Foto: Publicitātes foto
Straujais tehniskās attīstības temps mudina autoražotājus meklēt jaunus veidus, kā padarīt piekļuvi jaunākajai programmatūrai ātrāku un ērtāku. Ražotājiem ir svarīgi, lai atjauninājumi tiktu uzstādi pēc iespējas drīz, savukārt automobiļi īpašniekiem ir svarīgs raits un vienkāršs process. Optimālākais un efektīvākais risinājums abu vēlmju sasniegšanai ir izrādījies attālinātā uzstādīšana.

Automobiļu tehnoloģiju progresu var salīdzināt ar viedtālruņiem – tiem ir kameras, kas ļauj uzņemt foto un video, bet to funkcionalitāti var paplašināt, uzstādot papildu lietotnes, kas ļauj rediģēt uzņemto materiālu vai izmantot kameru kā attāluma mērītāju.

Spēkratos iestrādātās kameras darbojas kopā ar avārijas bremzēšanas sistēmu vai, piemēram, kruīza kontroli, taču ražotāji, izmantojot programmatūru, var tās apveltīt ar papildu spējām – kamera var darboties arī kā videoreģistrators vai būt daļa no pretnozagšanas drošības sistēmas.

Parasti šādas funkcijas vispirms parādās dārgos modeļos, piemēram, "Tesla" elektromobiļos vai luksusa limuzīnos kā "Mercedes-Benz" S-klase vai "Audi A8". Tomēr attīstības temps ir tik straujš un programmatūras iespaids uz automobiļiem tik liels, ka tagad šīs funkcijas tiek ieviestas daudz plašāk.

Turklāt liela nozīme ir ne vien plašam tehnoloģiju klāstam, bet arī veidam, kā tās tiek nodotas autobraucējiem. Pašlaik strauju izplatību gūst attālinātā programmatūras atjaunināšana un papildu funkciju pieslēgšana. Lai tās darboties, pietiek ar to, ka automobilis ir pieslēgts internetam. Piemēram, jaunajam elektriskajam "Hyundai Ioniq 6" šāda attālinātās lejupielādēšanas funkcija būs iekļauta standarta aprīkojumā.

"Viedierīces un datori mūs jau ir pieradinājuši pie regulāriem atjauninājumiem, un es domāju, ka vairākumam lietotāju vairs neapšauba to nepieciešamību un lietderību," uzskata žurnāla "Profi Latvija" redaktors Guntars Pulss. "Ražotāji savus modeļus pilnveido pastāvīgi un uzlabojumus konstrukcijā ievieš, teiksim, divreiz gadā, tos pat īpaši neizziņojot. Taču programmatūras izstrādes temps ir straujāks un uzstādīšana tehniski vienkāršāka. Ieviešot attālināto atjaunināšanu, īpašniekiem vai potenciālajiem pircējiem vairs nav jāgaida modeļa dzīves cikla kārtējais solis – pusmūža modernizācija vai paaudžu maiņa – un jaunas funkcijas var iegūt esošajā auto. Piedevām jums nav jābrauc uz servisu, kur agrāk būtu jāizmanto speciāls aprīkojums."

Bet kā tad darbojas attālinātā programmatūras atjaunināšana? Vai auto lietotājam ir jāveic papildu darbības? Varbūt nepieciešamas īpašas zināšanas?

Var izdalīt divas kategorijas – informācijas un kritiskos atjauninājumus. Informācijas parasti attiecas uz kartēm un automašīnā instalētajām lietotnēm. Tie ir ikdienišķi atjauninājumi. Kritisko sistēmu atjauninājumi ietver jaunas programmatūras versijas dažādām drošības sistēmām, vadītāja palīgiem un automobiļa vadības sistēmām. Tie ir sarežģītāki, retāki un tiem ir daudz augstākas drošības prasības.

Visi ražotāja pārdotie automobiļi ir iekļauti reģistrā, no kura atjauninājumus var pasūtīt manuāli vai automātiski konkrētiem automobiļiem vai automobiļu grupai. Atjaunināšana var notikt automātiski vai ar autovadītāja piekrišanu, bet parasti automašīnas īpašniekam nekas īpašs nav jādara.

