Daļa cilvēku, saucot komfortablākos modeļus, vispirms minēs tos, kuru cena tiek rakstīta ar sešiem cipariem. Taču patiesība ir tāda, ka tāpēc, lai sajustu luksusu, nebūt nav jāsēžas pie "Mercedes-Benz", "Bentley" vai "Rolls-Royce" stūres. Tāpat nav vajadzības skatīties tikai "premium" segmenta virzienā, kur līderu pozīcijas ieņēmuši "Audi" un BMW. Komfortablu un relaksējošu braucienu nodrošina arī vidējās klases zīmoli, kas jau gadu gadiem ļoti piedomā par braucēju labsajūtu. Piemēram, franču zīmols "Citroën".
Tiem, kas komfortu tik augstu nevērtē, veselības speciālisti atgādina: jo ērtāk mašīnā jūtamies, jo mazāk kaitējam savam ķermenim.
Nevis uz kā sēdēt, bet cik pareizi sēdēt
Izrādās, cilvēka balsta un kustību orgānu sistēma vispār nav paredzēta ilgai sēdēšanai. "Tāpēc nav svarīgi, uz kā mēs sēžam. Svarīgi ir, kā mēs sēžam. Jo nepareiza sēdēšana var izraisīt nepatīkamas sajūtas un pat sāpes dažādās vietās. Tad cieš ne tikai muskuļi: saites tiek pakļautas nepiemērotai slodzei, var tikt saspiests krūškurvis. Cieš galvenais elpošanas muskulis diafragma, un rezultātā tiek traucēta šūnu apgāde ar skābekli un dažādu orgānu darbība," saka fizioterapeite Kristīne Bērziņa.
Taču tās nebūt nav vienīgās problēmas, ko var izraisīt nepareiza sēdēšana. Tā dēļ var rasties nejutīgas zonas – tas mēdz gadīties, ja tiek nospiesta kāda ķermeņa daļa. Uz diskiem, kas atrodas starp mugurkaula skriemeļiem un darbojas kā amortizatori, gulst atšķirīga slodze atkarībā no tā, kādā stāvoklī mēs atrodamies. "Mazāku spiedienu uz starpskriemeļu diskiem rada tikai guļus un stāvus stāvoklis. Sēžot, īpaši, ja mēs pārāk daudz noliecamies uz priekšu, diskiem ir pamatīgi ko turēt," skaidro Bērziņa.
Par piemēru varam ņemt autovadītāju, kas nepareizi sēž pie stūres mašīnā ar cietu balstiekārtu. Šādā gadījumā mugurkauls dabū vēl lielāku slodzi, jo starpskriemeļu diskiem ir jāabsorbē visi ceļa nelīdzenumi.
Taču citāda situācija izvēršas, ja auto ir aprīkots ar īpašām komforta tehnoloģijām. Piemēram, "Mercedes-Benz" ir komforta braukšanas režīms un pneimatiskā balstiekārta. Arī "Rolls-Royce", ko uzskata par komforta un luksusa etalonu, ir uzticīgs pneimatiskajai balstiekārtai, tāpēc panāk lielisku gaitu pat nesaudzīgos bezceļa apstākļos. Šeit vērts atgādināt, ka "Citroën", kas jau vēsturiski ir slavens ar savu unikālo balstiekārtu, jaunākajos modeļos izmanto modernu piekares sistēmu. Tā aprīkota ar progresīvajiem hidrauliskajiem amortizatoriem, kas absorbē pat mazākos ceļa nelīdzenumus.
"Jo vairāk balstiekārta mīkstina asus izciļņus, jo mazāka slodze tiks radīta mūsu mugurkaulam un starpskriemeļu diskiem. Tāpēc arī mēs mazāk nogursim, jo īpaši garos braucienos," uzsver fizioterapeite.
