Šī gada marta beigās par labāko auto dizainu tika apbalvots "Peugeot 408". Tiesa, šī nav pirmā reize, kad "Peugeot" dizains iekarojis ekspertu sirdis – šogad uzņēmums ieguva astoto "Red Dot" balvu. Šajā desmitgadē apbalvojums piešķirts pašreizējās paaudzes "208", "308" un "2008" modelim, 2017. gadā – "3008" krosoveram, bet iepriekš to saņēmuši arī "Traveler", "308 SW" un "RCZ".
Prestižais konkurss tiek rīkots jau vairāk nekā pusgadsimtu
"Red Dot Product Design Award" balvas tiek pasniegtas jau 60 gadus. Tās tiek piešķirtas par izcilu dizainu dažādās kategorijās, sākot no maziem sadzīves priekšmetiem un sadzīves tehnikas, beidzot ar transportlīdzekļiem. Šogad konkursā dažādi produkti par uzvaru sacentās 51 kategorijā. Tā kā pretendenti var būt ļoti atšķirīgi, tie netiek salīdzināti savā starpā – žūrija vērtē katra produkta dizainu, pamatojoties uz vairākām īpašībām. Gandrīz piecdesmit eksperti izsaka savu viedokli par lietām un vēl neesošu lietu prototipiem.
"Šādi prestiži dizaina konkursi ar profesionāļiem žūrijā demonstrē, kur dizains virzās, kādas ir šī brīža aktualitātes un kam jāpievērš uzmanība," saka grafikas dizainere Agnese Ieva Tīrone.
Viņa gan uzskata, ka mūsu sabiedrība vēl nepazīst ikonisko zīmīti "Red Dot", tāpēc ražotājam ir jālepojas un jāskaidro, ko šī sarkanā bumba nozīmē un kāpēc tā cilvēkiem ir būtiska. Jo šāda atzinība ir nozīmīga. "Tas ir drošs apliecinājums, ka izvēlētais produkts ir ievērības cienīgs ar savu dizainu. Te nav runa tikai par to, ko baudām ar acīm, te ir svarīgi arī tas, kā viss strādā praktiski, ka auto ir ērts, interjers patīkams, gadžeti viegli saprotami. Apbalvojums it kā saka – šis produkts ir lielisks," skaidro Agnese.
Uzņēmumi konkursā piesaka jau rūpīgi nostrādātus produktus un piedalās, lai pārbaudītu, vai joprojām rada augstas kvalitātes dizainu. "No zīmola redzespunkta, tas ir apliecinājums, ka ieguldītais laiks, resursi un detaļu izstrāde ir nesuši augļus un lielais darbs ir augstu novērtēts. Savukārt konkurentiem šādas balvas atklāj vispārējo virzību tirgū – pie kā piedomāt, ko uzlabot un mainīt," stāsta Agnese.
Tomēr jāpiebilst – apbalvojumi negarantē produkta ilgmūžību un pārsteidzošus pārdošanas rezultātus. Mūsdienās cilvēki vairāk ieklausās tajā, ko par konkrēto produktu saka citi lietotāji, nevis eksperti.
Ko nozīmē labs auto dizains?
Dizainam jāiemieso zīmola vērtības. "Baudāms dizains nevar pastāvēt pats par sevi, tam ir jānes vēstījums, sajūta. Dizains vienmēr strādā augstāka mērķa labā, tāpēc dizains ir viens no efektīvākajiem instrumentiem, kā darīt zināmas zīmola vērtības. Tas, vai klients uztver šīs vērtības, arī pasaka, cik dizains ir veiksmīgs," norāda Agnese.
Piemēram, "Peugeot" zīmols savus produktus raksturo ar vārdu "vilinošs". Citiem vārdiem sakot, tā mērķis ir panākt, lai tā mašīnas aicinātu pieiet tuvāk, pieskarties motora pārsega līnijām un tad sēsties pie stūres.
Dizainam jābūt mērķētam. "Katram dizainam var būt savs mērķis. Vienam var būt ļoti svarīgi izcelt auto raksturu, tāpēc dizainā uzreiz būs pamanāms tas, bet otram mērķis, piemēram, var būt īpašnieka labsajūta, tāpēc tiks izvēlēti citi risinājumi. Tieši dizaina valoda atklāj, kāda ir mašīna," saka Agnese.
Tā godalgotā "Peugeot 408" virsbūvē ir iestrādāti dažādi akcenti un iegriezumi, kas stiepjas gar dzinēja pārsegu un sāniem. Tāpat šim modelim ir arī jaunais lauvas galvas logotips.
Labs dizains ir ilgtspējīgs dizains. Pēdējā laikā dažādos konkursos liela uzmanība tiek pievērsta ilgtspējas tēmai. "Izmantotie materiāli, veidi, kā dizains padara gala produktu ilgtspējīgāku, – tie jau ir kļuvuši par laba dizaina normu," saka Agnese.
"Peugeot 408", visticamāk, punktus par ilgtspēju ieguva, pateicoties mākslīgajai ādai interjerā. Turklāt šis modelis ir pieejams gan ar benzīna iekšdedzes dzinēju, gan hibrīda versijā – ražotājs neaizmirst arī savu solījumu līdz 2025. gadam pāriet tikai uz elektroauto ražošanu.
Dizainam ir jābūt funkcionālam. Agnese Ieva Tīrone uzsver – veiksmīgs dizains ļauj veiksmīgi izmantot funkcijas, kam produkts ir veidots. Šāds dizains ir viegli saprotams un izmantojams, tas netraucē, bet tieši palīdz, atvieglo un uzlabo lietošanu.
"Ņemot vērā, ka mašīnā bieži vien pavadām ilgu laiku, tai jābūt ērtai arī garākā ceļā. Katram mums ir sava gaume, tāpēc salona krāsa nav izšķiroša. Jaunā kvalitātes līmenī auto paceļ tas, ka tiek ņemti vērā ergonomikas pamatprincipi – ir padomāts, kā cilvēks mašīnā jutīsies, kur stāvēs kafijas krūzīte, cik viegli tā būs paņemama, kāds būs rokas balsts, galvas balsts un cik viegli būs orientēties daudzajās pogās," uzskata Agneses Ieva Tīrone.
"Starp citu – interesanti ir tas, ka labs dizains pats par sevi neizcelsies. Cilvēki uzreiz pamana tikai sliktu dizainu, kad kaut kas nestrādā, kad nav kaut kas saprotams, ir gaužām neērts vai vienkārši nesmuks. Funkcionalitāte vienmēr būs augstāka prioritāte, bet labs dizainers arī to ietērps estētiski glīti," norāda grafikas dizainere.