Zagļu iekārotāko automobiļu lukturu "anti-TOP" virsotnē joprojām atrodams "Volvo" zīmola nosaukums, liecina Iekšlietu ministrijas Informācijas centra apkopotie dati par šī gada pirmajiem deviņiem mēnešiem. Kā tas nākas, ka "Volvo", kura zīmola viena no stiprajām šķautnēm ir drošība, auto lukturi gadiem ir garnadžiem tik tīkami un pieejami?
"Lai gan jaunākās paaudzes "Volvo" modeļu lukturiem šo problēmu vairs nevaram piedēvēt, tomēr tirgū un apritē sastopamie no 2006. līdz 2018. gadam ražotie "Volvo" diemžēl nevar lepoties ar drošiem lukturiem. Problēmas būtība, visticamāk, slēpjas auto konstruktoru vēlmē padarīt ērtāku spuldzīšu nomaiņu. Taču tikpat viegli, kā nomainīt spuldzīti, iespējams zaudēt arī pašu lukturi," skaidro "Autonams" drošības eksperts Rūdolfs Kalveits.
"Parasti auto zādzībās ir iesaistīti divi vai vairāk garnadži, kas luktura atvienošanu var paveikt 20 līdz 50 sekundēs. Ja īpašnieks nav parūpējies par sava transporta līdzekļa drošību un aizsardzību – nav pat skaņas un gaismas signalizācija, iespēja no rīta ieraudzīt savu "Volvo" bez lukturiem ir visai augsta," norāda drošības eksperts.
Tomēr ne tikai "Volvo" ieņemt zagtāko lukturu saraksta virsotni. Biežāk zagto gaismekļu vidū ir tādu auto zīmolu kā "Porsche" un BMW. "Autonams" drošības eksperts piebilst, ka ir noteiktu ražošanas gadu "Volkswagen Touareg" modeļi, kā arī "Audi", kam arīdzan lukturi izrādījušies viegli izskrūvējami.
Šī gada pirmajos deviņos mēnešos ir nozagti 303 "Volvo" lukturi, 111 "Porsche" starmeši, bet BMW un "Volkswagen" markas automobiļiem šādu zādzību skaits ir attiecīgi 47 un 34, bet pirmo piecinieku noslēdz "Audi" ar šogad 14 nozagtiem lukturiem, liecina Iekšlietu ministrijas apkopotā informācija.
"Visbiežāk zagtie lukturi starpniecības rezultātā nonāk auto detaļu veikalos un servisos, kas darbojas pilnīgi vai daļēji "ēnas zonā". Savā ziņā notiek lukturu aprite – vienus nozog, citus zagtos liek vietā," atklāj Kalveits.
Kā parūpēties par "Volvo" un citu auto lukturu drošību?
Eksperts iesaka trīs prioritāros drošības pasākumus. Pirmkārt, logu aizsargplēve. Lai atvērtu motora pārsegu un izņemtu lukturi, bieži vien nepieciešams iekļūt salonā. Vispopulārākais veids, kā iekļūt salonā, ir izsist stiklu. Stikla aizsargplēve ne tikai aizkavē, bet padara šo darbību gandrīz neiespējamu.
Otrkārt, skaņas un gaismas signalizācija. Lai arī kopš signāla atskanēšanas līdz īpašnieka vai citu aculiecinieku reaģēšanai var paiet laiks, ko prasmīgi garnadži arī izmanto, tomēr šāda veida brīdinājums var nobiedēt un aizkavēt zagli.
Treškārt, marķēšana – lukturu un citu detaļu. Marķēšana palīdz identificēt zagto lukturi. Ja arī lukturi pēc zādzības mēģinās pulēt, marķējuma vietā luktura stikla biezums būs ievērojami plānāks, var veidoties plaisas un acīgāks pircējs vai pārdevējs to pamanīs.
Ceturtkārt, lukturu un/vai motora pārsega bloķētāji. Šis aizsardzības veids pamatīgi paildzina zagšanas momentu, jo garnadzim ne tikai jāatver motora pārsegs tradicionāli ar darbību salonā, bet arī to sagaida "pārsteigums" – papildu sarežģījumi, darbošanās ar kuriem prasa laiku, papildu instrumentus un prasmes.
"Autonams" drošības eksperts norāda, ka vismaz viens no iepriekšminētajiem drošības pasākumiem padarīs automobili un tā lukturus aizsargātākus no zagļiem.