Foto: Shutterstock
Elektromobiļu tirgus piedzīvo īstu bumu. Ja agrāk elektriskos modeļus piedāvāja tikai daži zīmoli, un tie drīzāk bija nišas produkti, ko iegādājās entuziasti, tad šobrīd elektriskie auto ir atrodami katra ražotāja piedāvājumā.

Par to, ka izvēle mūsdienās ir krietni plašāka, liecina arī tas, ka jauna automobiļa pircējam vairs nav jāakceptē ar dizainu, virsbūves tipu vai praktiskumu saistīti kompromisi. Vairāki autoražotāji jau šobrīd gandrīz visus savus modeļus piedāvā gan ar iekšdedzes dzinēju, gan elektrisko piedziņu.

Tādējādi vienīgais būtiskais elektromobiļu trūkums pašlaik ir augstāka iegādes cena, ja salīdzina ar tradicionālajiem spēkratiem. Tiesa gan, šajā salīdzinājumā bieži vien netiek ņemts vērā, ka ilgtermiņā elektromobiļa ekspluatācijas izmaksas ir zemākas, tā kompensējot sākotnējo cenas starpību.

Aprēķinot pilna cikla izmaksas, jāņem vērā ne tikai cena

Jaunas automašīnas pirkšanas brīdī nevajadzētu vērtēt tikai iegādes cenu – vienreizēju summu vai ikmēneša līzinga maksājumu. Korektāk ir aplūkot kopējās ilgtermiņa izmaksas (Total Cost of Ownership jeb TCO), kurās ņemti vērā arī ar ekspluatāciju saistītie faktori, norāda Kārlis Mendziņš, uzlādes tīkla "Eleport" vadītājs.

"Aprēķinot TCO, formulā iekļaujamas visu veidu izmaksas. Viena no lielākajām, protams, būs enerģijas nesējs – degviela vai elektrība, taču nedrīkst aizmirst par tehniskajām apkopēm, apdrošināšanu un automašīnas garantijas perioda garumu," stāsta "Eleport" vadītājs.

Visvienkāršākais veids, kā salīdzināt elektriskā un iekšdedzes automobiļa ekspluatācijas izmaksas, ir aplūkot modeļus ar līdzvērtīgu aprīkojumu. Piemēram, "Peugeot" gadījumā tas ir ārkārtīgi vienkārši, jo lielākajai daļai franču ražotāja modeļu ir arī elektriskā versija. Proti, "Peugeot 2008" apvidnieku var iegādāties ne tikai ar benzīna vai dīzeļa dzinēju, bet arī versijā ar elektrisko piedziņu – "e-2008". Kurš no variantiem galu galā izrādīsies lētāks, ja līzinga periods ir pieci gadi un vidējais gada nobraukums 20 000 kilometru?

Skaitļi runā paši par sevi

Ja raugās uz iegādes cenu vien, izvēle neapšaubāmi nosveras par labu iekšdedzes auto. Vienāda aprīkojuma gadījumā par 130 ZS (96 kW) benzīna modeli jāmaksā 21 500 eiro, bet par 136 ZS (100 kW) elektromobili – 33 000 eiro, tātad starpība ir 11 500 eiro.

Šeit gan jāņem vērā, ka nu jau gandrīz visas Eiropas valstis veicina elektroauto iegādi, un daudzas bankas piedāvā izdevīgākus līzinga nosacījumus elektrificēto transportlīdzekļu iegādei.

"Sākot no 2022. gada, Latvijā ir pieejama elektromobiļa iegādes subsīdija 4500 eiro apmērā. Aprēķinot TCO, tā jāņem vērā, jo atbalsts kompensē ievērojamu daļu cenu starpības," teic Mendziņš.

Pat ņemot vērā subsīdiju, elektromobiļu iegādes cena joprojām saglabājas augstāka, taču, formulai pievienojot arī degvielas izmaksu komponenti, aprēķins atkal nosveras elektromobiļa virzienā.

