Krievijas aviosabiedrības, tostarp valsts kontrolētais "Aeroflot", uzsācis savu lidmašīnu izjaukšanu, lai nodrošinātos ar detaļām, kuras vairs nevar iegādāties rietumvalstu noteikto sankciju dēļ pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā februārī, vēsta aģentūra "Reuters" uz avotu industrijā.
Šāds solis sperts pēc Krievijas valdības ieteikuma jūnijā, aviosabiedrībām ļaujot izmantot esošās lidmašīnas, lai nodrošinātu ar detaļām pārējos lidaparātus. Šāda pieeja ļaušot ārvalstīs ražotās lidmašīnas uzturēt vismaz līdz 2025. gadam.
"Reuters" rīcībā ir informācija par vismaz viena "Aeroflot" rīcībā esošā "Sukhoi Superjet 100" un "Airbus A350" izjaukšanu, turklāt otrais no tiem ir praktiski jauns. Turklāt praktiski viss Krievijas lidaparātu parks ir ar ārvalstīs ražotām lidmašīnām. Tāpat detaļas esot noņemtas no pāris "Boeing 737" un "Airbus A320".
Nedz Krievijas Transporta ministrija, nedz "Aeroflot" nekomentēja šīs ziņas "Reuters" aģentūrai.
Lai arī "Sukhoi Superjet" lidmašīnas tiek ražotas Krievijā, tās tiek izgatavotas pamatā no ārvalstu piegādātām detaļām. Vienam no lidsabiedrības "Sukhoi Superjet 100" tika izņemts motors, lai saremontētu citu šī modeļa lidaparātu.
"Tas ir tikai laika jautājums", kad Krievijā bāzētās lidmašīnas tiks kanibalizētas, norāda "Reuters" uzrunātais aviācijas eksperts. Jaunākās paaudzes lidaparātiem – "Airbus A320neo" un "A350", kā arī "Boeing 737 MAX un "787" – ir tehnoloģijas, kas ir pastāvīgi jāatjaunina.
Kad būs pagājis gads pēc sankciju ieviešanas, Krievijai būs grūtības uzturēt modernās lidmašīnas darba kārtībā, pat neskatoties uz valstī salīdzinoši attīstīto aviācijas industriju, uzskata "Reuters" eksperts. Turklāt glābiņš nebūšot arī Ķīna un Tuvie Austrumi, jo katra lidmašīnas detaļa ir numurēta un ja atklāsies, ka šīs valstis tās pārdevušas Krievijai, var izpelnīties rietumu sankcijas.
"Aeroflot" lidmašīnu parkā ir 180 vienības "Boeing" un "Airbus" lidaparātu, bet vēl 80 eksemplāros ir Krievijā ražotais "Sukhoi Superjet 100". Kā liecina "Flightradar24" datubāze, 50 lidmašīnas jeb 15% no "Aeroflot" parka kopš jūlija nav lidojušas. Turklāt trīs no septiņiem "Airbus A350", ieskaitot vienu praktiski jauno, kas jau izjaukts detaļās, nav ne reizi pacēlušies gaisā pēdējo aptuveni trīs mēnešu laikā.
Tieši ar "Airbus A350" un "Bombardier Q" sērijas lidaparātiem Krievijai būs vislielākais izaicinājums, jo šiem modeļiem apkopes pamatā nodrošina ārvalstīs. Kritiskākie mezgli, kam nepieciešama regulāra apkope, šīm lidmašīnām ir motori un elektronika.
"Aeroflot" – savulaik vienai no lielākajām lidsabiedrībām pasaulē – lidojumu skaits gada otrajā ceturksnī ir sarucis par 22% salīdzinājumā ar to pašu periodu pērn. Tas pamatā saistīts ar liegumu lidot uz Rietumvalstīm.