13 gadi – tāds ir vidējais auto vecums Latvijā. Kādam tas var šķist daudz, taču kādam tas nozīmē darbspējīgu un uzticamu spēkratu vēl vairāku gadu garumā. Taču nereti šie auto netiek apdrošināti, jo kāpēc gan iegādāties KASKO polisi 3000 līdz 6000 eiro vērtai automašīnai? Atbilde ir pavisam vienkārša – jo arī šādu auto remonta izmaksas tā īpašniekam var sagādāt īstas galvassāpes.
Vidējā summa, ko iedzīvotāji atvēl lietota auto iegādei, ir 6000 eiro, liecina "Swedbank" apkopotie dati, un visbiežāk dod priekšroku tādiem auto, kas sevi pa Latvijas ceļiem jau pierādījuši – "Audi", "Volvo", "Volkswagen" un BMW.
Taču arī šie auto iekļūst ceļu satiksmes negadījumos un prasa remontdarbus. Pēc "Swedbank" apdrošināšanas datiem, katrs trešais KASKO apdrošināšanas klients pagājušajā gadā bija iesaistīts negadījumā, un vidējā zaudējumu summa bija 920 eiro. Raugoties salīdzinājumā, 920 eiro remonts 6000 eiro vērtai automašīnai ir daudz.
Turklāt arī lietotu auto rezerves detaļas ir salīdzinoši dārgas, un cerība samazināt remonta izmaksas, iegādājoties tās lietotas, var arī palikt tikai cerība. Piemēram, sestās paaudzes "VW Golf" 2010. gada izlaiduma mašīnai jauns priekšējais lukturis maksā 169 eiro (aprēķinos izmantots analogā ražojuma, nevis oriģinālā), bet lietots – 100 eiro. Priekšējais spārns šai pašai automašīnai jauns maksā 58 eiro, savukārt lietots – 60 eiro.
Apskatot, piemēram, 2010. gada "Volvo XC90" auto detaļu izmaksas, redzams, ka jauns priekšējais lukturis maksā vidēji 571 eiro, bet lietots – 400 eiro. Savukārt tā paša gada BMW 5. sērijas automobiļa priekšējais spārns jauns maksā 165 eiro, savukārt lietots – 240 eiro. Jāpiemin, ka tās ir tikai detaļu izmaksas, papildus vēl jārēķinās ar citām izmaksām, piemēram, darba izmaksām, virsbūves detaļu nomaiņas gadījumā arī ar krāsošanas izmaksām utt.
Kā norāda "Swedbank" auto apdrošināšanas produktu līnijas vadītāja Ilga Babre, šobrīd gandrīz puse no "Swedbank" apdrošinātajiem auto ir vecāki par septiņiem gadiem. Tas nozīmē, ka arī lietotu auto īpašnieki apzinās riskus un izvēlas tos mazināt, iegādājoties KASKO apdrošināšanu.
"Piemēram, KASKO apdrošināšanas atlīdzību 2000 eiro apmērā saņēma kāds "Opel" īpašnieks, kurš, vadot auto, nepamanīja tuvojamies tramvaju un izraisīja sadursmi. Tā rezultātā auto labot bija ekonomiski nepamatoti, un mēs kā apdrošinātājs izvēlējāmies izmaksāt atlīdzību automašīnas tirgus vērtības apmērā. Savukārt vēl kāds "Škoda" markas auto īpašnieks, kura auto vērtība bija 3500 eiro, cieta sadursmē ar citu spēkratu un saņēma apdrošināšanas atlīdzību auto remontam 1600 eiro apmērā jeb gandrīz pusi no auto iegādes cenas," stāsta Babre.