallija programmas uzsākšanu "Audi" parakstīja līgumu ar franču rallija piloti Mišelu Mutonu, kura līdz tam bija startējusi atsevišķos WRC posmos. Pirmie divi ralliji "Audi" komandā Mutonai nebija veiksmīgi, kas radīja augsni skeptiskām runām aizkulisēs, taču 1981. gada Portugāles rallijā francūziete izcīnīja vairākas uzvaras ātrumposmos un, finišējot augstajā ceturtajā vietā, pierādīja, ka arī sievietes var sasniegt augstus rezultātus vīriešu dominētajā sportā. Sezonas desmitajā posmā Sanremo, Itālijā, Mišela Mutona izcīnīja savu pirmo uzvaru, kļūstot par pirmo sievieti, kura spējusi uzvarēt kādā no WRC posmiem.
1982. gada sezonā Mutona apliecināja, ka sasniegumi Sanremo nebija nejaušība, un vēl trīs reizes kāpa uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena (Portugālē, Grieķijā un Brazīlijā), kā arī izcīnīja otro vietu rallijā Anglijā. Franču rallija braucēja kopumā astoņas reizes finišējusi labāko trijniekā un visas no tām kopā ar "Audi quattro". Mutona arvien ir vienīgā sieviete, kas jebkad uzvarējusi kādā no WRC posmiem.
Paikspīkas rekordi
Kalnā braukšanas sacīkstes uz Paikspīkas virsotni Kolorado štatā, ASV, aizsākās jau tālajā 1916. gadā, un laika gaitā tās kļuvušas par ievērības cienīgu motoru sporta notikumu, kura rezultātiem aizrautīgi seko līdzi entuziasti visā pasaulē.
Līdz pat vēl salīdzinoši nesenai pagātnei lielākā daļa sacīkstēm izmantotā kalnu ceļa bija ar grants segumu, kas nozīmēja, ka 80. gados tā bija izcila vieta, kur Ziemeļamerikas tirgum demonstrēt "quattro" pilnpiedziņas acīmredzamās priekšrocības.
Paikspīkas sacensībās "Audi" triumfēja trīs gadus pēc kārtas. 1985. gadā pirmos uzvaras laurus plūca Mišela Mutona ar "Audi Sport quattro S1", par vairāk nekā 12 sekundēm pārspējot iepriekš uzstādīto rekordu, turklāt francūziete bija vienīgā sacensībās startējošā sieviete.
Gadu vēlāk labāko laiku uzstādīja Bobijs Ansers, bet 1987. gadā "Sacīkstēs uz mākoņiem" triumfēja leģendārais rallija pilots Valters Rols ar "Audi Sport quattro S1". Līdz ar šo sasniegumu Rols kļuva par pirmo pilotu, kuram izdevies sasniegt virsotni ātrāk nekā 11 minūtēs.
Drosmīga reklāma
1986. gadā "Audi" pārsteidza pasauli ar drosmīgu reklāmas klipu, kurā vācu rallija pilots Haralds Demuts ar "Audi 100 quattro" veica pārdrošu braucienu augšup pa sniegotu tramplīnu Kaipolā, Somijā. Tramplīns sasniedz 37,5 grādu stāvu leņķi un līdz pat filmēšanas brīdim nevienam nebija pilnīgas pārliecības par veiksmīgu iznākumu. Taču "quattro" sistēma attaisnoja uz to liktās cerības, un reklāmas klips kļuva par vienu no atpazīstamākajiem auto pasaulē.
“e-tron” pret kalnu
2019. gadā "Audi" sadarbībā ar Austrijas dzērienu ražotāju "Red Bull" nāca klajā ar jaunu "quattro" izaicinājumu – šoreiz jau pilnībā elektriskajam "e-tron" modelim ar visu riteņu piedziņu. Eksperimentam tika izvēlēta viena no pasaules sarežģītākajām slēpošanas trasēm – Streifas trase Austrijā, kuras slīpums sasniedz 40,4 grādu atzīmi. Uzdevums tika uzticēts FIA pasaules rallijkrosa ("World RX") un divkārtējam DTM čempionam Matiasam Ekstremam.
Rallijkrosa čempions
2014. gadā Matiass Ekstrems ar privātu komandu uzsāka startu "World RX" ar īpaši šim sportam sagatavotu "Audi S1 EKS RX quattro". Jau debijas gada trešajās sacensībās Ekstrems spēja uzvarēt vienu no sarežģītākajiem sezonas posmiem Hojēs, Zviedrijā.
Taču īstie panākumi bija vēl tikai priekšā – 2016. gadā Ekstrems visas sezonas garumā iesaistījās principiālā un sīvā titula cīņā ar tā laika pasaules čempionu Peteru Solbergu. Sezonas lūzumpunkts notika Rīgas posmā, kur Ekstrems spēja izcīnīt vietu uz pjedestāla un posmu vēlāk, izlaižot sacensības DTM čempionātā, arī nodrošināt "World RX" čempiona titulu. 2016. gadā EKS komanda, startējot ar "Audi S1 EKS RX quattro", kļuva arī par čempionvienību komandu ieskaitē.
Neatlaidība un izturība Lemānā
Leģendārās 24 stundu sacensības Lemānā ir senākās arvien notiekošās izturības sacīkstes pasaulē, kas norisinās kopš 1923. gada. 13,6 km garā trase ir izaicinājums, kuram nav līdzīga, prasot maksimālu atdevi gan no pilotiem, gan spēkratiem. "Audi" Lemānas 24 stundu sacīkstēs ir triumfējis 13 reizes, turklāt trīs no tām ar "Audi R18 e-tron quattro" pilnpiedziņas hibrīdauto.
"Audi R18 e-tron quattro" V6 TDI motors nodrošināja vilkmi aizmugures riteņiem, savukārt sacīkšu laikā uzkrātā kinētiskā enerģija tika novirzīta motora-ģeneratora elementam, kas sniedza vilkmi priekšējiem riteņiem.
"Audi R18 e-tron quattro" sacensībās debitēja 2012. gadā un jau pirmajā gadā ļāva "Audi" izcīnīt Lemānas 24 sacīkšu uzvarētāja titulu. Šis panākums tika atkārtots arī 2013. un 2014. gadā. Zīmīgi, ka 2013. gadā tieši ar "Audi R18 e-tron quattro" savu pēdējo no deviņām Lemānas 24 sacīkšu uzvarām izcīnīja arī slavenais dāņu autosportists Toms Kristensens.
Misija uz Mēnesi
2015. gadā zinātnieku grupa no Vācijas un "Audi" apvienoja spēkus, lai radītu Mēness roveri "Audi lunar quattro", kuru plānots nosūtīt uz Zemes pavadoni. "Audi" zināšanas par visu riteņu piedziņu un "quattro" darbību sarežģītos apstākļos apvienojumā ar "e-tron" elektriskās mobilitātes pieredzi ļauj zinātnieku grupai pilnveidot un attīstīt rovera dizainu un uzbūvi.
"Audi lunar quattro" tika iekļauts arī 2017. gada kinofilmā "Svešais: Covenant".