Filmas režisors Liks Besons vienā vienīgā epizodē spēja apvienot spriedzes, komēdijas un brīvdienu kino elementus. Taču, ja nebūtu bijis neparastā, ātrā un eksotiski izveicīgā "Peugeot" automobiļa, filma "Taksis" ("Taxi") diez vai būtu palikusi atmiņā kā viena no labākajām franču komēdijām un diez vai to atcerētos vēl divas desmitgades pēc tās pirmizrādes.
Šajā darbā, tāpat kā daudzās citās kinofilmās, tieši auto kļuva par visspožāko zvaigzni.
Filma krāšņāka nekā realitāte
"Peugeot 406" (vēlāk "407" modelis), pateicoties plašam salonam, izturībai, kā arī labai kvalitātes un cenas attiecībai, tolaik bija populāra izvēle, un filma "Taksis" pieprasījumu pēc modeļa palielināja vēl vairāk. Visas kinozvaigznes ar šādiem panākumiem nevar lepoties.
Lai filmas varonis Mārtijs Makflajs spētu sasniegt iespaidīgo ātrumu 88 jūdzes stundā (142 km/h), oriģinālo dzinēju aizstāja ar V8 no "Porsche 928".
Laikā, kad "Atpakaļ nākotnē" nonāca uz kinoekrāniem, "DeLorean" jau bija bankrotējis. Kompānija līdz tam paguva pārdot tikai 8975 "DMC-12" eksemplāru, kas kolekcionārus mūsdienās vairāk interesē to neparastās vēstures, nevis tehnisko īpašību dēļ.
Automašīnas piešķir raksturu
Auto spēlē svarīgu lomu dažādās filmās neatkarīgi no žanra, stāsta vai laikmeta. Režisori automašīnas izmanto gan kā sava veida aksesuārus filmu ainu papildināšanai, gan kā galvenās lomas atveidotājas. Auto var tikt piešķirta tāda nozīme, un tas var pildīt tādu misiju, kāda kinodarba veidotājiem tobrīd šķiet nepieciešama.
Filmu analītiķis Tomass Flaits ir izpētījis automašīnu nozīmi teju simt kinofilmās un secinājis, ka tās ir neatņemams galveno tēlu komponents, jo izceļ viņu nodomus, raksturu un arī vājās vietas. Džeimsa Bonda eleganto tēlu, piemēram, paspilgtina greznais "Aston Martin", savukārt "Ātrs un bez žēlastības" filmās galvenos varoņus raksturo viņu neizmērojamās rūpes par saviem ielu sacīkšu automobiļiem.
"Automašīnas filmās iesaista biežāk nekā citu veidu transportlīdzekļus, un to dēvēšana tikai par "transportu" būtu absolūti neadekvāts to nozīmes novērtējums," teic Flaits.
Domājot par automašīnām kinolentēs, visbiežāk prātā nāk iespaidīgas pakaļdzīšanās ainas. Tomēr patiesībā auto lietojuma nozīme un konteksts ir krietni vien plašāks.
Sliktajiem zēniem tipiska izvēle ir luksusa klases sedani vai apvidnieki melnā krāsā. Ja parādās nestandarta auto, tas veido labu augsni intrigai, un rodas sajūta, ka visa filma kopumā būs aizraujošāka.
Piemēram, filmā "Fokuss" ("Focus") Vila Smita atveidotais krāpnieks Nikijs brauc ar koši sarkanu sporta kupeju "Peugeot RCZ", kam ir izliekts jumts un grezns interjera aprīkojums.
Kompaktā kupeja bija aprīkota ar 270 ZS dzinēju un līdz 100 km/h spēja paātrināties 5,9 sekundēs. Tik spēcīga "Peugeot" mašīna daudziem sporta auto ražotājiem bija īsts pārsteigums. Un filmas veidotāju izvēle nenoliedzami deva ieguldījumu arī kinolentes "Fokuss" popularitātē.
"Automašīna ir kā uzvalks. Tā var atklāt ļoti daudz par cilvēka raksturu, vēl pirms viņš sācis runāt," piebilst eksperts. "Mašīna ir vide, vieta dramatiskai ainai. Filmas varoņi raugās uz publiku, un notikumi, kas risinās auto salonā, ir tikpat dažādi kā cilvēki, kas tajā sēž."
Modernie auto par filmu zvaigznēm kļūst ne tikai tehnisko risinājumu, bet arī dizaina dēļ. Daudzi režisori jau ir novērtējuši jauno "Peugeot 508" un to izmantojuši kā galvenā varoņa auto.
Daudzsološu nākotni kino nav grūti iztēloties arī jaunajam "508 Peugeot Sport Engineered", kurš debiju piedzīvos 2021. gadā. Tas ir ekskluzīvs modelis, kas apvieno augstu veiktspēju, iespaidīgu dinamiku un teicamus ekoloģiskos rādītājus.
Auto, kas kļūst par leģendām
Daži auto kinofilmās iegūst tik spēcīgu nozīmi, ka ar laiku rada spēcīgu emocionālo saikni un kļūst ārkārtīgi iekārojami. Viens no visaugstāk vērtētajiem klasiskajiem "Ferrari" ir modelis "Testarossa". Tā atpazīstamību un popularitāti neapstrīdami veicināja visā pasaulē slavenais seriāls "Miami Vice", kura galvenais varonis Džeimss brauca ar baltu "Testarossa".
Kulta auto statusu vēl vairāk nostiprināja "Ferrari" dibinātājs Enco Ferrāri, Džeimsa Kroketa lomas atveidotājam Donam Džonsonam pats personīgi uzdāvinot pilnīgi jaunu sudrabkrāsas "Testarossa".
Kinofilmā "Nozust 60 sekundēs" ("Gone in 60 Seconds") epizodiski parādās vismaz 50 iespaidīgas automašīnas, taču visneaizmirstamākā no tām nešaubīgi ir Eleonora – 1967. gada "Shelby GT 500". Filmā izmantotais auto pat nebija oriģināls "Shelby" modelis, taču kāds anonīms pircējs 2013. gadā par to samaksāja vienu miljonu ASV dolāru.