Diskutējot par piesārņojuma avotiem, priekšplānā bieži nonāk automašīnas, un to var arī saprast, jo atgāzu ietekmi ir izjutis ikviens. Taču globālā aina ir sarežģītāka, jo kopējā izmešu apjomā savu daļu dod daudzas nozares, un viena no lielākajām piesārņotājām ir modes industrija. Jo īpaši tā saucamā ātrā mode.
Mode gan nav vienīgā nozare, kam nepieciešami tekstilizstrādājumi un kur varētu ieviest atbildīgas ražošanas un atkalizmantošanas politiku. Dažādās formās tekstils ir nepieciešams arī automašīnu salonā – piemēram, sēdekļu polsterējumā, interjera paneļu un durvju apdarē, jumta apšuvumam un vēl citviet.
Ja runā par to, kas kopīgs auto un modes nozarei, tad sāpīgs temats ir fosilie izrakteņi. Starptautiskā Enerģētikas aģentūra lēš, ka divās nākamajās desmitgadēs lielākais naftas pieprasījuma virzītājspēks būs plastmasas ražošana. Pēc naftas produktu izmantošanas apjoma, tekstilizstrādājumi ir otra lielākā preču grupa pēc iepakojuma. Ar to saistīti 15 procenti visu naftas ķīmijas produktu.
Savukārt lielākā atšķirība no modes industrijas auto nozarei ir tāda, ka autoražotāji nedrīkst izmantot ātri dilstošu audumus un viņiem ir jāievēro stingras prasības attiecībā uz otrreizējo pārstrādi.
Luksusa auto ražotājs "Jaguar Land Rover" ir izvirzījis mērķi pāriet uz pilnībā elektriskiem auto, taču tā ambīcijas sniedzas vēl tālāk – uzņēmums vēlas kļūt oglekļa neitrāls. Lai virzītos uz to, modeļos "Range Rover Velar" un "Evoque" jau tagad tiek izmantoti ilgtspējīgi materiāli, kas radīti kopā ar uzņēmumu "Kvadrat".
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv