Mūsdienās ir palicis pavisam nedaudz tādu SUV tipa automobiļu, kas spēj pārvarēt grūti izbraucamas vietas, nodrošināt ikdienas gaitas pilsētā un būt labs partneris tālākos ceļojumos. Tādēļ nav nekāds brīnums, ka jaunais "Land Rover Defender", kas pēc četrus gadus ilgušas izstrādes pērn nonāca tirdzniecībā, izraisījis neviltotu pārsteigumu.
"Bezceļu tehnikas standarts", "leģenda", "neiznīcināms automobilis" – šādi "Defender" veltīti epiteti kopš ražošanas uzsākšanas 1948. gada nākuši no visattālākajiem pasaules nostūriem: džungļiem, tuksnešiem un karstajiem punktiem, kur bija iesaistīta britu armija. Tomēr "Land Rover" jau bija ko piedāvāt arī tiem, kuri meklēja ģimenes automašīnu, tāpēc lēmums jaunā "Defender" koncepciju pavērst šajā virzienā daudziem bija neviltots pārsteigums.
Askētiskais auto, kas bija slavens ar savu spartiskumu, šaurā praktiskā pielietojuma dēļ nevairoja vēlmi doties garos braucienos, un tā pēctecis veidots, sekojot pavisam citam redzējumam – tam bija jākļūst par SUV, kas spēj braukt bezceļā, jābūt praktiskam, komfortablam un piemērotam ilgiem ģimenes braucieniem. Pēc automašīnu pazinēju domām, tieši šis konceptuālais pavērsiens leģendārajam apvidniekam ļāvis saglabāt vecās spējas un, no otras puses, padarījis atbilstošu mūsdienu prasībām.
"Salīdzinot ar senci, kura izgatavošanā, varu saderēt, tika izmantots ne viens vien āmura sitiens, jaunais "Defender" iemieso milzīgu progresa lēcienu. Nedaudz pārspīlējot, mēs te raugāmies uz "VEF I-11" lidaparātu un Īlona Maska "Space X"," saka ilggadējais "Latvijas Gada auto" žūrijas biedrs un "Tvnet Auto" redaktors Ingars Tenis.
Ekstrēmais indekss
Tenis norāda, ka pats svarīgākais solis "Defender" evolūcijā bija atteikšanās no rāmja konstrukcijas, tā vietā izvēloties stingru, izturīgu nesošo alumīnija virsbūvi un visu riteņu neatkarīgo balstiekārtu. Tas atraisīja inženieru rokas un ļāva izstrādāt nesalīdzināmi komfortablāk strādājošu piekari. Automašīna ir būvēta uz "D7" platformas, kas sevi jau apliecinājusi citos koncerna modeļos, taču vairāku specifisku uzlabojumu dēļ tai ir piešķirts savs atsevišķais indekss – "D7x".
"X" šeit nācis no vārda "ekstrēms", jo inženieri konstrukcijā ir ielikuši tik lielu noturība pret vērpi, ka "Defender" ir visu laiku stingrākā "Land Rover" virsbūve," skaidro Tenis.
Milzu lēciens komforta virzienā
Autožurnālists norāda, ka, neskaitot dažas demonstratīvi izvietotas skrūves, jaunajā "Defender" vairs nav ne vēsts no spartiskuma un askēzes, tieši otrādi – tas ir lepns auto.
Antans Juknevičs, sacīkšu braucējs un vairākkārtējs Dakaras rallijreida dalībnieks, atzīst, ka uz viņu vislielāko iespaidu atstājušas tieši šīs izmaiņas. Pēc Jukneviča domām, pilnvērtīgam apvidus auto ir jāspēj savu varējumu apliecināt ne tikai smagos braukšanas apstākļos, bet arī pilsētā un garos braucienos. Tas ir svarīgs aspekts, jo SUV īpašniekam nav nepieciešams iegādāties atsevišķas automašīnas dažādām dzīves situācijām.
"Manuprāt, ģimenes braucieniem no svara ir trīs lietas. Pirmkārt, cik mantu varat paņemt līdzi – vai auto ir pietiekami ietilpīgs? Otrkārt, braucot garus gabalus, ļoti svarīgs ir komforts. Un, treškārt, nevajag par zemu novērtēt īstas bezceļa spējas. Jo tas nozīmē, ka ar auto varēs braukt ne tikai pa šosejām, bet arī pa lauku ceļiem un sasniegt teju jebkuru mērķi. "Defender" uz visiem trim jautājumiem deva apstiprinošas atbildes," iespaidos dalās Dakaras speciālists.
"Latvijas Gada auto" žūrijas biedrs un "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis joko, ka jaunais modelis beidzot ir kļuvis piemērots ne tikai traku nomadu piedzīvojumiem, bet arī ikdienas lietošanai.
"Automobilis ir ērts, kluss, ļoti plašs un tajā ir daudz modernu "gadžetu". Pats pārsteidzošākais ir tas, kā inženieriem izdevies "Defender" apveltīt ar augstas klases automobiļa gaitas īpašībām un luksusa sajūtu, vienlaikus nezaudējot robusto stilu," iespaidos "Gada auto" pārstāvis.
Jaunajam "Defender" ir pieejams 10 vai 11,4 collu ekrāns un "Pivi Pro" multivides sistēma, kas ļauj bezvadu režīmā lejupielādēt programmatūras atjauninājumus un izmantot interneta bezvadu piekļuves punktu. Modelim ir "Meridian" audio sistēma ar 10 vai 14 skaļruņiem, digitāls instrumentu panelis, kā arī projekcijas ekrāns.
Zandovskis norāda, ka visdramatiskākās pārmaiņas ir notikušas komforta jomā. "To pat īsti nevar salīdzināt. Tagad "Defender" līdzinās luksusa automašīnai, nevis traktoram. Vecajai mašīnai nebija pat tik pašsaprotamas lietas kā automātiskā pārnesumkārba. Tagad jebkura dzinēja jauda ir pietiekama, lai droši brauktu pa ātrgaitas šoseju, un adaptīvā šasija ļauj auto vadīt dinamiski, kamēr ar veco auto reizēm likās, ka tas līkumos apgāzīsies," komentē "Delfi Auto" redaktors.
Funkcionalitātes vīzija
Pēc Jukneviča domām, ceļošanas komfortu nosaka ne tikai labas gaitas īpašības vai bagātīgs elektronisko palīgu klāsts, bet arī funkcionalitātes vīzija. "Šai automašīnai ir vairāki luksusa atribūti, taču vēl vairāk man patīk tas, cik rūpīgi ir plānota telpa – tās ir daudz gan braucējiem, gan bagāžai, un, esot ceļā, jūs šajā mašīnā nekad nejutīsities saspiesti," norāda autosportists.
"Defender" ir ieguvis autoritatīvās drošības organizācijas "EuroNCAP" maksimālo novērtējumu – piecas zvaigznes. Modeļa standartaprīkojumā ir iekļauta automātiskās avārijas bremzēšanas sistēma ar gājēju noteikšanas funkciju un braukšanas joslas pamešanas brīdinājums ar trajektorijas korekciju. Cits tehniskās inovācijas piemērs – uzlādējamais hibrīds palīdz taupīt degvielu un braukt vidi saudzējošākā veidā.