Satiksmes ministrija (SM) rosinājusi likumā noteikt, ka ar transportlīdzekļa reģistrācijas nodokli apliekamais objekts ir vieglie automobiļi, kuri ir vecāki par pieciem gadiem un tiek reģistrēti Latvijā.
Vaicāti par to, vai šīs izmaiņas nevajadzētu mainīt, lai nesamazinātu mazāk turīgo iedzīvotāju iespējas iegādāties automašīnas, Jaunās konservatīvās partijas (JKP) līderis, tieslietu ministrs Jānis Bordāns uzsvēra, ka šis jautājums vēl nav izlemts un JKP nav viennozīmīgs atbalsts šāda nodokļa piemērošanai. SM šīs izmaiņas virzot "tikai tehniski", bet praksē tas "vairāk nāk no koalīcijas partneriem", kuri atbild par vides jautājumiem un jaunākajām tehnoloģijām.
Bordāns norādīja, ka svarīgs ir jautājums, kā šādas izmaiņas tiks kompensētas, iespējams, atvieglojot iegādāties citus automobiļus. Politiķis akcentēja, ka ieguvumi nevar būt mazāki "par to ļaunumu", kas ar šādām izmaiņām tiktu nodarīts sociāli neaizsargātākajiem iedzīvotājiem.
Kā skaidroja "KPV LV" Saeimas frakcijas priekšsēdētājs, Finanšu ministrijas (FM) parlamentārais sekretārs Atis Zakatistovs, no vienas puses tas ir smags jautājums un "nabadzība ir briesmas", tāpēc konceptuāli papildu nodokļa uzlikšana nav pareiza. Reizē viņš pieļāva, ka attiecīgās izmaiņas attieksies uz no ārvalstīm jaunievestām automašīnām.
Arī Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) akcentēja, ka izmaiņas neattieksies uz jau pašlaik iekšējā lietošanā esošajiem transportlīdzekļiem, bet tikai uz jaunievestām mašīnām. Līdz ar to uz iekšējo lietoto automašīnu tirgu šis nodoklis neattieksies, skaidroja valdības vadītājs. Premjers skaidroja, ka izmaiņas tiek virzītas, lai rastu risinājumu, kā nākotnē ierobežot piesārņojošo auto importu uz Latviju.
"Attīstībai/Par!" Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Daniels Pavļuts vērsa uzmanību, ka Latvijā automašīnu parka vidējais vecums ir ļoti liels – 13 vai 14 gadi. Vecākas mašīnās rada daudz lielāku piesārņojumu, kas atsaucas arī uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti, paziņoja politiķis. Deputāts akcentēja, ka nevēlas šo lietu "sasiet kopā" ar sociālo jautājumu, jo, piemēram, ģimeņu ar bērniem labklājības var risināt ar citiem paredzētajiem līdzekļiem, tajā skaitā, bērnu valsts pabalstu.
Līdzīgi deputāts Ritvars Jansons (NA) norādīja, ka no ārzemēm jaunievestām automašīnām ar jūtamu nolietojumu šāds nodoklis būtu nepieciešams.
Kā ziņots, ar mērķi novērst vecu un videi nedraudzīgu vieglo automašīnu reģistrēšanu Latvijā, no 2021. gada 1. janvāra plānots ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, paredz trešdien Ministru kabinetā atbalstītie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.
Satiksmes ministrija skaidro, ka grozījumu mērķis ir līdzsvarot vieglo automobiļu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes un to aprēķināšanas kārtību, kā arī noteikt autobusu un kravas automobiļu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību atbilstoši to dzinēja izmešu līmenim. Tāpat likumprojekts paredz ieviest jaunu vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli ar mērķi novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.