130 ZS benzīna dzinēja vidējais patēriņš ir 5,9 l/100 km, kas nozīmē, ka piecu gadu laikā degvielai, maksājot 1,55 eiro par litru, būs nepieciešami gandrīz 9000 eiro. Savukārt elektriskā "e-2008" gadījumā enerģijas patēriņš lielā mērā ir atkarīgs no braukšanas stila, ārējiem faktoriem un elektroenerģijas cenas. Ja automašīnu uzlādē tikai mājās un pieņem, ka vidējā elektroenerģijas cena ir 20 eirocenti par kWh, piecu gadu laikā 100 000 km nobraukšana izmaksās aptuveni 1500 eiro. Finansiālais ietaupījums, salīdzinot ar benzīna versiju, tādējādi ir 7500 eiro.

"Aprēķinot "degvielas" izmaksas, elektromobilis vienmēr ir nepārprotams uzvarētājs, pat ja elektroenerģijas cenas paaugstinās," skaidro Mendziņš. "Vienlaikus jāpatur prātā arī vides saudzēšanas faktors, jo elektromobiļi nerada izmešus. Ja pienāks brīdis, kad automašīnu emisijas apliks ar ievērojamām nodevām, un ekspluatācijas nodoklis jau tagad saistīts ar CO2 izmešiem, TCO vēl vairāk nosvērsies par labu elektromobiļiem."

Piecu gadu laikā cenu atšķirība izzudīs

Aprēķinot pilna cikla izmaksas, tajās līdztekus iegādei vai līzingam un degvielas izmaksām jāiekļauj arī automašīnas uzturēšana un apdrošināšana. Tā kā elektromobiļiem ir ievērojami mazāk kustīgu detaļu, tiem nepieciešams arī mazāk apkopes darbu.

"Elektromobiļiem nav nepieciešama eļļas maiņa, un to bremzes, pateicoties rekuperācijas režīmam, kalpo ilgāk. Tehniskās apkopes un uzturēšanas ziņā elektromobiļi ir vismazākās rūpes paģērošie transportlīdzekļi, ko pašlaik var iegādāties," saka "Eleport" vadītājs.

Tas viss nozīmē, ka gada laikā uz uzturēšanas izmaksu rēķina var ietaupīt 500-1000 eiro. Lai gan šie ietaupījumi katru gadu var nebūt tik lieli, ilgtermiņā tiek izslēgta dārgā un sarežģītā apkope, kas neizbēgami nepieciešama iekšdedzes dzinējiem.

Lai gan elektriskajiem transportlīdzekļiem tehniskās apkopes jau tagad ir lētākas, to cenas dēļ apdrošināšana vēl kādu laiku saglabāsies dārgāka. "Elektrisko automobiļu proporcionāli ir mazāk, taču, pakāpeniski iegūstot aizvien vairāk informācijas un arī krītoties to cenām, samazināsies arī maksa par apdrošināšanu," prognozē Mendziņš.

Tādējādi var secināt –, ja elektromobilis nopirkts, izmantojot subsīdiju, kopējās izmaksas piecu gadu periodā praktiski izlīdzināsies, bet, ja subsīdijas nav pieejamas, atšķirība tikpat ilgā periodā būs 2000-3000 eiro. Piedevām, ja ir iespēja izmantot līzinga piedāvājumu, kas paredzēts videi saudzīgāka transporta iegādei, var ietaupīt vēl 500-1000 eiro.

"Šādos TCO salīdzinājumos jāpatur prātā arī atlikusī vērtība. Tirgū jau vairākus gadus redzams, ka modernie elektromobiļi vērtību saglabā labāk nekā līdzīgi iekšdedzes spēkrati," piebilst "Eleport" vadītājs. "Tas nozīmē, ka patīkamāku, modernāku, videi draudzīgāku braukšanas pieredzi iespējams gūt, nemaksājot vairāk, bet tajos gadījumos, kad cenu atšķirība saglabājas, tā būs investīcija, kas vienā vai citā veidā atmaksāsies."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!