Tiesa, tas gan neliecina, ka situācija auto nozarē būtiski uzlabojusies. Pieaugums drīzāk skaidrojams ar īpaši zemo aktivitāti 2020. gada decembrī, kad liela daļa uzņēmumu nestrādāja un sabiedrība atradās pirmssvētku mājsēdē.
Kopumā gads ir bijis par 8% veiksmīgāks nekā iepriekšējais. Ir pārdoti par 6% varāk vieglo pasažieru auto un par 19% vairāk vieglā komerctransporta. 2021. gadā ir pārdoti 14 343 vieglie pasažieru auto (13 522 – 2020. gadā) un 2530 vieglā komerctransporta vienības (2120 – 2020. gadā).
Decembris nav nesis izmaiņas arī pārdotāko marku topā. Gadu kā līderi noslēdz "Toyota", kura ar 2804 automašīnām aizņem 16,6% tirgus. Spraigā cīņā ar 1908 auto un 11,3% tirgus daļas otro vietu saglabājis "Volkswagen", no kura par nieka 26 auto un 0,1% tirgus daļā atpaliek trešās vietas ieguvēja "Škoda".
Pēc pirmā trijnieka tālāk seko "Peugeot" ar 1137 auto un 6,7% un "Renault" ar 939 auto un 5,6%, kā arī "Kia" ar 785 auto un 4,7%.
Pie gada veiksminiekiem var pieminēt arī "Hyundai", kas ar 729 auto un 4,3% pakāpies par divām vietām TOP-10. Topu noslēdz "Nissan", BMW un "Dacia" ar attiecīgi 683 (4,0%), 582 (3,4%) un 568 (3,4%).
Elektroauto segmentā decembra topā līderis ir "Hyundai" ar 12 vienībām, tam seko VW ar 7, "Peugeot" ar 6 un "Mazda" ar 5 auto. Kopumā decembrī pārdoti 48 elektro auto, kas ir cienījami 4,2% no visiem decembrī pārdotajiem jaunajiem auto. 2021. gads Latvijas auto parku ir piepildījis ar 438 jauniem elektro auto, kas ir 3% no visiem vieglajiem pasažieru auto.
Tikmēr būtiski sabremzējies lietoto elektro auto imports. Iespējams, tas ir klusums pirms valsts atbalsta izraisītās importa vērtas. Decembrī importēti vien 35 lietoti elektro auto, kas ir 0,8% no visa lietoto auto importa. Līderi ir "Tesla" un BMW ar 7 auto, kam seko 6 "Hyundai" un 5 "Nissan". Kopumā 2021. gadā importēti 544 lietoti elektro auto.
Arī lietoto auto imports sekmīgi turpina aizpildīt jauno auto deficīta vakumu. Decembrī importēts par 19% vairāk lietoto auto, kā šajā mēnesī gadu iepriekš (4269 pret 3602). Arī kopējais gada pieaugums pret 2020. gadu ir 20%.
Vieglo auto problēmas nonākušas arī līdz smagā komerctransporta segmentam. Lai arī 2021. gads tam bijis ļoti veiksmīgs (93% pieaugums) decembris uzrāda 15% kritumu, kas ir satraucošs signāls pēc 13 mēnešu nepārtraukta kāpuma.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs komentē: "2021. gads bijis izaicinājums pilns gan ražotājiem, gan tirgotājiem, gan pircējiem. Visiem nācās pielāgoties "jaunajam normālajam" gan tajā, kas saistās ar auto piegādēm, gan klimata izaicinājumiem. Domāju, ka tas izdevās salīdzinoši veiksmīgi. Savukārt 2022. gads būs elektroauto izrāviena gads, kas daudziem ražotājiem piedāvā arī "restarta" iespējas. Jau šobrīd var novērot, ka šajā segmentā būtisku izrāvienu demonstrē atsevišķi ražotāji, kuri nebūt nebija pēdējo gadu favorīti iekšdedzes laikmetā. Tas tikai palielinās konkurenci un padarīs jaunās tehnoloģijas pieejamākas lielākai sabiedrības daļai. Tāpat ir būtiski turpināt un paplašināt VARAM uzsākto ekoloģisko auto atbalsta programmu, kas nebūt ne vienmēr nozīmē naudas došanu. Ir pietiekami daudz instrumentu, kuri var veicināt mūsu autoparka "zaļināšanu", kā, piemēram, nodokļu regulējums, kas Eiropā sevi ir pierādījis kā viens no efektīvākajiem instrumentiem klimata mērķu sasniegšanā."