Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izsludinājusi konkursu par autovadītāju tiesību izgatavošanu. Plānotais apjoms ir ap miljonu karšu. Konkursa summa varētu būt vairāk nekā desmit miljoni eiro. Autovadītāji par apliecību šobrīd maksā 22 eiro – tas ir uz pusi dārgāk nekā Lietuvā. Lētāka ir arī Latvijas ID karte, kurā iekļauts daudz vairāk iespēju. Šobrīd izskatās, ka arī nākamajos piecos gados auto vadītāju apliecību cena tikai pieaugs, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".
Autovadītāju apliecības ir ap 870 tūkstošiem iedzīvotāju. Tās jāmaina reizi desmit gados, tiesības iegūst arvien jauni autovadītāji, tāpēc katru gadu izgatavo vairāk nekā simt tūkstošus eksemplāru.
Kādreiz autovadītāja apliecība bija nozīmīgs dokuments. To neformāli varēja izmantot kā personas apliecību, ja līdzi nebija pases. Tagad to vairs nevar un apliecības ir derīgas tikai ceļu satiksmē.
Šobrīd par apliecības izgatavošanu un izsniegšanu CSDD no autovadītājiem prasa 22 eiro. 10 eiro saņem Ceļu satiksmes drošības direkcija, bet 12 eiro tiek plastikāta kartītes piegādātājam. Daudz nozīmīgākā un plašākas tiesības piešķirošā valsts izdotā Personas apliecības maksā lētāk – 15 eiro.
Arī Igaunijā un Lietuvā autovadītāju apliecības maksā lētāk. Lietuvā cena ir 15 eiro, Igaunijā – no 20 eiro. Tomēr Latvijā pakalpojums ir ērtākais – dokumentu izgatavo uzreiz, jo iekārtas ir katrā klientu apkalpošanas centrā. Tas ir lielākais CSDD trumpis. Bet tā kā par auto vadītāju apliecībām maksā šoferi, tad par augstajām cenām neviens CSDD neuztraucas.
"Tas padārgi vai nav padārgi, tas, protams, ir relatīvi. Pirmkārt, šīs cenas tiek noteiktas konkursa rezultātā, un tas saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kas arī vinnē šo konkursu, tātad cena tiek noteikta izejot no šī piedāvājuma. Bet ja mēs paskatāmies uz atšķirību starp vadītāja apliecība un ID karti, manuprāt ir skaidri redzams, ka drošības līmenis faktiski ir analoģisks, nevar teikt, ka ID karte būtu kārtu augstāks drošības līmenis kā vadītāja apliecība," komentē Juris Teteris, CSDD kvalifikācijas daļas priekšnieks.
CSDD nākamgad beigsies līgums ar piegādātāju, tāpēc jau laikus izsludināts konkurss. Pasūtījuma apjoms var pārsniegt desmit miljonus eiro. CSDD solījusies piecos gados iepirkt gandrīz miljonu dokumentu sagataves.
Konkursa novērtējumā 13 no simts punktiem paredzēts arī par oriģinālām pret viltošanas sistēmām, ko var piedāvāt pats pretendents.
Dokumentu izgatavošana ir specifisks bizness. Baltijā lielākos pasūtījumus saņem tikai trīs karšu piegādātāji. Vācijas kompānija "Veridos", Francijas "Idemia" un "Thales". Konkursos tie startē ar vietējiem apakšuzņēmējiem, kas nodrošina servisu dokumentu sagatavošanas vietās.
Jaunajās Latvijas autovadītāju apliecībās plānots, ka krāsainais sejas attēls būs nevis uzdrukāts uz plastikāta kartes, bet bilde būs ieguldīta pašā kartē. Līdz ar to arī priekšrocības būs kompānijai "Idemia". Pārējiem tas maksās dārgāk.
Desmit gadus CSDD plastikāta dokumentus piegādā Vācijas firma "Veridos GmbH", bet tās apdrukā Latvijas kompānija SIA "ADI". "Lursoft" dati rāda, ka "ADI" katru gadu ir bijis ap miljonu eiro apgrozījums un simtu tūkstošu peļņa. Kompānijai ir jau vairāk nekā 20 gadu ilga sadarbība ar CSDD. Tā izgatavojusi vienas no pirmajām plastikāta vadītāju apliecībām un sniegusi citus pakalpojumus.
CSDD gadā apgroza ap 50 miljoniem eiro. Peļņa 2020. gadā bija divi miljoni, bet 2019. Gadā – 3,7 miljoni eiro. Pirms pusotra gada CSDD negodīgos auto numurzīmju konkursos vainoja Konkurences padome. Direkcija konkursa nolikumā izvirzīja nosacījumus, ko varēja izpildīt tikai tās ilgstošais sadarbības partneris. Tāpēc auto numura zīmes Latvijā bija trīs līdz piecas reizes dārgākas nekā kaimiņvalstīs.