Arī šogad "Moller Auto" novēro, ka mazlietoto auto tirgus aizstāj jaunu auto tirgu, kas ir skaidrojams ar virkni izaicinājumu – izejvielu trūkumu, piemēram, mikroshēmu jeb pusvadītāju pieejamību, piegādes ķēžu traucējumiem, inflāciju un citiem. Visi šie apstākļi ietekmē ražošanas jaudas, kas aizkavē jaunu auto piegādes. Ja pircējs vēlas jaunu spēkratu noteiktā komplektācijā, to var nākties gaidīt vairākus mēnešus. Rezultātā pircēji bieži vien izvēlas mazlietotu auto jauna vietā, jo šīs automašīnas ir pieejamas uzreiz.
"Mazlietotu auto tirgus šobrīd zeļ. Jā, tirgū automašīnu pietiek, taču piesardzīgi raugāmies uz nākotni, jo tirdzniecībā vairs nenonāk tik daudz lietotu auto kā iepriekš. Redzam, ka šogad pirmo astoņu mēnešu laikā kopumā Baltijas mērogā jaunu automašīnu iegāde ir samazinājusies, taču Latvijā pieprasījums pēc tām ir stabils un saglabājies pērnā gada līmenī. Vienlaikus šī gada septembrī pieprasījums pēc jauniem auto "Moller Auto" dīleros visā Baltijā bija kāpis par 33%, salīdzinot ar identisku periodu pērn, kas varētu norādīt uz pakāpenisku tirgus atveseļošanos. Taču tas, vai tendence saglabāsies ilgtermiņā, būs atkarīgs no tādiem apstākļiem kā kara Ukrainā, inflācijas un energokrīzes attīstība," stāsta Izīda Gerkena, "Moller Auto" uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā.
Pašreiz visas nozares ir pakļautas globālajiem procesiem, un situācija varētu būt skaidrāka nākamā gada sākumā, kad bargā ziema un straujais cenu kāpums teju visās jomās būs veicis savas korekcijas gan iedzīvotāju pirktspējā, gan uzņēmumu spējā investēt.
"Moller Auto" dati liecina, ka gada pirmajos astoņos mēnešos 3,9% no visām uzņēmuma piegādātajām automašīnām ir bijušas elektroauto – pērn šajā pašā laika periodā tie bija 2,6%. Augušo tendenci apstiprina arī jaunākie publiski pieejamie CSDD dati – līdz 2022. gada 1. jūlijam uzskaitē ir 2939 elektromobiļi, un to skaits kopš šī gada sākuma audzis par 35%.
"Visā Eiropā pieprasījumu pēc elektroauto veicina degvielas cenu pieaugums, vēlme pievērsties zaļākam dzīvesveidam un, protams, inflācija kopumā. Energokrīze ir kāpinājusi elektrības izmaksas kā rezultātā daudzas mājsaimniecības uzstāda saules paneļus, tā rodot iespēju lētākai elekroenerģijai, ko var izmantot arī elekroauto uzlādei. Vienlaikus, iegādājoties elektroauto, persona saņem dažādas priekšrocības, piemēram, ir pieejams valsts atbalsts privātpersonām 4500 eiro apmērā, ir iespēja maksāt zemākus nodokļus, samazinātus izdevumus par tehnisko apkopi, bezmaksas autostāvvietu u.tml.," stāsta Gerkena.
Viņa papildina, ka, lai arī elektroauto skaits uz ceļiem aug, Latvijai vēl ir daudz mājasdarbu, lai veicinātu "zaļākas" mobilitātes attīstību. "Pirmkārt, mūsu valstij nepieciešams vairāk attīstīt elektroauto uzlādes infrastruktūru, tā veicinot šo transportlīdzekļu aktīvāku izmantošanu. Otrkārt, lielu Latvijas kopējā autoparka daļu veido uzņēmumu transportlīdzekļi, tāpēc, lai motivētu arī biznesa sektora pāreju uz elektromobilitāti, nepieciešams radīt valsts finansiāla atbalsta sistēmu arī uzņēmumiem līdzīgi kā tas ir, piemēram, Lietuvā. Tie ir tikai daži, taču nozīmīgi soļi, ko valsts mērogā iespējams darīt," secina Gerkena.