Foto: Shutterstock

Pagājušajā gadā pandēmijas un citu apstākļu ietekmē kritušies jauno automašīnu pārdošanas apjomi gan Baltijā, gan citviet Eiropā. Izņēmums bija elektriskie transportlīdzekļi, kuru pārdošanas rādītāji 2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, Eiropā pieauga vidēji par 137%. Latvija, Lietuva un Igaunija jaunu elektroauto pārdošanas rādītāju tabulās starp Eiropas valstīm ieņem pirmās vietas.

Vislielākais elektroauto pārdošanas pieaugums pērn, salīdzinot ar situāciju 2019. gadā, starp Baltijas valstīm konstatēts Igaunijā – 419%, kam seko Latvija ar 358% un Lietuva ar 279%, liecina Igaunijas uzņēmuma "RIA.com Marketplaces" apkopotā informācija.

2020. gadā vieglo automašīnu tirgus Eiropas Savienības (ES) valstīs samazinājās vidēji par 23,7%, rāda Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) publiskotie dati. Kopumā ES tirgū pērn pārdoti 9,9 miljoni jaunu automašīnu, kamēr 2019. gadā pārdoto auto skaits bija vairāk nekā 13 miljoni. Tai pašā laikā Eiropā pērn pārdoto elektrisko transportlīdzekļu un "plug-in" hibrīdu skaits ir pieaudzis par 1,4 miljoniem, kas ir par 137% vairāk nekā 2019. gadā.

Kopumā elektrisko un "plug-in" hibrīdauto īpatsvars jauno automašīnu tirgū Eiropā pērn bija 14%, kamēr Baltijas valstīs elektroauto kāpums ir robežās no 279% līdz pat 419%. Latvijā kopumā 2020. gadā tika pārdotas 13 864 jaunas automašīnas, kamēr gadu iepriekš – 18 692. Tādējādi kopējais auto pārdošanas kritums pērn Latvijā bija 25,8%. Savukārt pārdoto elektromobiļu skaits ir pieaudzis: pagājušajā gadā Latvijā pārdoti 323 elektroauto, kas ir par 358% vairāk nekā 2019. gadā (90 automašīnas).

Igaunijā 2020. gadā pārdoti kopumā 18 750 jauni transportlīdzekļi, kas ir par 29,5% mazāk nekā 2019. gadā, kad tika pārdotas 26 589 vienības. Pērn pārdoto elektroauto skaits Igaunijā, salīdzinot ar gadu iepriekš, pieaudzis par rekordaugstajiem 419% (342 automašīnas). Salīdzinājumam: 2019. gadā tika pārdoti 77 elektroauto. Hibrīdu pārdošanas apjomi Igaunijā saglabājās līdzīgā līmenī kā gadu iepriekš: 2020. gadā igauņi iegādājās 2790 šādas automašīnas, bet 2019. gadā – 2779.

Lietuvā pagājušajā gadā tika pārdotas kopumā 40 232 jaunas automašīnas, kamēr 2019. gadā šis rādītājs bija 46 200. Pārdošanas kritums nebija tik liels kā citviet Baltijā – tikai par 12,5%. Taču, līdzīgi kā Latvijā un Igaunijā, strauji pieaudzis elektrisko transportlīdzekļu skaits. 2020. gadā tika pārdotas kopumā 453 elektriskās automašīnas, kas ir par 279% vairāk nekā 2019. gadā.

Savukārt Baltijai tuvējā Ukrainā 2020. gadā tika pārdoti 85,5 tūkstoši jaunu automašīnu, kas ir par 3% mazāk nekā 2019. gadā. 2020. gadā pārdoto jauno elektromobiļu skaits ir mazs – tikai 637 vienības. Liels darījumu skaits reģistrēts lietotu elektrisko transportlīdzekļu tirgū: gada laikā ukraiņi nopirka vairāk nekā 11 tūkstošus elektromobiļu, kas skaidrojams ar šiem auto labvēlīgu nodokļu politiku.

"Salīdzinoši mazais jaunu elektroauto pārdošanas rādītāju kāpums Ukrainā skaidrojams ar pirms dažiem gadiem veiktajiem likumdošanas grozījumiem, kuru ietvaros tika atcelts nodoklis elektrisko transportlīdzekļu importam. Tādējādi daudzi uzņēmumi šobrīd Ukrainā ieved lietotus elektroauto no ASV. Var prognozēt, ka nākotnē videi saudzīgo transportlīdzekļu skaits vēl vairāk pieaugs, jo Ukraina gatavojas atcelt arī dažādus citus nodokļus, kas saistīti ar elektrisko transportlīdzekļu importu. Šobrīd Ukrainā reģistrēti aptuveni 23 tūkstoši "zaļo" automašīnu," skaidro "RIA.com Marketplaces" pārstāvis sacīja Artems Umanets.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!