Foto: Shutterstock
Jaunāko tehnoloģiju un sistēmu pārbagātības dēļ ar katru nākamo paaudzi no rūpnīcu konveijeriem noripo arvien sarežģītāki auto. No otras puses – pateicoties šīm inovācijām, automašīnas lietot kļūst arvien vienkāršāk. Ražotāji dara visu, lai autovadītāja prāts būtu noslogots pēc iespējas mazāk. Diemžēl pieredze liecina, ka lielākā daļa cilvēku nepamana šos pūliņus un neiedziļinās sava transportlīdzekļa aprīkojumā.

Uzskatāmi šie centieni ir redzami, aplūkojot braukšanas režīmus. Šo tehnoloģiju mērķis ir pavisam vienkāršs – auto smadzenēm vadītāja vietā jārēķina un jāizlemj, kā braukt pēc iespējas ekonomiskāk vai, gluži pretēji, sportiskāk, lai palīdzētu sarežģītos ceļa posmos un arī citās situācijās.

Iespējas var pārsteigt!

Katrs braukšanas režīms ir veidots tā, lai autovadītājam atliktu vien novērtēt ceļa stāvokli, satiksmes intensitāti un laikapstākļus un tad izvēlēties piemērotāko režīmu, aktivizējot to ekrānā, nospiežot pogu uz paneļa vai pagriežot sviru. Kad režīms ir iestatīts, pārējo darbu paveic auto. Tā dators aprēķina, cik liela jauda ir nepieciešama, lai brauktu pēc izvēlētajiem iestatījumiem, kā sadalīt griezes momentu riteņiem un ko izslēgt vai ieslēgt, lai brauktu ekonomiskāk.

Dažkārt tiek piedāvāti režīmi ar atmiņā paliekošiem nosaukumiem. Teiksim, tādam pikapam kā "Ford Ranger Raptor" ir "Baja" režīms, kas paredzēts bezceļiem. Aktivizējot to, vadītājam atliek tikai cieši turēt stūresratu un nospiest akseleratora pedāli, un mašīna demonstrēs, kā tā pārvar visdažādākās neceļu grūtības. Savukārt dažiem "Tesla" modeļiem ir "Ludicrous" režīms, kas izstrādāts īpaši lielam ātrumam. Greznākajiem "premium" segmenta pārstāvjiem ir vēl smalkāki režīmi: piemēram, braukšanai pa sniegu, dubļiem, smiltīm vai akmeņiem.

Izmantojot lētākus elektrības tarifus vai mājā uzstādot saules paneļus un pēc iespējas vairāk braucot ar elektrību, var ietaupīt vērā ņemamu naudas summu, jo nebūs tēriņu par degvielu. Piemēram, no elektrotīkla lādējamam hibrīdam "Citroën C5 X" ir gan elektromotors, gan iekšdedzes dzinējs, gan arī akumulators, kas ļauj nobraukt līdz 55 km tikai ar elektrību. Šādi skaitļi nozīmē, ka pat tad, ja dzīvojat privātmājā pilsētas nomalē, akumulatorā, visticamāk, pietiks enerģijas visas dienas braucieniem. Atliek tikai izvēlēties pareizo braukšanas režīmu.

Mašīna režīmu var izvēlēties arī cilvēka vietā

Nereti blakus braukšanas režīmu nosaukumiem ir redzams arī uzraksts "Auto". Izvēloties to, dators izvērtēs sensoru un radaru signālus un pats noteiks labāko režīmu. Piemēram, ja vismaz viens ritenis kaut kur uz slidena ceļa zaudēs saķeri un izslīdēs, mašīna nekavējoties pārslēgsies uz pilnpiedziņu vai, izanalizējusi vairāk datu, aktivizēs režīmu, kas paredzēts braukšanai pa sniegotu virsmu.

Tomēr ne visos modeļos ir automātiskais režīms. Piemēram, iepriekš minētais "C5 X" ir "plug-in" hibrīds, un šajā gadījumā "Auto" režīma funkciju savā ziņā pilda "Hybrid" režīms. Tas ir orientēts uz maksimālu efektivitāti, tāpēc atkarībā no vadītāja vajadzībām dators ļauj darboties gan elektriskajam, gan iekšdedzes dzinējam. Ja autovadītājs brauc vienmērīgi un konsekventi, tad darbojas tikai elektromotors, ļaujot ietaupīt degvielu. Kad akumulators ir izlādējies, darbojas iekšdedzes dzinējs, tādējādi palielinot nobraucamo attālumu. Ja ir nepieciešama lielāka jauda, abi motori var saslēgties tandēmā un darboties vienlaicīgi.

Komforta režīms pret sporta režīmu

Pastāv divu tipu vadītāji ar krasi atšķirīgiem braukšanas stiliem. Vieni vienmēr izvēlas "Comfort" jeb komfortablu braukšanu, citi dod priekšroku sportiskākai sajūtai un, kad vien var, aktivizē "Sport" režīmu. Jāņem gan vērā tas, ka pat tad, ja auto ir šie režīmi, bet nav adaptīvās vai aktīvās balstiekārtas, diezin vai jūs patiešām sajutīsiet būtiskas atšķirības.

Teiksim, "Comfort" režīms nozīmē, ka braukšana kļūs līgana, mierīga, viss notiks daudz vienmērīgāk un graciozāk nekā kādā citā režīmā. Būtiska loma šeit ir balstiekārtai. Braucot ar aktivizētu "Comfort" opciju, tiek amortizēti triecieni un pasažieri nejūt bedres un citus nelīdzenumus. Bieži vien šajā režīmā mašīna brauc daudz plūdenāk – it kā peldētu pa ceļu. Labs piemērs šeit atkal ir "C5 X", kas kļuva par "Lietuvas Gada auto 2023". Šajā franču auto uzstādīta "Citroën Advanced Comfort" aktīvā balstiekārta, un, izvēloties "Comfort" režīmu, tā ir maksimāli "mīksta", lai salonā nejustu ceļa seguma nepilnības. Kad pārsniedz 50 km/h, balstiekārtas iestatījumi mainās, jo dators par prioritāti izvirza stingrību un stabilitāti uz ceļa.

"Comfort" režīmam pretējs ir režīms "Sport", kad, nospiežot attiecīgo pogu, mašīna sāk uzvesties krasi citādāk. Iekšdedzes modeļos šādas pogas nospiešana ļauj sasniegt lielākus dzinēja apgriezienus un vēlāk pārslēgt pārnesumus, nodrošina ātrāku reakciju uz akseleratora pedāļa nospiešanu un var pat dzinējā mainīt degvielas un gaisa proporciju.

Ja pievēršamies "plug-in" hibrīdiem, tad, izvēloties sporta režīmu, automobiļa vadības dators maksimāli izmantos abu dzinēju potenciālu – gan elektromotora, gan iekšdedzes dzinēja. Piemēram, šajā režīmā pilnībā nospiežot akseleratora pedāli, auto izmantos elektromotora momentāno maksimālo griezes momentu, kā arī visu iekšdedzes dzinēja jaudu.

Tomēr, lai mašīnas iespējas būtu jūtams visplašākajā spektrā, nepieciešama aktīvā balstiekārta. Tādā gadījumā pēc pogas "Sport" nospiešanas auto uz ceļa būs stabilāks, mazāk šūposies, un balstiekārta nevis peldēs, bet gan stingri noturēs vadītāju un pasažierus savā vietā gan pagriezienos, gan pārvarot nelīdzenumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!