"Izņēmums var būt kritisko sistēmas atjauninājumu uzstādīšana. Piemēram, ja tas ir saistīts ar bremžu sistēmu, procesa laikā auto ir jāstāv uz vietas u.tml.," skaidro informācijas tehnoloģiju eksperts, "NordPass" biznesa un attīstības vadītājs Karolis Arbačiausks.

Viņš piebilst, ka attālinātie programmatūras atjauninājumi ir svarīgi ne tikai auto lietotāju ērtībai, bet arī kiberdrošībai.

"Automobiļu pieslēgšana internetam palielina uzlaušanas risku, taču hakeriem ir jābūt motivācijai to darīt. Teiksim, nebija lielas jēgas uzlauzt iekšdedzes spēkratu, ja hakerim nebija skaidrs, kā uzbrukumu "monetizēt". Taču tas mainās līdz ar elektrisko un jo īpaši autonomo auto parādīšanos. Faktiski elektromobiļi ir internetam pastāvīgi pieslēgti datori. Mēs tajos glabājam arvien vairāk hakeriem interesantu datu, kurus var pārdot tumšajā tīmeklī. Tā kā elektromobiļos lielāko daļu sistēmu vada ar elektriskiem signāliem, veiksmīgas ielaušanās gadījumā var būt iespējams pārņemt kontroli pār braucamo, un tas rada nopietnu apdraudējumu gan braucējiem, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Tāpēc ir tikt svarīgi uzstādīt atjauninājumus – daudzi satur atklāto vājo vietu labojumus," stāsta eksperts.

Attālinātos atjauninājumus var izmantot, lai uzstādītu vai iespējotu jaunas funkcijas. Piemēram, BMW nesen pieteica abonējamu sēdekļu apsildi kompānijas jaunākajos modeļos, izraisot veselu viedokļu vētru.

Kritiķi netaupīja skarbus vārdus, jo sēdekļu apsilde automobilim ir, bet to pieslēgt var tikai par papildu maksu. Līdzīga stratēģija parādīsies arī jaunajā "Hyundai Ioniq 6". Bet vai tiešām šī ideja ir peļama?

"Daži ražotāji, piemēram, BMW un "Tesla", testē attālināti aktivizējamu pakalpojumu komerciālo potenciālu – pircējam tiek pārdots automobilis ar pamata funkcionalitāti, bet vēlāk par papildu samaksu var attālināti pasūtīt jaunas iespējas, kas paaugstina komfortu vai atvieglo manevrēšanu. Tas ļauj ražotājiem daudz ātrāk laist tirgū jaunus modeļus – viņi var pārdot mašīnas ar pamata aprīkojumu, bet ekspluatācijas laikā izlaist jaunas komforta vai drošības funkcijas un uzstādīt tās attālināti," spriež Karolis Arbačiausks.

Arī Guntars Pulss saskata pozitīvas perspektīvas šāda papildu aprīkojuma aktivizēšanai. "Savā ziņā te nav nekā jauna. Arī līdzi šim automobiļiem mēdza būt elektronikas bloki ar pilnu funkciju klāstu, taču daļa funkciju nebija iespējota, jo pircējs nebija samaksājis par "papildu aprīkojumu". Galvenā atšķirība ir tāda, ka auto lietotājs tagad varēs papildu iespējas pieslēgt pats," skaidro "Profi Latvija" redaktors.

"Domāju, ka abonēšanas pakalpojumus noregulēs tirgus pieprasījums, un pagaidām mēs pat nevaram iztēloties visus iespējamos plusus un mīnusus. Katrā ziņā potenciāls ir liels, jo iespēja izmantot jaunāko programmatūru būtiski aizkavē automobiļa morālo novecošanos. Vai var paskatīties uz izmaksām. Teiksim, sēdekļu apsildes ierīkošana auto izgatavošanas procesā maksā vislētāk. Varbūt pirmajam īpašniekam tā nav nepieciešama, bet nākamajam, kurš dzīvo vēsākā klimatā, tā ļoti noder. Te var būt visdažādākie scenāriji," nākotnes iespējas iezīmē Guntars Pulss.

Skaidrs ir tas, ka tehnoloģiskais progress ir neapstādināms, tāpēc nākotnē automobiļu programmatūras attālināti atjauninājumi vai jaunu funkciju uzstādīšana un aktivizēšana kļūs par ikdienu. Tas būs aktuāli ne tikai dārgu luksusa spēkratu gadījumā, bet arī ekonomiskās klases modeļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!