Pirmie soļi auto iegādē var būt grūti, jo pat tieša cenu salīdzināšana ir sarežģīta – ir jānovērtē piedāvātais aprīkojums, garantijas nosacījumi, uzturēšanas izmaksas utt. Pieejamās informācijas ir ļoti daudz, tāpēc automašīnu konkursi sniedz tik visaptverošu jauno modeļu novērtējumu, lai jauna auto meklēšana būtu maksimāli vienkārša un ātra.
Ekspertu atsauksmes var uzskatīt par uzticamām rekomendācijām. Jo īpaši tajos gadījumos, kad viens un tas pats auto modelis ir labi novērtēts vai pat pasludināts par labāko starptautiska mēroga konkursos.
Piemēram, "Peugeot 208" pēdējo gadu laikā ir guvis labus panākumus: tas ir ieguvis ne tikai prestižo titulu "Eiropas Gada auto 2020", bet arī bijis finālists visu trīs Baltijas valstu konkursos. Labs vērtējums no dažādu valstu speciālistiem ir noderīgs ceļvedis, salīdzinot "208" gan ar citiem iekšdedzes modeļiem, gan elektromobiļiem. Daudzi eksperti bija pozitīvi pārsteigti par "Peugeot" izvēli viena tipa virsbūvei piedāvāt dažādu veidu dzinējus – benzīna dzinēju, dīzeļdzinēju un elektromotoru.
Ieteikums sākt ar finālistiem
Konkursa "Lietuvas Gada auto 2021" žūrijas komisijas loceklis Daiņus Leonavičs, kurš ir arī satura veidotājs sociālajos tīklos un žurnālists ar daudzu gadu pieredzi, norāda, ka jāņem vērā ne tikai fināla rezultāti, jo eksperti savos viedokļos par automašīnām dalās arī konkursa norises laikā.
"Specializēto žurnālu un laikrakstu ir maz, tādēļ viss tagad jāmeklē internetā, kur informācija ir pieejama ikvienam. Meklējot informāciju pirms auto pirkšanas, var viegli gūt priekšstatu par vienu vai otru modeli," sacīja žūrijas eksperts.
Leonavičs un viņa kolēģi no līdzcilvēkiem bieži saņem lūgumus pēc padoma, kādu auto iegādāties. Viņš vienmēr labprāt dalās ar savu viedokli, taču iesaka vispirms aplūkot tos modeļus, kas tā gada auto konkursos iekļuvuši finālā. Žurnālists ir pārliecināts, ka tas ir ļoti labs atskaites punkts.
"Pirmajā septiņniekā ir modeļi no dažādiem segmentiem un, ja kāds atbilst tavām vajadzībām, tu pilnīgi droši vari šādu auto iegādāties. Es zinu, ka automašīnu pircēji šādus ieteikumus sniedz viens otram, un tas nozīmē, ka šī metode ir universāla, tā darbojas un ir noderīga daudziem," komentēja žurnālists.
Viņš arī ierosināja iepazīt iepriekšējo gadu rezultātus. Daudzas no automašīnām, kas saņēma augstu vērtējumu iepriekšējos konkursos, joprojām tiek piedāvātas autosalonos un par tām ar laiku ir pieejams arvien vairāk informācijas.
Papildu nominācijas
Konkursi un to rezultāti ir kā ceļvedis un papildu informācija, kas palīdz sašaurināt potenciāli derīgo automašīnu loku. Pēc interesantāko automašīnu atlasīšanas Leonavičs saka, ka tad atlicis tikai izvērtēt savas finansiālās iespējas un reģistrēties testa braucienam.
"Pērkot personīgo auto, ļoti būtisks ir emocionālais aspekts. Kad sēdi pie stūres un nedaudz pabrauc, tev acumirklī ir skaidrs, vai šis auto der," iesaka sociālo tīklu satura radītājs.
