Jāņem arī vērā, ka, izvēloties savam elektrotauto neatbilstošas riepas, mainās tā vadāmība, stabilitāte, noturība līkumos, veicot sānkustības, daļēji nākas upurēt arī komfortu, kā arī neparedzētās slodzes dēļ tās dilst pastiprināti.
"Jāatzīst, ka daudzi riepu ražotāji ir salīdzinoši maz testējuši elektroauto riepas, un tās vēl tikai izstrādā, tāpēc piedāvājums nav ļoti liels. Taču ir jau skaidri vairāki aspekti, kas noteikti būtu jāņem vērā, iegādājoties jaunas riepas savam elektromobilim," stāsta Liekne.
Šobrīd tirgū pieejamo elektroauto riepu izmēri nereti ir specifiski un lielākoties tādus piedāvā tikai "premium" klases riepu ražotāji, kas nozīmē, ka to iegādes izmaksas elektrisko dzelzs rumaku īpašniekiem būs augstākas.
"Ne visi ražotāji piedāvā produktu ar atbilstošu homologāciju – riepas, kas paredzētas konkrētam automašīnas modelim," pauž Liekne.
Riepas veido 30% no transportlīdzekļa enerģijas patēriņa. Galvenais mērķis, ko vēlas sasniegt elektroauto riepu ražotāji, ir samazināt auto rites pretestību, lai būtu iespējams nobraukt maksimāli lielu attālumu ar vienu uzlādi, taču tajā pašā laikā ir jāņem vērā arī dažādi citi būtiski aspekti.
Jo lielāks auto svars, jo lielāka slodze riepām
Viens no galvenajiem faktoriem, kas ir jāizvērtē, iegādājoties elektroauto riepas, ir spēkrata svars. Elektrisko automobiļu galvenā komponente – akumulators – transportlīdzekli padara smagāku par tā iekšdedzes dzinēja brāļiem.
Pēc Lieknes vārdiem, elektroauto riepām konstruktīvi ir citādāka uzbūve – tām ir pastiprinātas kordu daļas, kas nozīmē, ka to celtspēja jeb svara izturība ir augstāka. Ražotāji nostiprina riepu sānu malas, lai tās varētu tikt galā ar šo papildu svaru.
"Ir tādi elektriskie auto, kuriem izmēra ziņā der iekšdedzes dzinēju auto riepas, bet nodiluma atšķirība tādā gadījumā var sasniegt pat 30%," uzsver Liekne. Tāpat noteikti jāņem vērā, ka riepu mūžu ietekmē arī elektromotoru spēja strauji sasniegt lielu griezes momentu.
Balanss starp rites pretestību, saķeri un radīto troksni
Elektrisko dzelzs rumaku riepām ir būtiski nodrošināt maksimāli mazu rites pretestību, labu saķeri ar segumu un liela ietekme ir arī to radītajam troksnim, jo tas ietekmē braukšanas komfortu. Tā kā elektromotors darbojas ļoti klusi, auto salonā to var dzirdēt daudz izteiktāk.
Ņemot vērā elektroauto ražotāju vēlmi maksimāli palielināt attālumu, ko iespējams nobraukt ar vienu uzlādi, vairākiem auto modeļiem ir izvēlētas šaurākas riepas ar lielu diametru, lai samazinātu radīto rites pretestību. Piemēram, vienam no Latvijā populārākajiem elektroauto modeļiem "BMW i3" standarta riepu izmēri ir 155/70 R19, bet ir iespējams izvēlēties arī 155/60 R20 izmēra riepas.
Kvalitatīvas riepas – īsāks bremzēšanas ceļš
Kvalitatīvas un sezonai atbilstošas riepas garantē arī labāku drošību uz ceļa. Pētījumi rāda, ka augstākās klases riepas nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu.
"Izvēloties zemākas klases riepas, saķere uz slapja ceļa būs sliktāka un bremzēšanas ceļš var pagarināties pat par 18 metriem. Piemēram, ja protektora dziļums ir astoņi milimetri, apstāšanās ceļš, braucot ar 80 km/h, būs 25,9 metri, taču, ja tas ir vien 1,6 milimetri, tad bremzēšanas ceļš būs jau 39,5 metri," uzsver Liekne.
Braukšanas stils ir svarīga riepu ilgmūžības atslēga jebkuram auto
Nepietiek vien ar kvalitatīvām un piemērotām riepām, lai nodrošinātu maksimālu to efektivitāti un mūža garumu. Tāpat kā iekšdedzes dzinēju auto, arī elektroauto riepas būtiski ietekmē braukšanas stils.
"Ja autobraucējs regulāri strauji uzsāk braukšanu un arī strauji bremzē, riepas nodils daudz īsākā laikā. Braucot vienmērīgi, tas nenotiks tik ātri. Atrodoties uz ceļa, protams, vienmēr ir jāņem vērā arī tā stāvoklis un seguma veids," tā Liekne.
Izvērtējot riepu cenu, izdevīgāk salīdzināt izmaksas vienam kilometram
"Auto īpašnieks, dodoties iegādāties jaunas riepas, lielāko uzmanību parasti pievērš uzreiz redzamajai cenai. Taču arī privāto transportlīdzekļu vadītāji var mācīties no komerctransporta īpašniekiem, kuri, pērkot riepas, to izdevīgumu vērtē pēc izmaksām uz vienu kilometru. Arī privātpersonas parasti zina, cik aptuveni kilometrus gadā nobrauc, tāpēc var izmantot šo aprēķina metodi," skaidro "Inter Cars Latvija" eksperts.
Liekne arī atgādināja, ka nereti, izvēloties šķietami dārgāku produktu, izmaksas uz vienu kilometru ir mazākas, jo riepas dzīves cikls ir daudz garāks.
Visbiežāk piemērotākās riepas ir tās, ko jau sākotnēji ir izvēlējies automašīnas ražotājs. Elektroautomobiļu gadījumā tās vēl jo vairāk ir īpaši pielāgotas automašīnas īpatnībām un vajadzībām, lai nodrošinātu maksimālu brauciena efektivitāti un drošību.