Ražotāju problēmas ar komplektējošo daļu trūkumu arvien būtiskāk ietekmē arī Latvijas auto tirgus pārdošanas apjomus – noliktavas ir praktiski iztukšotas, un to papildinājumi būtiski kavējas. Turklāt arī ražotāji neņemas prognozēt, kad auto ražošana varētu normalizēties un atgriezties iepriekšējos apjomos, iemeslus skaidro asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Deficīts jauno auto segmentā ietekmē arī lietoto auto piedāvājumu. Arī lietoto auto jūlijā tirgus pieaudzis vien par 9%, lai gan gada perioda pieaugums pret šo pašu periodu 2020. gadā ir 23%.
Neskatoties uz kopējo pieauguma kritumu, rekorda radītājus uzrāda lietoto elektroauto imports. 63 vienības mēnesī ir absolūti lielākais rādītājs Latvijas vēsturē, turklāt 30 no tiem ir "BMW i3", bet otrajā vietā ar astoņām vienībām ir "Tesla Model 3".
Ar 17% tirgus daļu līderpozīciju jauno auto tirgū nostiprinājusi "Toyota", kam seko "Volkswagen" (VW) ar 13% un "Škoda" ar 12%. Atšķirībā no "Toyota", kura savu tirgus daļu ir audzējusi par 0,6 procentpunktiem, VW un "Škoda" tā ir samazinājusies par attiecīgi 0,3 un 0,2 procentpunktiem.
Jūlijā būtiski sarucis arī elektroauto pārdošanas apjoms, kas, iespējams, saistīts ar izsludināto valsts atbalstu elektroauto iegādei no 2022. gada. Jūlijā pārdoti vien 15 jauni elektroauto, pretstatā jūnijā pārdotajām 36 vienībām. Līderis starp jaunajiem elektroauto ar četrām vienībām ir sportiskais "Porsche Taycan".
Salīdzinoši labāk sokas vieglā komerctransporta segmentam. Tajā fiksēts 29% pieaugums pret pērnā gada jūliju. Arī smagais komerctransports jau 10. mēnesi pēc kārtas uzrāda lielu pieaugumu – 230% pret 2020. gada jūliju un 184% pret 2020. gada šo pašu periodu kopumā.
Taču arī šo segmentu ar vien vairāk satrauc bažas par iespējamajiem piegāžu kavējumiem un attiecīgi iespējamo pārdošanas apjomu kritumu tuvākajā nākotnē. Tāpat arī turpinās autobusu piegādes sakarā ar jauno Autotransporta direkcijas pasažieru pārvadājumu iepirkumu. Jūlijā piegādāti 11 jauni autobusi, kas ir 450% pieaugumus pret 2020. gada jūliju.
"Neziņa turpinās. Ja iepriekšējo gadu pavadījām pandēmijas izraisītā neziņā par ierobežojumiem, tad šobrīd šī neziņa ir par to, vai un kad piegādes atjaunosies normālā režīmā. Lielākās problēmas saistītas ar biedru dalību dažādos apjomīgos iepirkumos, kuri uzliek piegāžu saistības, taču šobrīd neviens ražotājs tās neuzņemas garantēt," komentē Kulbergs.