Mūsdienu auto būtībā ir kā viedtālrunis, tikai uz riteņiem. Taču tādā gadījumā autobraucēji pamatoti varētu jautāt: ja reiz auto ir kā tālruņi, kāpēc ražotāji nopūlas izstrādāt savu operētājsistēmu, nevis izmanto "Google" vai "Apple" programmatūru? Izrādās, viss nav tik vienkārši.
Nevar arī teikt, ka autoražotāji nemaz neizmanto "Google Android" vai "Apple iOS", jo visos jaunajos auto modeļos viedtālruni ir iespējams pieslēgt multimediju sistēmai, lai straumētu mūziku vai lietotu navigāciju, un to izmanto absolūti lielākā daļa braucēju.
Tomēr tas nenozīmē, ka automobiļu multimediju sistēmas pamatā ir lielās viedtālruņu platformas. Gluži otrādi: parasti auto ražotājiem ir veselas nodaļas, kas neatlaidīgi rada ekskluzīvas, tikai savām mašīnām domātas sistēmas. Turklāt daudzi uzņēmumi šim mērķim izmanto ne tikai savu darbinieku talantus, bet arī sadarbojas ar pazīstamiem industrijas smagsvariem, piemēram, "Continental" un "Bosch".
Rada savu identitāti
Pirmais iemesls, kāpēc kompānijas vēlas pašas veidot savu mašīnu "smadzenes", ir identitātes jautājums. Uzņēmumiem, kuri spēj radīt ko labu, ir daudz lielāka rīcības brīvība un iespēja klientiem piedāvāt kaut ko unikālu. Lai arī tas prasa lielus ieguldījumus, strādāt šādā veidā ir vieglāk nekā tad, ja savas vēlmes jāmēģina salāgot ar kāda cita uzņēmuma radīta produkta tehniskajām iespējām.
Izstrādājot risinājumus pašiem savās nodaļās, ražotāji ir brīvi izlemt, kādas fiziskās un skārienpogas piedāvāt vadītājiem un pasažieriem, kuru saskarnes daļu rādīt ekrānā, kuru izcelt kā momentā pieejamu un kuru izvietot kaut kur dziļāk. Vai – kā veidot piktogrammas, krāsas u.tml. Tas viss veido unikālu lietošanas pieredzi. Savukārt vadītājs, reiz iepazinis veiksmīgu risinājumu, to gribēs arī savā nākamajā auto.
To atzīst arī informācijas tehnoloģiju eksperts Džefs Makdafs, kas daudzus gadus nodarbojies ar mobilo lietotņu un programmatūras izstrādi uzņēmumiem "Inrix" un "Amazon". Viņš uzskata – ja cilvēks mašīnā redz "Apple iOS" vai "Android", viņš sevi un savu auto asociēs ar šiem zīmoliem, nevis ar konkrēto auto marku. Tāpēc autoražotāji velta daudz laika un enerģijas, lai veidotu unikālus braucamos, respektīvi – ar tādām iezīmēm, ko cilvēks atpazīst, pat neredzot logotipu. Un šo atpazīstamību veido arī ērta, intuitīva un ātra multimediju sistēma.
Piemēram, jaunajā "Peugeot 208" un tā krosovera versijā "2008" to nodrošina 3D instrumentu panelis, kā arī galveno funkciju vadība ar klavieru taustiņiem līdzīgām fiziskām pogām. Risinājuma unikalitāte un integrācija visos savos modeļos ļauj cilvēkam pārsēsties no viena "Peugeot" auto citā un bez problēmām lietot pazīstamu, ērtu un dizaina ziņā ekskluzīvu sistēmu.
Tāpat Džefs Makdafs atgādina kādu svarīgu faktu. Tā kā viedtālruņu lietotnes netiek izstrādātas, orientējoties tieši uz autobraucējiem, neviens nevar garantēt pietiekami augstu drošību to izmantošanas laikā.
Datu aizsardzība
Auto vēstures pārbaudes uzņēmuma "AutoDNA" vadītājs un auto eksperts Agris Dulevičs uzskata, ka multimediju sistēmu gadījumā jāņem vērā vairāki aspekti. "Kā mēs zinām, mašīnas mūžs ir nesalīdzināmi ilgāks kā viedierīcei, tāpēc multimediju sistēmai ir jāatbilst augstākiem standartiem. Mašīna ir pakļauta vibrācijai, lielām gaisa temperatūras svārstībām, mitrumam utt. Ražotājs kopā ar piegādātāju uzņemas atbildību par to, lai ierīce strādātu jebkuros apstākļos. Otrkārt, ļoti jutīgs jautājums ir personas datu aizsardzība. Lai darbotos modernie pakalpojumi – straumēšana, navigācija, satiksmes informācija, notiek nemitīga datu pārraide, un, ja datu apstrādes procesus kontrolē ražotājs, tie ir lielākā drošībā," skaidro Agris.
Viņš gan piebilst, ka ir vēl arī citi būtiski aspekti. Piemēram, ja mašīnā būtu "Android" – vai tas ļautu pilnvērtīgi sinhronizēt "Apple" produktus? Tādi ražotāji kā "Peugeot", BMW vai "Mercedes-Benz" iegulda milzīgus līdzekļus, lai panāktu multivides sistēmu savietojamību ar visdažādāko marku un modeļu viedierīcēm.
"Visbeidzot jāmin vēl kāds fakts. Auto ražotāji nevēlas kļūt atkarīgi no piegādātājiem un zaudēt teikšanu pār savu produkciju, jo tas radītu visdažādākos riskus. Tāpēc vienīgais variants ir radīt pašiem savu programmatūru," secina Agris.
Jāatbilst standartiem
Tehnoloģiju gigants "Continental", kas daudzus gadus multivides sistēmu izstrādē sadarbojas ar "Peugeot Group", arī uzsver, ka ir svarīgi ievērot standartus. "Continental" pārstāvis Johans Hībls skaidro, ka labai auto operētājsistēmai ne tikai jābūt viedai un jānodrošina pastāvīgs savienojums gan ar mobilo tīklu, gan ar mobilajām ierīcēm, bet arī jāgarantē atbilstība zināmam standartizācijas līmenim. Citiem vārdiem – mašīnās uzstādītajām sistēmām ir jābūt drošām cilvēkam pie stūres un stabili jāsniedz noteikta informācija. Piemēram, reāllaika brīdinājumi par satiksmi, laikapstākļiem un degvielas cenu. Turklāt, ja mašīnai ir iespējams pievienot viedierīci, auto ražotājs garantē, ka telefonsarunas būs drošas.
Johans Hībls atgādina, ka auto multivides sistēmas tiek koncentrētas uz cilvēka vajadzībām un ļauj autovadītājam kontrolēt funkcijas ar pogām uz stūresrata, pieskaroties skārienekrānam un ar balsi. Savukārt daudzi eksperti uzskata, ka lielās platformas nespēj nodrošināt šādu specifisku funkcionalitāti atbilstoši auto nozares standartiem.