Foto: Shutterstock
Aprīkojot auto ar kruīza kontroli, ražotāji ne tikai cenšas pievienot tiem papildu vērtību, bet arī vēlas braukšanu padarīt komfortablāku un drošāku. Turklāt, tehnoloģijām pilnveidojoties, arvien lielāka kontrole pār braukšanas procesu tiek deleģēta pašai mašīnai.

Kruīza kontrole uztur autovadītāja iestatīto ātrumu bez akseleratora, bremzes un sajūga pedāļu nospiešanas. Vecākas modeļa paaudzes gadījumā ātrumu var mainīt ražotāja noteiktajā intervālā, ja brauc vismaz ar 30 km/h. Šādas sistēma ļauj vadītājam atpūsties garākos braucienos, jo kājas nav visu laiku jātur vienā pozīcijā. Lielākoties kruīza kontroles vadība ir ērti izvietota uz stūres rata vai tā statnes, un sistēma izslēdzas tiklīdz tiek nospiestas bremzes.

Kruīza kontrole, adaptīvā kruīza kontrole un adaptīvā kruīza kontrole ar "Stop&Go" funkciju – aptuveni tāda ir šīs tehnoloģijas evolūcija. Pirmā kruīza kontrole parādījās ASV vairāk nekā pirms 70 gadiem, tomēr populāras tās kļuvušas un būtiski pilnveidotas ir vien pēdējās desmitgadēs.

Pirmsākumos kruīza kontrole spēja tikai uzturēt sistēmas aktivizēšanas brīža ātrumu, bet jaunākajā paaudzē šī tehnoloģija jau var pārņemt ievērojamu daļu no vadītāja darba. Kruīza kontrole pakāpeniski kļūst arvien populārāka visu ražotāju modeļos. Tā pieejama gan mašīnās ar manuālo pārnesumkārbu, gan ar automātisko transmisiju un patīkami, ka šī tehnoloģija sastopama ne tikai luksusa modeļos.

Jaunajā "Citroën C4X" un tā elektriskajā dvīnī "ë-C4X", kas pasaulei tika prezentēts vasaras sākumā, adaptīvā kruīza kontrole ne tikai pielāgojas satiksmes plūsmai un uztur vadītāja izvēlēto attālumu līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim, bet ir aprīkota arī ar "Stop&Go" funkciju. Šī tehnoloģija spēj pati pilnībā apturēt mašīnu, izslēgt dzinēju, piemēram, apstājoties sastrēgumā, tad atkal iedarbināt un iekļauties plūsmā. Tas viss notiek, autovadītājam nepieskaroties nevienam pedālim.

Garākā distancē cilvēki kruīza kontroli izmanto visai bieži, taču nereti to aktivizē pat tad, ja jānobrauc tikai daži kilometri pilsētas apkārtnē. "Kruīza kontrole ir viena no svarīgākajām auto funkcijām, jo tā ievērojami atvieglo gan ikdienas braucienus, gan tālākus ceļojumus. Garākā maršrutā adaptīvā kruīza kontrole ļauj vadītājam vairāk atpūsties, tāpēc viņš tik ātri nenogurst," uzsver žurnāla "Profi Latvija" redaktors Guntars Pulss.

Lēciens uz priekšu

Liels solis uz priekšu kruīza kontroles attīstībā tika sperts, kad autobūvē sāka plaši izmantot lāzeru, radarus un dažādus sensorus. Tā tika radīta adaptīvā kruīza kontrole, kas, izvērtējot minēto ierīču informāciju, spēj noteikt citu satiksmes dalībnieku atrašanās vietu un pielāgot tiem savu ātrumu – piemēram, piebremzēt, tuvojoties citai mašīnai. Taču tehnoloģija ir attīstījusies, un tagad cilvēki paši var iestatīt, viņuprāt, drošu attālumu līdz priekšā braucošai mašīnai. Starp citu, izmantojot adaptīvo kruīza kontroli, attālums līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim mainās atkarībā no ātruma, tāpēc to mēra nevis metros, bet gan sekundēs.

Vēl modernākas sistēmas, kas iebūvētas, piemēram, tajā pašā "C4X", pašas var pilnībā apturēt mašīnu, ja apstājas priekšā braucošais transportlīdzeklis. To nodrošina adaptīvās kruīza kontroles sasaiste ar autonomo avārijas bremzēšanu, kas aktivizē bremzes, ja sensori fiksē sadursmes iespējamību. Šāda tehnoloģija spēj atpazīt ne tikai auto, bet arī velosipēdistus un gājējus, turklāt gan dienas laikā, gan naktī.

Brīdī, kad ražotāji sāka ieviest adaptīvās sistēmas, auto industrijā sākās kardinālas pārmaiņas. Tehnoloģijas ir kļuvušas par vadītāja papildu acīm un ievērojami atvieglo braucēja dzīvi.

"Ja priekšā ir šķērslis, mašīna samazina ātrumu. Ja priekšā braucošais transportlīdzeklis attālinās, ātrums tiek palielināts. Tagad šīs sistēmas ievēro noteiktu distanci, spēj novērtēt priekšā esošo ceļu un līkumus, kā arī prot izvēlēties atbilstošu pārnesumu. Daudzi jaunie modeļi ir aprīkoti ar ceļa zīmju atpazīšanu, kas darbojas kopā ar GPS. Savienojot šīs tehnoloģijas ar joslas asistentu, kā arī automātisko "Stop&Go", cilvēks var braukt arī bez stūrēšanas – mašīna pati samazinās ātrumu pirms asiem pagriezieniem, apļveida krustojumiem un iebraucot zemāka atļautā ātruma zonā. Pagaidām gan tas vēl nav legāli – vadītājiem joprojām ir jātur rokas uz stūres un jākoncentrējas uz satiksmi," piebilst autožurnālists Ingars Tenis.

Drošība pirmajā vietā

Lai gan kruīza kontroles galvenā funkcija ir atvieglot dzīvi, tā var palīdzēt arī samazināt degvielas patēriņu, padarot vienmērīgāku gan bremzēšanu, gan paātrināšanos. Tas ļauj uzturēt ekonomiski optimālu tempu. Tiesa, kalnainā apvidū šī sistēma var nebūt tik efektīva un nekādu ietaupījumu nesasniegt.

Tomēr viens no svarīgākajiem kruīza kontroles mērķiem ir drošība. "Šīs sistēmas uz šķēršļiem un apkārt notiekošo reaģē ātrāk nekā cilvēks. Un šis "ātrāk" var nozīmēt izglābtu dzīvību. Turklāt, ja maršruts ir garš un nogurdinošs un jābrauc pa neinteresantiem ceļiem, modernākās sistēmas ļauj vadītājam nedaudz atpūsties. Respektīvi – vajag retāk apstāties, lai izvingrinātu nogurušās kājas un muskuļus," rezumē Guntars Pulss.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!