"Žuračka" – tā mīļi savu drifta auto BMW 3. sērijas "Coupe" (E36) dēvē viena no retajām Latvijas autosportistēm Ketija Birzule, kura piesaista acu skatienus ne tikai sacīkšu trasē. Jau šajā nedēļas nogalē – no 29. aprīļa līdz 1. maijam – Ketiju un citus drifterus varēs satikt izstādē "Auto 2022" Ķīpsalā.
Izstādes organizatori aicinājuši pozitīvo un smaidīgo autosportisti uz sarunu, lai noskaidrotu Ketijas nākotnes plānus un vai viegli būt sievietei driftā.
Ketijai Birzulei ir 23 gadi un viņa studē aviācijas transporta jomā. Ar azartu darbojas savā un drauga auto darbnīcā "BnD Performance" un ikdienā audzina meitiņu. Viens no Ketijas sapņu auto ir "Audi A8".
– Daudzi tevi pazīst kā izcilu burātāju, bet šoreiz intervija par autosportu. Pastāsti, kā ir būt sievietei drifterei?
– Aizraujoši! Protams, ir daudz uzmanības un vairāk acu skatienu, jo sieviete pie stūres nav ļoti bieži sastopama parādība autosportā. Arī bērni vairāk ievēro. Ir daudzi, kas uz to skatās labvēlīgi un ar prieku, bet ir arī tādi, kas vēl joprojām uzskata, ka sieviete un autosports nav savienojamas lietas. Ja runājam tieši par autosportu Latvijā, tad jāatzīst, ka vairums drifteru mani uztver kā jebkuru citu sportistu. Un bieži vien nāk palīgā ar padomiem un ieteikumiem.
– Pilnīgi noteikti!
– Cik daudz vari "izspiest'' ar savu autosporta vāģi?
– Varu izspiest visu, tikai jautājums – cik ļoti tas padosies. Bet, ja tu jautā par jaudu, tad es precīzi nezinu, cik tieši Žuračkai ir zirgspēku. Taču zinu, ka pilnīgi pietiekami. Protams, varbūt dažkārt prasītos vairāk, bet līdz tam ir jātiek. Sportistam un auto, manuprāt, ir jāaug kopā – jātrenējas un jācīnās, un tad arī auto var būvēt jaudīgāku. Lai savaldītu un pārvaldītu automašīnas jaudu, ir nepieciešamas prasmes un pieredze.
– Latvijā ir daudz sieviešu drifteru?
– Diemžēl nē. Iepriekšējās divās sezonās biju vienīgā sieviete, kas piedalījās sacensībās. Dažkārt ir vēl kādas, kas brauc treniņos, bet nepiedalās sacensībās. Bet noteikti ceru, ka parādīsies vairāk meiteņu.
– Kā sākās aizraušanās ar driftu?
– Viss sākās ar pirmo nopirkto aizmugures piedziņas auto. Iepriekš lielākoties biju braukusi ar priekšpiedziņas auto. Šis man bija kas jauns un nezināms. Pamēģināju, ko tad nozīmē "iemest slīpi", un tad jau viss palēnām sākās. Aizbraucu uz pirmo oficiālo treniņu un īsti nezināju neko. Braucu ar auto, kuram bija uzstādīta hidrauliskā rokasbremze, bet nemācēju to izmantot. Labi, ka džeki treniņā nāca palīgā un pamācīja, kā tad ir jādara. Tā pakāpeniski daudz ko iemācījos.
– Vai autosportā jāzina fizika – cēlējspēks, pretestība, ātrums?
– Nav obligāti, bet tas noteikti ir ļoti noderīgi. Tas palīdz saprast drifta principus un to, kā auto trasē pārvietojas.
– Tu mācies aviācijas transportu. Tā arī nav standarta izvēle sievietei.
– Izvēlējos, jo šķita interesanti. Viss pārējais bija pašsaprotams un vienkāršs. Man patīk sarežģītas lietas. Vēl joprojām studēju aviācijas transportu, un ir aizraujoši.
