Eksperti norāda, ka vienīgā barjera ceļošanai ar elektroauto ir psiholoģiskas dabas. Automašīna neapstāsies ar tukšu bateriju ceļa vidū, jo katrā intensīvas satiksmes ceļa posmā ir izvietotas vairākas uzlādes stacijas.
Ja joprojām uztraucaties par elektromobiļa spējām vai gaitas rezervi reālos apstākļos, varat veikt vienkāršu aprēķinu. Piemēram, "Peugeot e-208" uzstādītās 50 kWh baterijas faktiskā kapacitāte ir 45 kWh, un, lai nobrauktu 300 km, jums jānodrošina, lai vidējais enerģijas patēriņš turētos ap 15 kWh/100 km.
Biežākas apstāšanās ir tikai priekšrocība
Elektroauto eksperts un interneta vietnes "100 procentu elektrisks" veidotājs Daiņus Jaks ar savu piemēru ir apliecinājis, ka ar elektroauto iespējams doties tādos braucienos, par kuriem neizšķirtos pat kurš katrs iekšdedzes auto īpašnieks. Nesen viņš pabija Spānijā, ceļā no Lietuvas uz dienvidvalsti un atpakaļ mērojot 3000 kilometru.
"Pirms gadumijas, kad Lietuvā plānoja pastiprināt karantīnu, radās ideja doties pāris nedēļu ilgā atvaļinājumā. Mums ar ģimeni patīk Spānija, bet tobrīd nebija lidojumu, tāpēc kāpām automašīnā un devāmies Francijas virzienā. Klīda runas, ka nokļūt Spānijā nebūs iespējams, tāpēc sākumā to pat neplānojām, tomēr viss izdevās," stāsta auto entuziasts.
Pēc Jaka teiktā, elektromobiļu īpašnieki, kuriem nācies braukt no Viļņas uz Palangu vai Šauļiem, zina, kā tas notiek. Parasti iespējams nobraukt aptuveni 200 km, un tad jātaisa pietura, lai uzlādētu bateriju.
Uzlādēšanās laikā var iedzert kafiju vai apēst sviestmaizi un tad atkal turpināt ceļu. Eksperts šādas apstāšanās sauc par elektromobiļa priekšrocībām – mazāk nogurst ne vien vadītājs, bet arī viņa līdzbraucēji.
"Jo biežāki iznāk pārtraukumi baterijas uzlādēšanai, jo klusāks brauciens un mazāka jezga. Ceļojot kopā ar bērniem un visiem ilgstoši esot vienā telpā, kašķi ir tikai laika jautājums. Līdz ar to katra šāda pusstundu gara apstāšanās ir ļoti efektīva. Jāsaka, ka mūsu ģimene ātri pierada pie ilgākām pieturām un neviens vairs negrib nekur steigties," pieredzē dalās eksperts.
Kuras lietotnes visnoderīgākās
Garākā e-braucienā palīgā nāk viedierīcēs pieejamās lietotnes. Jakam telefonā uzstādīts ap 40 aplikāciju, jo katrā valstī nepieciešama cita. Eksperts gan norāda uz dažām aplikācijām, bez kurām viņš nevar iztikt nevienā ceļojumā.
Lietotne "PlugShare" tiek izmantota kā uzlādes staciju karte, kurā lietotāji var atzīmēt veiksmīgu uzlādi. Tādā veidā citi ceļotāji var uzzināt, vai konkrētais lādētājs patiešām darbojas.
Ceļojumu plānošanai ir pieejama "Better Route Planner", kas darbojas gan kā lietotne, gan interneta vietne. Tajā ievada ne tikai brauciena sākumpunktu, galamērķi un apstāšanās punktus, bet arī sava elektromobiļa modeli, baterijas kapacitāti, optimālo attālumu starp uzlādes punktiem, vēlamās ērtības līdzās uzlādes stacijām u.c.
