Foto: Publicitātes foto

Visā valsts teritorijā, gaisa temperatūrai paaugstinoties virs nulles, ir sācies atkusnis un grants autoceļi var būt slideni. VAS "Latvijas Autoceļu uzturētājs" aicina autovadītājus izvēlēties autoceļa seguma stāvoklim atbilstošu braukšanas ātrumu, distanci un braukšanas stilu.

Autoceļu brauktuve, kas ziemas apstākļos tiek uzturēta ar piebraukta sniega un ledus kārtu, var būt klāta ar ūdeni, kas veidojas, sniegam un ledum kūstot. Savukārt naktī un rīta stundās, kad temperatūra noslīd zem nulles, izkusušais sniegs atkal sasalst un veidojas apledojums.

Atkušņa laikā veikto kaisīšanas un rievošanas darbu efekts nav ilglaicīgs, jo izveidotās rievas izkūst, savukārt smilts tiek noskalotas.

Savukārt Kurzemes reģionā lokāli – klajumos, uz grants autoceļiem sāk veidoties šķīdonis. Šķīdoņa laikā braukšanas apstākļi uz grants ceļiem būtiski pasliktināsies, jo ceļa segums būs pārmitrināts, zaudēs nestspēju, kā rezultātā veidosies bedres un iesēdumi. Greiderēšanu šķīdoņa laikā nav iespējams veikt, lai ceļus neatgriezeniski nesabojātu.

Lai uzlabotu braukšanas apstākļus, LAU seko līdzi valsts autoceļu stāvoklim, laika apstākļu prognozēm un veic autoceļu uzturēšanas klasei atbilstošus darbus – rievošanu un satiksmei bīstamo posmu kaisīšanu.

C un D uzturēšanas klases autoceļu bīstamākajos posmos – stāvi kritumi, kāpumi, līkumi, krustojumi – kā pretslīdes materiālu izmanto smilti vai šķembiņas. Bet, ja piebraukta sniega vai apledojuma biezums ir vismaz pieci centimetri, var tikt veikta rievošana, kas gan mazina slīdamību, gan paaugstina transportlīdzekļu riteņu saķeri ar brauktuves segumu.

Valsts autoceļi ir sadalīti dažādās uzturēšanas klasēs un tiek uzturēti, lai atbilstu normatīvos noteiktajām prasībām. Līdz ar to autoceļu brauktuves stāvoklis starp dažādām uzturēšanas klasēm atšķiras.

Valsts autoceļu stāvokli 24 stundas diennaktī uzrauga 32 LAU ziemas dienesta dežuranti, kas, konstatējot noteiktajai uzturēšanas klasei neatbilstošus braukšanas apstākļus (sniegs, apledojums), organizē ziemas dienesta darbu.

Lēmumu par darbu uzsākšanu dežuranti pieņem, ņemot vērā faktisko autoceļa virsmas stāvokli un sekojot līdzi laika apstākļu prognozēm, mobilo virsmu sensoru datiem un informācijai no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz valsts autoceļiem.

Autoceļu uzturēšanas darbiem tiešsaistes režīmā var sekot līdzi VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) mājaslapas kartē (www.lvceli.lv), kā arī lietotnē "Waze", kurā iespējams arī informēt par valsts autoceļu stāvokli. Tāpat par bīstamām situācijām uz valsts autoceļiem aicina informēt LVC satiksmes informācijas centru, zvanot uz diennakts informatīvo tālruni 80005555.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!