– Uz Tava auto ir numurs #43. Vai tam ir kāda īpaša nozīme?
– Savas debijas sezonas noslēguma posmā kvalifikācijā dabūju 43 punktus. Tie bija mani pirmie punkti. Tad nu likās, ka tas ir diezgan zīmīgs cipars, tāpēc izvēlējos to kā starta numuru. Sakritība vai nē, bet arī vienai no lielākajām autosporta leģendām Kenam Blokam starta numurs ir 43.
– Cik bieži un kur ikdienā trenējies?
– Sezonas laikā trenējos reizi nedēļā. Galvenokārt Biķernieku trasē vai sporta kompleksā "333". Nesezonas laikā ar treniņiem ir sarežģītāk. Ziemā negribas braukt ar sezonas trases auto. Tas tikai nozīmē, ka būtu nepieciešams vēl viens auto. Taču otra trases auto man vēl nav. Nesezonā vairāk trenēju fizisko un psiholoģisko sagatavotību.
– Tavs vīrs nodarbojas ar auto pārveidošanu. Cik tev tas ir interesanti un saistoši?
– Vēl gan ar Dāvi neesam precējušies, tas ir procesā. (Sirsnīgi pasmaida.) Bet auto skrūvēšana man šķiet aizraujoša! Viss sākās, kad brīvdienās un naktīs abi kopā skrūvējām auto – katrs savu. Dāvis ar to nodarbojas ikdienā, un viņam tas ļoti labi padodas. Viņam ir nestandarta domāšana. Viņš spēj saskatīt gaismu, kur tās nav. Viņš saka tā: "Nav detaļu, ko nevar uzlikt. Ir jāmāk tās uzlikt." Mums pašiem ir sava darbnīca "BnD Performance". Tur šobrīd ieguldām līdzekļus, lai pilnvērtīgi būvētu un pārbūvētu gan sporta, gan ielas automašīnas. Dāvis ir mana trases auto "BMW E36 Coupe" galvenais tehniskais cilvēks. Viņš to pārzina līdz pēdējam sīkumam. Jāatklāj, ka mums vēl ir pāris projekta auto, bet tie pagaidām neiet tik ātri uz priekšu. Šobrīd svarīgāka ir "BnD Performance" attīstība un jauni klienti.
– Kur tevi varēs satikt izstādē "Auto 2022"?
– Visu "BnD" drifta komandu varēs satikt "Auto Exotica". Būs gan mūsu komandas braucēji, gan viņu auto. Neizpaliks arī pārsteigumi mazākajiem apmeklētājiem. Noteikti nāc iečekot!
– Ar kādu mērķi piedalies izstādē?
– Izstādē piedalāmies ar mērķi parādīt, ka var pastāvēt autosporta komanda ar ģimeniskām vērtībām. Mēs neesam tikai kolēģi, kas brauc "zem viena nosaukuma". Mēs esam draugi, kas viens otru atbalsta. Tāds ir "BnD" princips! Mazs vai liels, jauns vai vecs – braucējs ir braucējs, katram ir iespēja sevi pierādīt.
– Vai ir bijušas situācijas, kad par auto zini vairāk nekā stiprais dzimums?
– Tā ir gadījies! Visbiežāk vīriešiem ir vienkārši izbrīns, ka zinu un saprotu tehniskās lietas un nebaidos sasmērēties. Gandrīz vienmēr, kad ieeju garāžā, man gadās sasmērēt seju. Es pat varu neko nedarīt, bet seja man tāpat būs netīra. (Smejas.)
– Kurā pasaules trasē gribētu startēt?
– Noteikti kādā no Japānas trasēm. Japāna ir drifta dzimtene, un tur var sastapt daudz neparastus auto.
– Kādi ir nākotnes sapņi?
– Viens no autosporta sapņiem ir tikt "Street" klases TOP-3. (Aizdomājas.) Nezinu, vai to var dēvēt par sapni, drīzāk tas ir mērķis.