Norakstīti auto uz Latvijas ceļiem nav nekāds jaunums. Taču arī pats jēdziens "norakstīts auto" ne vienmēr nozīmē, ka tas ir Frankenšteina cienīgs piemērs un sametināts no diviem automobiļiem kopā, taču tie viennozīmīgi paceļ sarkanos karogus uz kopējā drošības fona. Saskaņā ar "autoDNA" datiem par Latvijas lietotu auto tirgu 2021. gadā uz Latvijas ceļiem nonāca vairāk nekā 2100 norakstītu automobiļu.
Norakstīto automobiļu vidējā bojājumu summa sasniedz 13 000 eiro un nereti vēlāk ir atrodami sludinājumu portālos līdzās tādiem, kas nav bijuši norakstīti. Attiecīgi rodas jautājums – vai auto pēc tam, kad tas tika norakstīts, ir gana labi saremontēts? Atbilde ir jāmeklē pašam, jo neviens auto pārdevējs to nevēlēsies atzīt.
Vislielākā iespējamība "uzrauties" uz norakstītu auto ir, iegādājoties BMW 5. sērijas automobili, liecina "autoDNA" apkopotie dati. 2021. gadā 6,65% no visiem ievestajiem un reģistrētajiem BMW 5. sērijas spēkratiem iepriekš bija norakstīti.
Šiem 5. sērijas BMW automobiļiem apdrošinātāji bija aprēķinājuši vidējo bojājumu summu 6 500 eiro robežās. Savukārt vidējā cena 5. sērijas BMW spēkratam Latvijas sludinājumu portālā ir 9 385 eiro. Starp "Audi" markas spēkratiem teju vienlīdzīgās pozīcijās ieņem "A4" un "A6" modeļi ar attiecīgi 3,82% un 3,69% iespējamību, ka tas ir iepriekš norakstīts.
"Premium" automobiļu gadījumā zaudējumu apmērs ir mērāms vairākos tūkstošos eiro, kas ne vienmēr nozīmē, ka tie nav braucami. Bieži vien auto ir "ekonomiski norakstīts". Tas nozīmē, ka apdrošinātājs ir aprēķinājis remonta izmaksas, lai to atgrieztu iepriekšējā stāvoklī un secinājis, ka šādām remonta izmaksām nav ekonomiska pamatojuma.
Piemēram, ja jauni LED lukturi vien var izmaksāt vairākus tūkstošus eiro, kas veido lielu daļu remonta izmaksu. Turklāt apdrošinātāji ievēro auto ražotāju noteiktos standartus. Ja kaut ko no tā nevar īstenot, tad auto ir jānoraksta. Tas, protams, neattur auto pārpircējus ar čaklām rokām un sirdsapziņas trūkumu.
Nereti ir bijuši gadījumi, kad automobiļiem nav ielikti gaisa spilveni, dažādi sensori un cita elektronika. Galvenais ir savest vizuāli labā stāvoklī. Te arī rodas bīstamie gadījumi, par kuriem šad un tad nākas dzirdēt ziņās.
Apdrošinātājs auto remonta izmaksas vērtē no sava skatu punkta. Tas nozīmē, ka Vācijas apdrošinātājam būs cita izmaksu tāme nekā, piemēram, apdrošinātājam no Latvijas. Pirmkārt jau tāpēc, ka mainās viena svarīga izmaksu pozīcija – auto mehāniķa darba samaksa.
Līdz ar to, ja auto ir ekonomiski norakstīts Vācijā, tas nenozīmē, ka to nevar ekonomiski lētāk salabot citā valstī, ievērojot visus ražotāja standartus un nosacījumus. Protams, ka tie ir reti izņēmumi, taču tas ir iespējams.
Ir vērts atzīmēt, ka, ņemot vērā to, cik sarežģītas ir kļuvušas automašīnas un cik ļoti ir pieaugušas cenas, nav nepieciešama milzīga sadursme, lai automašīna kvalificētos "ekonomiski norakstīta". Tāpēc kopējie zaudējumi atskaitē izklausās biedējoši, taču patiesībā tas nenozīmē, ka konkrēts transportlīdzeklis ir nelabojams vraks.
Ja zināt, ka auto ir bijis norakstīts, tad pievērsiet sevišķu uzmanību avārijas vietai un noteikti aizbrauciet uz oficiālo servisu, kur pieredzējuši un zinoši mehāniķi novērtēs automobilim veikto remontu. Tikai sertificēti auto servisi zinās auto ražotāja noteiktos standartus un spēs objektīvi novērtēt veiktā remonta kvalitāti.