ASV Kalifornijas štata prokuratūra izvirzījusi apsūdzību "Tesla Model S" īpašniekam par kriminālnozieguma pastrādāšanu – viņš 2019. gadā izraisīja traģisku ceļu satiksmes negadījumu, kurā bojā gāja divi cilvēki. Turklāt avārijas brīdī "Tesla" brauca autopilota režīmā – lai arī elektromobilis tajā spēj braukt pilnībā patstāvīgi, tomēr tik un tā pieprasa aktīvu autovadītāja uzmanību. Lai arī šī nav pirmā "Tesla" autopilota sistēmas izraisītā avārija ar traģiskām sekām, šis ir pirmais gadījums, kad tobrīd pie stūres sēdējušo apsūdz kriminālnoziegumā.
Ilgstošo izmeklēšanu izraisījušais ceļu satiksmes negadījums notika 2019. gada decembrī Losandželosas piepilsētā. Tobrīd 27 gadus vecais Kevins Džordžs Azizs Riads brauca ar savu melno "Tesla Model S" elektromobili ar aktivizētu autopilota sistēmu – tā ignorēja luksofora sarkano aizliedzošo signālu krustojumā ar lielceļu. Rezultātā elektromobilis sadūrās ar "Honda Civic", kā divi pasažieri gāja bojā.
Kalifornijas augstākā tiesa "Tesla" elektromobiļa īpašniekam izvirzīja divas apsūdzības nonāvēšanā aiz neuzmanības. Pašlaik apsūdzētais ir atbrīvots no apcietinājuma apmaiņā pret drošības naudu, bet izmeklēšana turpinās, vēsta aģentūra "Associated Press". Tāpat ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde (NHTSA) izmeklēšanā ir pierādījusi, ka avārijas brīdī autopilota sistēma bija aktivizēta.
"Tesla" elektromobiļu sistēmas "Autopilot" nosaukums vedina domāt par pilnīgu autonomiju, tomēr pēc savas būtības tā ir otrā līmeņa autopilota sistēma SAE skalā. Tas nozīmē, ka sistēma prot stūrēt, piebremzēt, mainīt braukšanas joslu uz lielceļa, tomēr autovadītājam ir pastāvīgi jāatrodas pie stūres un jābūt gatavam jebkurā brīdī pārņemt spēkrata vadību. Tomēr vairāki "Tesla" autovadītāji to ignorē, kas noved pie smagām avārijām.
NHTSA sākusi izmeklēšanu saistībā ar "Tesla Motors" izmantoto autonomās braukšanas sistēmu "Autopilot" pēc 11 ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši saistībā ar to, vēstīja aģentūra LETA. Senākais no šiem ceļu satiksmes negadījumiem noticis 2018. gadā.
"Tesla" dibinātājs Īlons Masks vairākkārt aizstāvējis "Autopilot" sistēmu, un uzņēmums skaidro, ka tās izmantošanai nepieciešama aktīva autovadītāja uzraudzība, taču kritiķi, tostarp Kongresā, saka, ka sistēmu iespējams viegli apmuļķot un aicina NHTSA rīkoties.
Žurnāla "Consumer Reports" eksperti video demonstrējuši, ka "Autopilot" iespējams apmuļķot, sistēmai ļaujot braukt ar automobili brīdī, kad neviens nesēž pie stūres. Līdzīgi video redzami arī platformā "Tik-Tok" un citos sociālajos medijos.
Tikmēr NHTSA izplatījusi atgādinājumu sabiedrībai, ka neviens šobrīd tirgošanā pieejamais automobilis nespēj braukt pilnībā patstāvīgi pa koplietošanas ceļiem.