Lai noteiktu vissagrozītāko automobiļu sarakstu, IT datu uzņēmums "carVertical" izanalizēja vairāk nekā 700 000 lietoto automobiļu vēstures atskaites, kas izveidotas laikā no 2020. gada novembra līdz šī gada novembrim. Tika analizēti astoņpadsmit dažādi tirgi, tostarp Polija, Rumānija, Ungārija, Francija, Slovēnija, Slovākija, Čehija, Lietuva, Latvija, Igaunija, Ukraina, Bulgārija, Serbija, Vācija, Horvātija, Krievija, Amerikas Savienotās Valstis un Itālija.
"Pusi no TOP-10 saraksta aizņem tieši BMW ražotāja automašīnas. Tas ir saistīts ar pieprasījumu pēc lietotiem BMW transportlīdzekļiem dažādos tirgos. Dati arī atklāj, ka dārgās automašīnas, visticamāk, ir ar sagrozītiem nobraukumiem, un tas jāņem vērā, meklējot lietotu transportlīdzekli. Tieši šajos gadījumos parocīga ir automašīnas nobraukuma pārbaude," komentē Buzels.
Otro un trešo vietu modeļu sarakstā ieņem BMW 7. sērija un "Subaru Outback" ar attiecīgi 33,4 un 31,8 procentiem iespējami sagrozīta nobraukuma automašīnu. "Audi A8" bija piektais visbiežāk sagrozītais automobilis, savukārt tā sportiskākais radinieks "A7" ieņēma desmito vietu šajā pētījumā ar nedaudz vairāk par vienu ceturtdaļu (25,8 procentiem) automobiļu ar sagrozītu nobraukuma vēsturi.
Buzels skaidro, ka augstāka segmenta transportlīdzekļu atrašanās starp tiem, kam nobraukums tiek grozīts visbiežāk, iemesls ir lielāks peļņas pieaugums. Odometra attīšana ir samērā lēts un vienkāršs process, kas piešķir papildus ienākumus negodīgiem automašīnu tirgotājiem.
Kā rāda pētījums, iegādājoties lietotu auto, būtiski ir pārbaudīt automašīnas nobraukumu, īpaši vecākiem transportlīdzekļiem. Patreiz populārākie modeļi sagrozīšanai tika ražoti laikā no 2006. līdz 2016. gadam. Tomēr auto eksperts uzsver, ka pastāv saistība starp krāpšanas iespējamību un auto klasi.
Lai arī visbiežāk sagrozīta nobraukuma automobiļu saraksts sastāv galvenokārt no augstākās klases automobiļiem, taču ir arī daži ekonomiskās klases modeļi, tiesa gan šo modeļu īpatsvars starp automobiļiem ar sagrozītu nobraukumu ir mazāks. "Subaru", "Ford" un "Volkswagen" automobiļi pieder pie tādas pašas vecuma grupas kā augstākās klases auto. Piecus līdz 15 gadus vecas automašīnas, visticamāk, būs ar sagrozītu nobraukumu.
"Ford Mustang" ir jaunākais modelis šajā sarakstā. Topošajiem muskuļotā Mustang sestās paaudzes īpašniekiem vajadzētu pievērst īpašu uzmanību, tiešsaistē pārbaudot vēsturiskos nobraukuma datus. 2006. gada "BMW M5", 2007. gada BMW 5. sērijas un "BMW X5" īpašniekiem arī būtu jāizpēta, vai viņu automašīnai ir patiess nobraukums.
Buzels skaidro, ka jaunākajiem modeļiem var būt mazliet grūtāk mainīt odometra rādījumus. Jaunākiem automobiļiem ir arī mazāka iespēja tikt pie sagrozīta nobraukuma, jo to nobraukums pats par sevi nav sevišķi liels.
"Nav jēgas attīt odometru automašīnai ar nobrauktiem, teiksim, 50 000 vai 80 000 kilometriem, bet pircējiem tik un tā ir vērts pārbaudīt, vai šie odometra rādījumi ir patiesi vai nē," norāda eksperts.
Lielākā daļa auto modeļu ar sagrozītu nobraukumu ir aprīkoti ar dīzeļdzinējiem. Buzels uzsver, ka tas tā bijis vienmēr: "Dīzeļdzinēja automobiļi ir paredzēti, lai veiktu lielākus attālumu, un tas nozīmē, ka šādas mašīnas ir vairāk pakļautas krāpšanai ar nobraukumu. Tomēr nākotnē situācija var mainīties, jo dīzeļauto pārdošanas apjomi samazinās."
"Ja mēs paskatāmies uz skaitļiem, mēs skaidri redzam, ka parasti līdz pat 80 vai 90 procentiem modeļu ar sagrozītu nobraukumu ir aprīkoti ar dīzeļdzinējiem. Piemēram, "VW Phaeton": no 10 sagrozītajiem modeļiem deviņi bija aprīkoti ar dīzeļdzinējiem un tikai viens – ar benzīna motoru," skaidro Buzels.
Sagrozīto benzīna un dīzeļdzinēju BMW 6. sērijas automobiļu grupas ir gandrīz identiskas, taču tas ir tāpēc, ka šim auto benzīna versijas ir daudz populārākas. Dažos gadījumos dažiem modeļiem nemaz nav dīzeļdzinēju. Piemēram, benzīna dzinējs kā vienīgais variants ir "BMW M5" un "Ford Mustang" automašīnām.
Kompānija analizēja automašīnu vērtību ar sagrozītajiem nobraukumiem un konstatēja, ka 16,1 procentam no pēdējo 12 mēnešu laikā pārbaudītajiem transportlīdzekļiem ir veikts nobraukuma grozījums.
Ja ekonomiskās klases automašīnu pircēji ir pakļauti nedaudz zemākam briesmīgas jaunā īpašnieka pieredzes riskam, tad tie, kas iegādājas augstākās klases dīzeļus vecumā no pieciem līdz 15 gadiem, ir visvairāk pakļauti šādam riskam, jo tieši šā tipa transportlīdzeklis visbiežāk ir ar sagrozītu nobraukumu. Arī jaudīgajiem modeļiem notiek liela krāpšanās ar nobraukumiem, un, tādu iegūstot, un tiešsaistē nepārbaudot automašīnas vēsturi, var piedzīvot īstus finanšu murgus.