Vispirms – pareizi noregulē sēdekli
Pat komfortablākais transportlīdzeklis radīs diskomfortu, ja neizveidosiet pareizu sēdpozīciju. Labsajūta pēc brauciena ir atkarīga no pareizas sēdekļa pozīcijas, respektīvi – no pielāgošanas konkrētam cilvēkam. "Mums katram ir citāds iegurnis un mugurkauls. Par laimi, mūsdienu mašīnu sēdekļiem ir daudz regulācijas iespēju, kas ļauj katram atrast sev optimālo variantu," norāda Kristīne Bērziņa.
Pēc viņas teiktā, ir svarīgi, lai gurni sēžot būtu 90–110 grādu leņķī un būtu atbrīvoti – lai būtu viegli kustināt kājas – tad varēs ātri reaģēt uz pēkšņām situācijām. Slodze uz mugurkaulu ievērojami palielinās, ja cilvēks sēž, pārāk noliecies uz priekšu vai pārāk atliecies atpakaļ – pusguļus. Tāpat ir svarīgi, lai mugurkaulam būtu atbalsts iegurņa un krūšu zonā. Iegurnim nevajadzētu šļūkāt pa sēdekli. Ja tā notiek, sēdeklis jāpieregulē tā, lai atbalsta punkts atrastos pret mugurkaula jostas daļu.
Kad tas izdarīts, ir jānosaka pareizs attālums līdz stūrei un pedāļiem. Kājām jābūt saliektām tā, lai gurni būtu brīvi. Rokām jābūt nedaudz saliektām elkoņos, lai pleci nebūtu sasprindzināti un izvirzīti uz priekšu. Galvu nevajag turēt pie galvas balsta, taču satiksmes negadījuma brīdī drošībai ir svarīgi, lai tas nebūtu pārāk tālu.
"Protams, garākos braucienos ieteicams ik pa laikam uztaisīt pārtraukumus – apstāties, pastaigāties vai vismaz izstaipīties sēdus stāvoklī. Tāpat kā strādājot sēdošu darbu birojā, arī braukšanas laikā būtu lieliski izkustēties vismaz 5 minūtes stundā," iesaka Kristīne Bērziņa.
Ražotāji par mums rūpējas
Mūsdienās auto kompānijas pastāvīgi konsultējas ar cilvēka fizioloģijas speciālistiem, un tas iespaido arī topošās mašīnas. Apzinoties, cik svarīgi ir pareizi un ērti sēdēt, lai braukšana nekļūtu par slimību un sāpju cēloni, ražotāji mēģina radīt pēc iespējas ergonomiskākus sēdekļus.
Piemēram, iepriekšminētais "Citroën" savos jaunākajos modeļos uzstāda "Advanced Comfort" sēdekļus. Tie izstrādāti pēc inovatīva dizaina, izmantojot dažāda blīvuma un biezuma pildvielas. Rezultātā atbalsts ķermenim ir pietiekami stingrs, sēdeklis ir labs atbalsts ķermenim un vienlaikus pietiekami mīksts – tas viss garantē komfortu. Jāpiebilst, ka blīvais "Citroën" sēdekļu putu slānis absorbē arī vibrācijas.
Citi ražotāji, piemēram, "Audi" un "Mercedes-Benz", ir parūpējušies par sēdekļiem ar masāžas funkciju un iespēju elektriski regulēt daudzus sēdekļa elementus.
"Katrs cilvēks komfortu izjūt atšķirīgi, tāpēc universālas formulas nav. Sēdeklis ir jāpielāgo ne tikai atbilstoši ieteikumiem, bet arī ņemot vērā mugurkaula izliekumus un savu pašsajūtu. Gadās, ka pareizo pozīciju nav iespējams atrast un diskomforts vai sāpes parādās pat pēc īsa brauciena. Šādā gadījumā jāpalīdz sev citādi. Piemēram, vidukļa daļā jāizveido papildu balsts, ja tā trūkst, vai polsterējums, ja sēdeklis ir pārāk ciets, jo šādā gadījumā tiek izdarīts liels spiediens uz sēžas kaulu," skaidro Kristīne Bērziņa.
Nevienam mūsu veselība nav tik svarīga kā jums pašam, tāpēc, autovadītāji un pasažieri, – rūpējieties par to!