motors dzinējs eļļa
Foto: Shutterstock
Lai automašīna kalpotu ilgi un labi, tā ir regulāri jākopj. Viena no lietām, par ko būtu jāparūpējas, ir regulāra eļļas maiņa. Sabiedrībā motoreļļas maiņa vēl joprojām ir strīdīga tēma, jo nav viena noteikta perioda vai nobraukto kilometru skaita, pēc kura būtu obligāti jāmaina eļļa, tas ir atkarīgs no auto modeļa, eļļas veida un citiem faktoriem.

Lai gan motoreļļas galvenā funkcija ir eļļot automašīnas motora iekšējās sastāvdaļas, tomēr tā veic arī virkni citu uzdevumu, piemēram, motora dzesēšanu, vienmērīgāk sadalot siltumu, notīrot virsmas un kavējot korozijas veidošanos. Motoreļļas galvenais mērķis ir novērst metāla detaļu tiešu saskari, lai mazinātu berzi un nodilumu. Berze rada arī papildu siltumu, kas var deformēt motora detaļas, ja tas nav pietiekami labi eļļots.

Pastāv trīs veidu motoreļļas, katra no tām atšķiras gan pēc sastāva, gan funkcionalitātes. Sintētiskās eļļas, kas tiek izmantota gandrīz visās automašīnās, kas ražotas pēdējo gadu laikā, un tiek uzskatīta par vislabāko variantu, jo tā visefektīvāk pilda motoreļļas galvenās funkcijas. Pussintētiskās eļļas ir veidotas, savienojot dabiskās un sintētiskās izejvielas. Mūsdienās šo eļļu sāk izmantot arvien mazāk. Pussintētiskā eļļa piemērota ātriem braucējiem un cilvēkiem, kuriem bieži nākas braukt ļoti augstās vai zemās temperatūrās. Minerāleļļas tiek ražotas tikai no dabiskām izejvielām. Mūsdienās to lieto arvien retāk, jo tā nepilda motoreļļas galvenās funkcijas tik labi kā sintētiskā un pussintētiskā motoreļļa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!