Leonavičs norāda, ka uzvarētāji vienā gadā līdztekus notiekošajos konkursos bieži vien atšķiras. Tomēr, ja aplūko finālistu sarakstus, redzams, ka viens modelis nereti ir sasniedzis noslēdzošās balsošanas posmu vairākos konkursos. Pēc eksperta domām visos konkursos iznākums nevar būt vienāds vairāku apsvērumu dēļ. Pirmkārt, vērtēšanas kritēriji atšķiras un, otrkārt, automašīnas visos noieta tirgos nenonāk vienlaicīgi.
Žurnālists arīdzan piebilst, ka ir vērts pievērst uzmanību ne tikai konkursa uzvarētājam, bet arī uzvarētājiem papildu nominācijās. Var gadīties, ka tajās vislabāk novērtētie auto pat nav fināla septiņniekā, taču labāk par citām automašīnām izpilda visas prasības kādā konkrētā īpašību kategorijā.
Vietējiem konkursiem ir liela nozīme
Konkursa "Latvijas Gada auto 2021" žūrijas loceklis un interneta portāla "Tvnet" auto sadaļas redaktors Ingars Tenis, norāda, ka šādi konkursi palīdz potenciālajiem pircējiem salīdzināt dažādus automašīnu modeļus un uzzināt, kā tos vērtē eksperti.
"Ja tu apsver iespēju iegādāties kompaktklases pilsētas auto un nevari izvēlēties starp, piemēram, "Audi A3", "Peugeot 308", "Volkswagen Golf" vai "Škoda Octavia", gada auto konkurss sniedz iespēju uzzināt vairāk par katra auto priekšrocībām un trūkumiem, kā arī ļauj salīdzināt cenas un noskaidrot gaidāmās lietošanas izmaksas," sacīja žurnālists.
Tenis uzskata, ka patērētāji vairāk iegūst no pašu valstī notiekošā konkursa. Pēc viņa teiktā konkursa rezultāti katrā valstī ir citādi, jo žūrija jaunākos automašīnu modeļus vērtē, ņemot vērā konkrētā tirgus patērētāju vajadzības. Tai pašā laikā eksistē arī universāli kritēriji, kurus savos lēmumos izmanto lielākā daļa ekspertu.
"Automašīnai ir jābūt praktiskai, ietilpīgai, komfortablai, tehnoloģiski modernai un ne pārāk dārgai. Šie parametri ir svarīgākie lielākajai daļai pircēju," sacīja žūrijas loceklis.
Labākie auto nereti izcīna vairākas uzvaras
Kā atzīmē Tenis, bieži vien kāds jauns auto uzvar vairāk nekā vienā nominācijā vai pat gūst uzvaras vairākos līdzīgos konkursos. Piemēram, konkursa "Latvijas Gada auto 2020" uzvarētājs "Škoda Kamiq" uzvarēja arī papildu nominācijā "Gada pilsētas apvidus auto", savukārt otrās vietas ieguvējs "Peugeot 208" šajā konkursā ieguva titulu "Gada Mazais auto". Konkursos Igaunijā un Lietuvā "Peugeot 208" bija starp septiņiem finālistiem, savukārt Lietuvā saņēma "Inovācijas Gada balvu 2020".
"Vienam auto var būt īpašības, kas apmierina visdažādākās vajadzības. Sportiski modeļi nereti saņem arī dizaina balvas, savukārt automašīna, kas izceļas ar tehnoloģiskām inovācijām, var būt vienlīdz labs ģimenes auto vai uzvarēt labākā SUV nominācijā," sacīja Tenis.
Labs piemērs ir arī "Volkswagen ID.3", kurš ieguva titulu "Lietuvas Gada auto 2021" un vienlaikus atsevišķā nominācijā tika atzīsts arī par labāko elektroauto. "Peugeot 2008" tikmēr apliecināja potenciālu, iegūstot otro vietu gan Latvijas, gan Lietuvas konkursā. Lietuviešu eksperti šo auto ievēlēja arī kā gada labāko krosoveru.