Joprojām nepārvarētā Covid-19 pandēmija ierobežo cilvēku pārvietošanos, un tirdzniecība pāriet uz elektroniskajām platformām. Līdz ar to komerctransporta nozīme tirdzniecības organizēšanā tikai pieaug. Tāds elektriskais komerctransports, kā "Peugeot e-Boxer" vai "Volkswagen e-Crafter" ļauj preces klientiem nogādāt jebkurā pilsētā, neradot ne troksni, ne vides piesārņojumu.
Vāciešu elektriskais komerctransporta modelis tirgū nonāca pagājušogad, bet franču – debitēja šogad. "Peugeot" ir pieejams divās versijās – ar 37 vai 70 kWh akumulatoru komplektu. Ar lielāko no tiem "e-Boxer" spēj nobraukt 340 kilometru bez atkārtotas uzlādes (WLTP ciklā), kamēr "e-Crafter" tikai 115 km.
Dažādi pētījumi liecina, ka gandrīz 80 procenti komerctransporta autovadītāju dienā nobrauc mazāk nekā 200 kilometru, līdz ar to vismaz 250 km sniedzamība ir vairāk nekā pietiekama šādos apstākļos.
Tas, ka komerctransporta modelis ir simtprocentīgi elektrisks, nemazina tā praktiskumu vai kravnesību. Piemēram, "Peugeot e-Boxer" nodrošina līdz pat 1890 kg kravnesību uz katras riteņu ass, gluži kā tā tradicionālā versija ar dīzeļdzinēju; savukārt kravas telpas ietilpība ir līdz pat 17 kubikmetru – gan autovadītāja un pasažieru kabīne, gan kravas telpa ir tieši tāda pati, kā "Boxer" versijai ar dīzeļdzinēju.
"Sixt Lietuva" pārdošanas vadītājs un konkursa "Lietuvas Gada komerctransports 2020" žūrijas biedrs Valds Stanislovaitis aprēķinājis –, lai elektriskais komerctransports atmaksātos, ar to mēnesī jānobrauc aptuveni seši tūkstoši kilometru.
Tādi elektriskie komerctransporta modeļi, kā "Peugeot e-Traveler" kļūst arvien pieprasītāki taksometru un transfēru kompāniju iepirkumos. Standarta 4,6 metru garajā busiņā ir vieta deviņiem pasažieriem, bet kravas bagāžas nodalījumā ir vismaz 1500 litru ietilpība. Šāds elektriskais busiņš ir aprīkots ar elektromotoru, kas attīsta 100 kW jaudu un 260 ņūtonmetru griezes momentu.
"Sixt Lietuva" pārstāvis norāda, ka elektriskais komerctransports ilgtermiņā ir piemērots arī regulāriem maršrutiem, piemēram, transfēriem uz lidostu. Šādā gadījumā piemērots būs arī elektriskais komerctransports, kura sniedzamība ir tikai 150 kilometru, jo aptuveni šāds attālums ar to tiek nobraukts dienā, bet pa nakti tā akumulatori tiek atkal uzlādēti pilni. Uzlādes aprīkojumam nav nepieciešamas lielas investīcijas – pietiekams ir pie sienas piestiprināmais lādētājs (t.s. wall-box), kas maksā dažus simtus eiro.
Komerctransporta eksperts uzsver, ka, iegādājoties jaunu spēkratu, svarīgi ir aprēķināt arī netiešās izmaksas. Piemēram, kādi ir ražotāja garantijas nosacījumi. Ja garantijas termiņš ir īss un ja komerctransports sāk lūst tūlīt pēc tā beigām, tas uzņēmumam rada izdevumu slogu un lieku laika patēriņu, apmeklējot servisu vai meklējot jaunu komerctransporta modeli.
Elektriskajam komerctransportam, tāpat kā vieglajiem pasažieru elektromobiļiem, ir mazāk kustīgo mehānismu, līdz ar to ir mazāk detaļu, kurām salūzt, un tā ekspluatācija rezultātā ir lētāka. Visdārgākā komponente elektromobiļiem ir akumulatora komplekts. Piemēram, autoražotāji "Peugeot" un "Nissan" sava elektriskā komerctransporta modeļiem nodrošina astoņu gadu vai 160 tūkstošu kilometru nobraukuma garantiju, ka pēc šī termiņa vai nobraukuma (atkarībā, kurš no tā iestājas pirmais) akumulatoram joprojām būs vismaz 70% tā sākotnējās energoietilpības. Turklāt elektromobiļiem nav sarežģīta iekšdedzes dzinēja vai citas ar tradicionālo motoru saistītās sistēmas, kuras ir dārgas remontā.
"Sixt Lietuva" pārdošanas vadītājs Stanislovaitis norāda –, ja kādreiz arī kādā no Baltijas pilsētām ieviesīs aizliegumu centrā iebraukt ar dīzeļauto, tad elektriskais komerctransports arī šajā reģionā kļūs par nepieciešamību.
Tāpat elektromobiļi palīdz kompānijas tēla veidošanā, kaut šo pienesumu ir diezgan grūti izrēķināt finansiālā izteiksmē. Elektromobilis demonstrē, ka uzņēmumam ir atbildīga pieeja vides saudzēšanai un ekoloģijai. Tāpat dažādas Eiropas Savienību fondu programmas pieprasa uzņēmumam izmantot videi saudzīgu transportu.
"Sixt Lietuva" pārstāvis no savas pieredzes atzīmē, ka elektriskā komerctransporta autovadītāji kā būtiskākās priekšrocības šiem spēkratiem atzīmē kluso kabīni un zemu vibrāciju līmeni. Līdz ar to elektriskā transporta izmantošana labvēlīgi ietekmē darbinieku labsajūtu un veselību ilgtermiņā.
Stanislovaitis atzīmē, ka elektriskā komerctransporta pievilcību negatīvi ietekmēja tehnoloģiju straujā attīstība, kā rezultātā pirmo paaudžu elektriskajam transportam otrreizējā tirgū vērtība procentuāli kritās straujāk nekā ar dīzeļdzinēju aprīkotam modelim. Tomēr situācija šajā jomā ir mainījusies – elektromobiļu tehnoloģijas sasniegušas gana augstu līmeni, kas var motivēt arvien vairāk kompāniju izvēlēties tieši elektrisko komerctransportu.