"Virta" un "Plugsurfing" pakalpojumi būs noderīgi tiem, kuri nevēlas uztraukties par uzlādes apmaksu dažādās valstīs. Šie uzņēmumi nodrošina, ka katrā staciju tīklā nav nepieciešama sava karte, taču tie par savu starpniecību ietur maksu, tālab uzlāde iznāk nedaudz dārgāka.
Jaks norāda, ka uzlāde būs lētāka, izmantojot katra tīkla lietotni vai maksājumu karti. Piemēram, braucot cauri Polijai, ieteicams izmantot lietotni "Greenway", Vācijā – "E.On" vai "Ionity" lietotni, bet Spānijā noderēs operatora "Iberola" pakalpojumi.
Pēc elektroauto entuziasta teiktā, iedziļinoties pakalpojuma noteikumu niansēs, iespējami papildu ieguvumi. Piemēram, viens no lielākajiem elektroenerģijas piegādātājiem Vācijā "Maingau" saviem klientiem piedāvā lētāku uzlādi "E.On" tīkla stacijās.
"Katrā valstī pastāv unikālas iespējas, un, tiklīdz tās atklātas, elektroauto var uzlādēt pat lētāk, nekā izmantojot noteikta tīkla standarta pakalpojumus," atzīmē Jaks.
Savukārt "Peugeot" savu elektroauto īpašniekiem piedāvā "Free2Move" pakalpojuma abonementu, kas nodrošina piekļuvi plašam publisko uzlādes staciju tīklam Eiropā. Pakalpojuma pakotnē iekļautais "Charge My Car" piedāvājums ļauj izmantot vairāk nekā 150 tūkstošu uzlādes staciju.
Bezmaksas ceļošana joprojām ir iespējama
Parasti ceļošana ar elektroauto, izmantojot visvieglāk pieejamos pakalpojumu punktus, nebūs īpaši lēta. Piemēram, "Ionity" tīklā lietotājs bez papildu privilēģijām maksā 79 centus par vienu kWh. Vācijā elektrības cena ir 60–70 centu par kWh, tāpēc ekonomiska elektriskā krosovera, teiksim, "Peugeot e-2008", vadīšana aizvien maksās aptuveni 10 eiro uz 100 km ceļa.
Lai ietaupītu, elektromobiļu entuziastiem jābūt gataviem pielikt pūles. Jaks norāda, ka dažu uzlādes staciju operatoru kartes pēc došanās uz citu valsti jāizņem pašiem. Vienmēr ir vērts jautāt padomu līdzīgi domājošiem cilvēkiem – varbūt kādam jau ir pieredze ar konkrētā uzņēmuma pakalpojumiem.
"Nosacījumi ir ļoti atšķirīgi. Vienā tīklā par jaunu lietotāju var kļūt pilnīgi bez maksas, citviet par karti būs jāmaksā daži eiro, un dažos gadījumos pat nāksies doties uz biroju ārzemēs tā darba laikā. Jāpatur prātā, ka daži operatori, aktivizējot uzlādi, jūsu kontā var rezervēt ievērojamu naudas summu," stāsta eksperts.
Ar jebkuru elektroauto joprojām ir iespējams ceļot, nemaksājot par elektrību, taču tad jums būs jāvelta daudz laika plānošanai. Bezmaksas uzlāde ir pieejama lielveikalu autostāvvietās, taču tas nozīmē, ka būs jānobrauc no šosejas. Daudzas no šīm stacijām darbojas tikai dienas laikā.
"Tas ir līdzīgi, kā ceļojot ar parastu auto. Vācijā autostrādes uzpildes stacijā benzīns vai dīzeļdegviela būs dārgāki nekā ciematā, kas atrodas piecus kilometrus tālāk. Nogriežoties no galvenā ceļa, elektroauto var uzlādēt lētāk un dažkārt – pilnīgi bez maksas," rezumē Jaks.